جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۰۳
کد خبر: ۱۱۵۱۰۰
|
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۱
مجتمع فرهنگی هنری نور در برنامه مجازی «لقمه‌های معنوی»، به شرح و بررسی داستانی از دفتر چهارم مثنوی مولانا پرداخت.
شرحی بر مثنوی مولانا در برنامه مجازی «لقمه‌های معنوی»
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، مجتمع فرهنگی هنری نور در منطقه 5 برنامه مجازی «لقمه‌های معنوی» را با شرح و بررسی داستانی از دفتر چهارم کتاب ارزشمند مثنوی مولانا توسط سید محمد حسینی مدرس و پزوهشگر در حوزه شعر و ادبیات کهن، در بستر شبکه های اجتماعی منتشر کرد.

مثنوی معنوی، بی گمان شاهکاری یگانه در عرصه ادبیات است که در برگیرنده والاترین معارف الهی، لطایف عرفانی و آموزه‌های تربیتی و اخلاقی است؛ آفریننده این کتاب جاودان، مولانا جلال‌الدین محمد بلخی مشهور به مولوی شاعر بزرگ قرن هفتم هجری قمری است. وی در سال ۶۰۴ هجری قمری در بلخ زاده شد. پدر وی بهاءالدین که از علما و صوفیان بزرگ زمان خود بود به سبب رنجشی که بین او و سلطان محمد خوارزمشاه پدید آمده بود از بلخ بیرون آمد و بعد از مدتی سیر و سیاحت به قونیه رفت.

مولانا بعد از فوت پدر تحت تعلیمات برهان‌الدین محقق ترمذی قرار گرفت. ملاقات وی با شمس تبریزی در سال ۶۴۲ هجری قمری انقلابی در وی پدید آورد که موجب ترک مسند تدریس و فتوای وی شد و به مراقبت نفس و تذهیب باطن پرداخت. وی در سال ۶۷۲ هجری قمری در قونیه وفات یافت. از آثار او می‌توان به مثنوی، دیوان غزلیات یا کلیات شمس، رباعیات، مکتوبات، فیه مافیه و مجالس سبعه اشاره کرد.


علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به این صفحه به نشانی @mojtama_farhangi_nour می‌توانند برنامه مجازی «لقمه‌های معنوی» را تماشا و با دوستان خود به اشتراک بگذارند.


نظر شما