پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۲۶
کد خبر: ۱۱۵۲۵۴
|
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۴
شدت گرفتن بحران کرونا در هند، صنعت فیلمسازی این کشور را بار دیگر به تعطیلی کشاند.
کرونا، بالیوود را تعطیل کرد
به گزارش پایگاه تحلیلی خبری فرهنگ و هنر،  دولت محلی هند هفته گذشته در واکنش به نرخ تصاعدی ابتلا به کرونا دستور توقف تولید و فیلمبرداری تمام فیلم های سینمایی و تلویزیونی را تا اول ماه مه (۱۱ اردیبهشت) صادر کرد. 

اوتاو تاکرای (Uddhav Thackeray) از مقامات ارشد مهاراشترا سومین ایالت بزرگ هند روز چهارشنبه (۲۵ فروردین) این تصمیم را اعلام کرد. اگرچه وی از این طرح با عنوان قرنطینه و تعطیلی سراسری یاد نکرد در عمل تمام مردم از حضور در اماکن عمومی بدون دلیل موجه منع و سینماهای این کشور نیز بار دیگر تعطیل شدند. این محدودیت‌ها، تولید بسیاری فیلم‌های بزرگ سینمای هند را موقتا تعطیل کرده و صنعت بالیوود را عملا به تعطیلی کشانده است.

فیلم رام ستو اولین محصول مشترک هند و آمازون با بازی آکشی کومار یکی از این فیلم‌هاست. ساخت این فیلم پیش‌تر نیز به دلیل ابتلای بازیگر نقش اول و ۴۵ نفر از اعضای تیم تولید به کرونا، متوقف شده بود. از دیگر فیلم های بالیوودی که به خاطر محدودیت های جدید کار ساخت و فیلمبرداری را تعطیل کردند می‌توان به پاتان فیلم جدید شاهرخ خان، فیلم ورزشی میدان و خدانگهدار با بازی آمیتا باچان اشاره کرد. بسیاری از پروژه‌های فیلمسازی که در مراحل مقدمات ساخت بودند نیز تا بهبود اوضاع به حال تعلیق درآمدند.

به گزارش ایرنا ، این تعطیلی‌ها ضربه‌ای سخت به صنعت فیلمسازی هند است که برای عبور از مانع کرونا سخت تلاش کرد و برای ادامه فیلمبرداری در این شرایط سخت به راه‌های مختلفی متوسل شد. اوایل سال جاری میلادی هند با کاهش آمار مبتلا به ۱۰ هزار نفر در روز، به عنوان نمونه مقاومت موفق مقابله با کرونا شناخته می‌شد. از همین رو اقتصاد این کشور بازگشایی شد، سینماها با تمام ظرفیت فعالیت از سرگرفتند و استادیوم‌های ورزشی پر شد از هزارن تماشاگر. اما با شروع موج دوم کرونا در این کشور ورق برگشت؛ در یک هفته گذشته روزانه بیش از ۲۰۰ هزار مورد ابتلا به کرونا در این کشور گزارش می‌شود و بیمارستان‌ها دیگر تخت خالی ندارند.

ویروس کرونا اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر ووهان در استان هوبی چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

این بیماری که به تدریج به کشورهای مختلف سرایت و سازمان جهانی بهداشت از آن با واژه همه‌گیری یاد کرد، تا لحظه تنظیم خبر ۱۴۰ میلیون نفر را در جهان مبتلا کرده است که از این میان سه میلیون نفر جان باخته‌اند.

شیوع این ویروس موجب تعطیلی بسیاری فعالیت و رویدادهای مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی از جمله جشنواره‌ها، نمایشگاه ها و بسته شدن سینماها، سالن های تئاتر و کنسرت و کتابفروشی‌ها شد و تأثیرات منفی زیادی بر بازارهای جهانی و اقتصاد کشورها در بخش های گوناگون از جمله فرهنگ گذاشت.
نظر شما