جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۳۶
کد خبر: ۱۱۵۲۴۰
|
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۹
با توجه به اختصاص نیافتن ارز در سال 99 به کاغذ و استفاده از کاغذهای سال 98، آمار نشان می‌دهد موجودی سهمیه دولتی رو به اتمام بوده و نفس کاغذ به شماره افتاده است.
حتمال آشفتگی بیش‌تر در بازار کاغذ/ چرا نامه‌های وزیر ارشاد را جواب نمی‌دهند؟
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، رهبر انقلاب همواره و در سال‌های متوالی به مسئولان کشور در زمینه کاغذ تذکر جدی داده و حتی هنگام بازدید از نمایشگاه کتاب در سال ۹۸ ضمن بازدید از غرفه‌ها و گفت‌وگو با ناشران بیان کردند: «صورت‌وضعیت نشان دهنده این است که مردم هنوز کتاب می‌خرند و برای خواندن، می‌خرند. دنیای کتاب، دنیای پیچیده‌ای است و این نکته‌ای است که آقای صالحی [وزیر ارشاد] باید توجه کند، باید مساله‌ کاغذ را حل کرد؛ اینطور نمی‌شود. وزیر فرهنگ و وزیر صنعت بنشینند و این مساله را حل کنند.»

این سخنان نه برای متولیان امر و نه برای مردم و غرفه‌داران تازگی نداشت؛ چرا که معظم له سالیان پیش و در دولت نهم و دهم هم بارها و بارها با مخاطب قرار دادن وزرای ارشاد و صنعت به این مساله پرداخته و متذکر شده بودند، اما چاره‌ مسئولان تنها تشکیل کارگروه و چند حکم بود که به سرانجام نرسید و امروز چند صنف که مخاطب کاغذ هستند و عامه مردم، فشار را متحمل می‌شوند.

با ورود به سال ۱۴۰۰ نگرانی‌ها افزایش یافت؛ چرا که ارز به کاغذ در سال ۹۹ تخصیص پیدا نکرد و تنها کاغذهای سال ۹۸ نیاز بازار را برطرف می‌کرد.

هفته گذشته محسن جوادی، معاون فرهنگی وزیر ارشاد با تائید اینکه برای سال ۱۴۰۰ ارزی به کاغذ تخصیص پیدا نکرده، عنوان داشت: هنوز برای سال جدید ارزی برای کاغذ تخصیص نیافته و خبری نیست. البته اعلام شده این موضوع در روند اجرا قرار دارد و ما تلاش می‌کنیم این ارز تخصیص یابد.

اما روز گذشته، همایون امیرزاده مدیرکل روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در توضیحی پیرامون کاغذ به تلاش‌های وزارتخانه از ارسال چهار نامه از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به رئیس جمهور، معاون اول و معاون اقتصادی رئیس جمهور خبرداده و عنوان کرد: علاوه بر رایزنی‌های مکرر انجام شده در این پیگیری‌ها، ضمن تشریح شرایط موجود و نیاز ضروری کشور به برقراری سهمیه ارزی کاغذ، مخاطرات احتمالی عدم تخصیص و تامین ارز کاغذ بر فضای کار و کسب‌های حوزه نشر و مطبوعات با صراحت مورد اشاره قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش به نقل از خبرگزاری فارس نکته جالب اینکه  این خبرگزاری در سال گذشته جدولی از آنچه موجودی کاغذ بود، منتشر کرد: اینجا بخوانید.
حتمال آشفتگی بیش‌تر در بازار کاغذ/ چرا نامه‌های وزیر ارشاد را جواب نمی‌دهند؟
این جدول مربوط به مهر ۹۹ است و بر اساس جدول بالا، آمار درخواست کاغذ توسط ناشران در سال ۹۹ یک میلیون و ۹۴ هزار و ۶۲۶ بند بوده است که از این میزان تقاضا، ۴۷۹ هزار و ۶۴۹ بند تأمین شد. آمار این جدول همان زمان نشان می‌داد موجودی اندکی تا پایان سال ۹۹ باقی مانده و حالا بر همین اساس شرایط مناسب نیست و زنگ‌های هشدار به صدا درآمده است.

در تازه‌ترین اطلاعاتی که از محل سهمیه ارزی سال ۹۸ به خبرنگار فارس رسیده، آمار حاکی از آن است که نفس‌های کاغذ به شماره افتاده و کاغذهای دولتی تقریبا تمام شده است و باید چاره جویی شود.

همایون امیرزاده، مدیرکل روابط عمومی وزارت ارشاد در گفت‌وگو با فارس اعلام کرد: ارز مورد نیاز برای سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به مبلغ حداقل ۸۰ میلیون دلار برآورد شده است. این رقم ارز که نسبت به سایر سهمیه‌های ارزی ناچیز است، باید هرچه سریعا تامین شود.

باید دید در ماه‌های پایانی دولت، آیا نامه‌های ارسالی وزیر ارشاد بی‌پاسخ می‌ماند و شرایط برای صنف نشر دشوار می‌شود یا باید با ارز آزاد کاغذ تامین شود! کارشناسان معتقدند با توجه به کاهش واردات کاغذ، بازار این محصول به دلایلی از جمله همکاری نکردن وزارت صمت و بانک مرکزی و موانع پیش رو با کمبود و گرانی‌های بیش از پیش نیز مواجه خواهد شد.
نظر شما