چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۴۸
کد خبر: ۱۱۵۰۷۵
|
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۱
سعیدرضا دل شکیب

پیوند کلاب هاوس با نومحافظه کاران، آیپک و نایاک/ آنچه باید از پشت پرده کلاب هاوس بدانیمپایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر؛ سعیدرضا دل شکیب:

اپلیکیشن اجتماعی کلاپ هوس Clubhose این روزها به دلیل امکانات متمایزی که برای مشترکین خود جهت ارتباط گیری فراهم کرده مورد اقبال بسیاری در جهان واقع شده است لیکن آنچه که تعجب بسیاری از ناظران اجتماعی را برانگیخته تبلیغات پر سرو صدا و اقبالی است که در میان بخشی از مردم ایران یافته است. براساس تحقیقاتی که صورت گرفته این نرم افزار ابتدا برای رفع معضلات ارتباطات آموزشی برای دانش آموزان در هنگامه همه گیری بیماری کرونا و با یک نیت خیرخواهانه ایجاد شده اما مثل تمام رویدادهای فن اورانه این روزهای جهان توسط سرمایه داران و زرسالاران صهیونیستی مستقر در امریکا خریداری و یا وامدار انان شده اند.

 با گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی با اپلیکیشن جدیدی به نام «کلاب هاوس» (Club House) برخورد می‌کنید که در این پلتفرم افراد می‌توانند به طور زنده با یکدیگر صحبت کنند و نظرات خود را به اشتراک بگذارند.

در این اپلیکیشن بر خلاف سایر شبکه‌های اجتماعی تنها می‌توانید از صوت برای برقراری ارتباط استفاده کنید. نکته مهمی که در رابطه با کلاوب هاوس باید مطرح کرد این است که این اپلیکیشن بخش اصلی وظیفه خود یعنی جنبه «اجتماعی» شبکه‌های اجتماعی را پر رنگ کرده است.

کلاب هاوس (Clubhouse ) یک شبکه اجتماعی مبتنی بر صوت است که از اواسط فروردین ماه 1400 با حضور ایلان ماسک در یکی از اتاق‌های گفتگو این شبکه، بر روی زبان‌ها افتاد.

ایلان ریو ماسک متولد پروتوریای آفریقای جنوبی و مقیم آمریکا، مهندس، طراح صنعتی، مخترع و شخص نامی تجارت در صنایع پیشرفته آمریکایی و جزو ده شخصیت تأثیرگذار در فناوری است. وی به عنوان یکی از ثروتمندترین افراد جهان شناخته می‌شود. او بنیان‌گذار شرکت‌هایی همچون تسلا موتورز، پی‌پال (که اکنون به ای‌بی تعلق دارد) و اسپیس‌اکس است. او هم‌اکنون مدیرعامل و مدیرفنی در اسپیس‌اکس است.

این شبکه اجتماعی قابلیتی دارد که به شما امکان می‌دهد مکالمه‌ی دیگران را گوش کنید. این اپ کمک می‌کند تا صحبت‌های افراد شنیده شوند؛ این افراد ممکن است معروف باشند یا حداقل آدم‌های جالب یا آگاهی باشند و شما با عضویت در گروهی که اطلاعات مفیدی ارایه می‌دهند می‌توانید بهره‌مند شوید.

کلاب هاوس در واقع یک شبکه اجتماعی چت صوتی است و از اتاق‌هایی تشکیل شده که می‌توانید با ورود به آن اتاق‌ها از نظرات و دیدگاه‌های افراد مختلف بهره ببرید.

موارد بالا اطلاعات عمومی است که چنانچه کلمه کلاب هوس را در موتورهای جستجوگر در فضای اینترنت جستجو کنید به شما ارائه خواهد کرد. اما آنچه که در این جستجوها نخواهید یافت سازندگان، حمایت کنندگان، طراحان و در یک کلام سابقه خالقان این نرام افزار نوپدید و در عین حال جذاب است. بی شک در هیچ موتور جستجوگری شما از پشت پرده این شبکه ها اطلاعی نخواهید یافت مگر اینکه پشت پرده ان را از طریق پیگیری افرادی که در ساخت اولیه این نرم افزار مشارکت داشتند، بشناسید.

براساس پیگیری های انجام شده ، کار ساخت پلتفرم کلا ‍ب هوس از ابتدای سال 2020 و دقیقا در بحبوحه آغاز پاندومی بیماری کرونا آغاز شده است. بنابراین پلتفرم کلاب هوس یک پلت نوظهور و احتمالا با رویکرد معطوف به محدودیت های کرونایی است که بلافاصله به یک پلتفرم برای فعالیت های اجتماعی و بعدا سیاسی و احتمالا امنیتی تبدیل شده است.

کلاب هاوس متعلق به کیست و از نظر فنی زیر نظر چه کسانی کار می کند؟

کلاب هاوس به عنوان یک استارتاپ رسانه های اجتماعی توسط پاول دیویسون و روهان ست ابتدا در پاییز 2019 آغاز به کار کرد. این برنامه که در ابتدا برای پادکست ها تحت نام Talkshow طراحی شده بود ، با عنوان "Clubhouse" تغییر نام یافت و در مارس 2020 به طور رسمی برای سیستم عامل iOS منتشر شد. کلاب هاوس پس از دریافت بودجه از چندین سرمایه دار خطرپذیر ، از جمله سرمایه گذاری 12 میلیون دلاری سری A از شرکت سرمایه گذاری خطرپذیر، آندرسن هوروویتس ، در ماه مه سال 2020، 100 میلیون دلار ارزیابی شد. از آوریل 2021، سرمایه گذاران خطرپذیر، کلاب هاوس را در دور تأمین مالی نزدیک به 4 میلیارد دلار ارزیابی کردند.

این برنامه در ماه های ابتدایی شیوع COVID-19 محبوبیت پیدا کرد و تا دسامبر سال 2020 میلادی 600000 کاربر ثبت شده داشت. در ژانویه 2021 ، مدیر عامل شرکت Paul Davison اعلام کرد که تعداد کاربران فعال هفتگی برنامه تقریباً از 2 میلیون نفر تشکیل شده است. در اول فوریه سال 2021 ، کلاب هاوس در حدود 3.5 میلیون بارگیری در سطح جهان داشته است و تا 15 فوریه به سرعت رشد کرده و به 8.1 میلیون بارگیری رسیده است. این رشد چشمگیر محبوبیت پس از حضور چهره های مشهوری مانند الون ماسک و مارک زاکربرگ (بنیانگذار فیس بوک)در این برنامه اتفاق افتاد. در بعضی مواقع ، نتایج باعث ناراحتی مردم شده و یا عدم رعایت ضمانت محافظت در برابر سواستفاده های احتمالی را نشان می دهد. از کلاب هاوس برای انتشار اطلاعات غلط درمورد COVID-19 ، نژادپرستی و زن ستیزی استفاده شده است. طبیعت زنده و زودگذر برنامه ، نظارت پلیس را برای چنین محتوایی دشوار می کند.

نرم افرار کلاب هوس زیر نظر روهن ست (Rohan Seth) و ‍ پل داویسون Puol Davison برای نخستین بار در ماه آوریل 2020 انتشار می یابد. هر دو این افراد آمریکایی و در کار نرم افزار کامپیوتری فعالیت می کنند.

پیوند «کلاب هاوس» با نومحافظه کاران، آیپک و نایاک/ آنچه باید از پشت پرده این پلتفرم صوتی بدانیم

اقای ست فارغ التحصیل مهندسی از دانشگاه استنفورد دختری دارد که از بیماری سختی رنج میبرد و قادر به حضور بر سر کلاس های درس نیست ضمن اینکه همه گیری کگرونا نیز مزید برعلت بود و لذا وی در صدد ساخت ایده و سیستمی شد که معلم دخترش بتواند کلاس آنلاین برگزار نماید طوری که همه دانش آموزان از جمله دختر او بتوانند همزمان از کلاس درس معلم استفاده کنند.

اما پل دیویسون که اوهم در دانشگاه استنفورد فارغ التحصیل شده است نابغه نرم افزار نامیده شده است.

کامران انصاری (Kamran Ansari) یک سرمایه گذار خطر پذیر ایرانی الاصل که اولین بار با دیویسون هنگامی که هر دو در دانشکده بازرگانی دانشگاه استنفورد بودند، درباره نبوغ فن اوری او گفت: "این قطعاً DNA اوست."

مسیر دیویسون به این جایگاه غافلگیرکننده بود. او در دبیرستانی تحصیل کرد که به خاطر موفقیت های بالای خود در سن دیگو شناخته می شد ، جایی که او عضوی از یک باشگاه برای "رهبران و کارآفرینان نوظهور" بود. سپس در دانشگاه دانشکده بازرگانی کارشناسی ارشد گرفت. پس از گرفتن MBA در سال 2007 ، دیویسون به Metaweb پیوست ، استارتاپی که سعی در ایجاد پایگاه داده ای از اطلاعات جهان دارد. آنها می خواستند مفاهیم پیچیده ای را برای افراد عادی در دسترس قرار دهند و زمان زیادی را در مقابل تخته سفید سپری کردند و یکی پس از دیگری ایده های خود را امتحان کردند.

گاوین چان ، كه در راه اندازی زیر نظر دیویسون كار می كرد ، گفت: دیویسون فقط همیشه رو به جلو است. Metaweb جایی برای ادامه کار او نبود. گوگل این تجارت را در سال 2010 به دست آورد و دیویسون به عنوان یک کارآفرین مقیم در Benchmark ، یکی از حامیان سرمایه های خطرپذیر Metaweb ، کار کرد. او با ایده جدیدی پدیدار شد: استفاده از موقعیت تلفن هوشمند برای اتصال افراد مجاور به یکدیگر.

پیوند «کلاب هاوس» با نومحافظه کاران، آیپک و نایاک/ آنچه باید از پشت پرده این پلتفرم صوتی بدانیم

عبور از مرزهای دیجیتالی آنچه مردم با آن راحت هستند امضای دیویسون شد. در آن روزها ، این شامل ایجاد برنامه های مصرف کننده بود که به طور پیش فرض مردم را به اشتراک می گذارد. انصاری ، سرمایه گذار خطرپذیر که یک سرمایه گذار در اردوگاه ریاضی بود ، گفت: "او فقط به طور مداوم ایده تولید می کند." "بسیار خلاق ، انرژی بسیار بالا."

هنگامی که انصاری در این دوره با دیویسون دیدار می کرد، این کارآفرین غالباً ابزار جدیدی داشت که سعی می کرد آن را امتحان کند. انصاری گفت: "او یکی از اولین کسانی بود که من Google Glass را می دیدم.

کامران انصاری کار خود را در مک کینزی آغاز کرد و دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه ییل و دو کارشناسی ارشد M.B.A و J.D از استنفورد. او پذیرش کننده دانشکده بازرگانی استنفورد و عضو وکلای ایالتی نیویورک است. وی همچنین در CNBC ، Cheddar TV ، Bloomberg و Fox Business News در مورد موضوعات مختلف فناوری فعالیت می کند.

وی به مدت 15 سال در سیلیکون ولی و نیویورک سرمایه گذار و اپراتور سرمایه گذاری بوده است علاوه براین در fintech  و شرکت هایی از جمله Pinterest ، Facebook ، Venmo ، Braintree ، MyYearbook / MeetMe فعایلت داشته است.

پیوند کلاب هاوس با نومحافظه کاران، آیپک و نایاک/ آنچه باید از پشت پرده کلاب هاوس بدانیم

کامران از اوایل سال 2012 یکی از اعضای اصلی ، شریک سرمایه گذاری و در حال حاضر همکار هیئت مدیره در Greycroft بوده است.

علاوه براین انصاری با شورای موسوم به شورای ملی ایرانیان مقیم آمریکا (نایاک) که از طیف خاص سیاسی در ایران حمایت می کند در پیوند است. 


تامین کنندگان مالی کلاب هاوس و ارتباط با نئومحافظه کاران آمریکایی

فارغ از سازندگان این پلتفرم اجتماعی، تامین کنندگان مالی آن نیز بدون شک در مسیر پیشرفت این پلتفرم مثل سایر پلتفرم ها دخیل بوده اند. بی شک این دو سازنده در ابتدا از منابع مالی مناسبی جهت تبلیغ محصول خود برخوردار نبوده اند الا اینکه ایده خود را فروخته باشند یا اینکه از موسسه یا نهادی خصوصی وام دریافت کره باشند و در قبال این وام به ارائه خدمات پرداخته باشند. و اینکه چرا در ایران این پلتفرم به سرعت مورد اقبال بخش خاصی از جامعه قرار گرفت.

کلاپ هوس در ماه مه سال 2020 مبلغ 12 میلیون دلار (10 میلیون نقد و 2 میلیون دلار هم سهام خریده اند) از شرکت سرمایه گذاری اند ریسن(Marc Andreesen ) و هوروویتز(Ben Horowitz) دریافت می کند.

مارک اندریسن و بن هورویتس چه کسانی هستند؟

اسم اصلی بن هورویتس در واقع بنجامین آبراهام هورویتز(Benjamin Abraham Horowitz) است همانطور که از اسمش پیداست ایشان یک سرمایه گذار یهودی آمریکایی است . پدر بزرگ وی آبراهام از یهودیان روس تبارهستند که از روسیه به امریکا مهاجرت می کنند و در آمریکا زندگی می کنند.

پیوند کلاب هاوس با نومحافظه کاران، آیپک و نایاک/ آنچه باید از پشت پرده کلاب هاوس بدانیم

پدر بنجامین نیز فردی است به نام دیوید جویل هوروویتزDavid Joel Horowitz که به او لقب نیو کنزرواتیسم neo conservatism (نئو محافظه کاران) داده اند.

کنزرواتیوها یا نو محافظه کاران چه کسانی هستند؟

نومحافظه‌کاری (که به‌طور مخفف به آن نئوکان (به انگلیسی: Neocon گفته می‌شود) جنبشی سیاسیست که در آمریکا در دههٔ ۱۹۶۰ در میان دمکرات‌هایی متولد شد که از سیاست داخلی و خصوصاً خارجی این حزب سرخورده شده بودند. بسیاری از پیروان آن در جریان دولت‌های جمهوریخواه دهه‌های ۷۰، ۸۰، ۹۰ و ۲۰۰۰ مشهور شدند. اوج اثرگذاری نومحافظه‌کاری در دولت‌های جرج دبلیو بوش، جرج هربرت واکر بوش و تونی بلر بود، که آن‌ها نقش عمده‌ای در پیشبرد و برنامه‌ریزی برای اشغال عراق در سال ۲۰۰۳ ایفا کردند.[۱] نومحافظه کاران برجستهٔ دولت بوش عبارت بودند از پال ولفوویتز، جان بولتون، الیت ابرمز، ریچارد پرل، و پل برمر. مقامات ارشدی چون معاون رئیس جمهور دیک چینی و وزیر دفاع دونالد رامسفلد، با این که خود را نومحافظه کار نمی‌دانستند به دقت به مشاوران نومحافظه کار در زمینهٔ سیاست خارجی، مخصوصاً در زمینهٔ اسرائیل، ترویج دمکراسی در خاورمیانه، و استفاده از قوای نظامی آمریکا به منظور دستیابی به این اهداف، گوش فرا می‌دادند. نومحافظه کاران در کاخ سفید باراک اوباما نیز دارای نفوذ بودند و نومحافظه کاری هنوز تیری در ترکش هر دو حزب باقی مانده‌است.

از سوی دیگر گفته می شود تمامی جمهوری خواهان از جمله ترامپ کنزرواتیسم محسوب می شوند اما بسیاری از آنان مثل ترامپ نیو کنزرواتیو (نومحافظه کار)محسوب می شوند که بشدت ایران ستیز و با هرگونه مذاکره ای با ایران مخالف هستند و معتقدند باید ایران را با بمب اتمی با خاک یکسان کرد. چون معتقدند که خطر ایران برای منافع آمریکا در خاورمیانه و جهان بسیار بالاست.

البته با یک سرچ ساده در موتورهای جستجو گر می توان از خود بنجامین، پدرش دیوید و پدر بزرگش ابراهام به همراه تفکراتشان و میزان ارتباطشان با لابی های صهیونیستی در آمریکا و کاهنان یهودی در حیفا واقع در سرزمین های اشغالی فلسطین اطلاعات مفید تری به دست آورد.

مارک اندریسن دارای چه تفکراتی هست.؟

مارک اندریسِن (/ænˈdriːsən/ ann-DREE-sən؛ زادهٔ ۹ ژوئیه ۱۹۷۱) کارآفرین، سرمایه‌گذار، و مهندس نرم‌افزار آمریکایی است. او از برنامه‌نویسان مرورگر وب موزاییک است و بنیانگذار نت‌اسکیپ و همچنین از بنیانگذاران و شریک اصلی سیلیکون‌ولی و همین‌طور سرمایه‌گذار شرکت اندریسن هارویتز است. وی بنیانگذار شرکت Opsware بود که بعداً شرکت نرم‌افزاری را به هیولت پاکارد واگزار کرد. اندریسن همچنین یکی از بنیانگذاران شرکت نینگ است که بستری را برای وب سایت‌های شبکه‌های اجتماعی فراهم می‌کند. او عضوی از هیئت مدیرهٔ فیس‌بوک است. اندریسن یکی از شش نفری است که در تالار مشاهیر شبکه جهانی وب در اولین کنفرانس بین‌المللی شبکه جهانی وب در سال ۱۹۹۴ اعلام شد.

اندریسن هم در سال 2012 از نامزدی میت رامنی کاندیدای جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری حمایت کرد و در سال 2016 به دلیل آنچه که خود برنامه های ضد مهاجرتی ترامپ نامید از هیلاری کلینتون نامزد دمکراتها حمایت کرد.

پیوند کلاب هاوس با نومحافظه کاران، آیپک و نایاک/ آنچه باید از پشت پرده کلاب هاوس بدانیم

مارک اندریسن یک آمریکایی است که پدر و مادرش در آمریکا به دنیا آمده اند اما وی با یک فردی در ارتباط است به نام میلو ییانوپولوس milo Yiannopulos که خودش را یک خبرنگار معرفی می کند و به شدت ضد اسلام است به طوری که توییتر و فیسبوک و واتس اپ وی را مسدود کردند و بخاطر عقاید به شدت ضد اسلامی او اجازه به او نمی دهند که صفحه مجازی داشته باشد در این نرم افزارها.

اندریسن طرفدار روزنامه‌نگار جنجالی بریتانیایی، مایلو یناپولس بود، که وضعیت تأییدشده‌اش، توسط توئیتر در سال ۲۰۱۶ به دلیل سوءرفتارها و رفتارهای نفرت‌انگیز لغو شد که این امر تبدیل به یک جنجال شد.

نه تنها این موارد بلکه حتی زمانی که میلو قصد داشت به استرالیا برود دولت استرالیا به خاطر مواضع بسیار وقیحانه او علیه اسلام و زنان و همجنس گراها برای او ویزا صادر نکرد. در یک مقطعی اقای مارک اند ریسن یکی از توئیت های ییانوپولوس راتایید کرد که توئیتر هم بلافاصله صفحه وی را مسدود می کند و زمانی به او اجازه بازگشت به توئیتر را می دهد که تایید را از روی توئیت ییا نوپولوس برمی دارد.

خطر کلاب هوس برای ایران و دولتمردان ایرانی؟

بی شک مثل همه پلتفرم هایی چون تلگرام، گوگل پلاس، واتس اپ و... که در ابتدا اثبات خطراتی که برای امنیت ملی و دینی ما ایرانی ها دارند، دشوار است اما به مرور و تجربه دخالت آنان برای تغییر ارزش ها در ایران اثبات شده است، پلتفرم کلاب هاوس نیز از این قاعده مستثنی نیست.  بویژه اینکه روشن می شود حامیان مالی این گونه نرام افزارها چه کسانی و دارای چه افکار و ریشه هایی هستند. 

در همین یک فقره یعنی کلاب هاوس پیوند لابی صهیونیستی و نومحافظه کاران با جریانات اسلام ستیز و ایران ستیز در پوشش ایرانیان خارج نشین یا همان حلقه نایاک به خوبی آشکار می سازد که چرا و چگونه یک پلتفرم ناآشنا با این سرعت در میان جوانان ایرانی تبلیغ می شود.

انتهای پیام/


نظر شما