شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۱۰
کد خبر: ۱۱۵۴۹۰
|
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۲
فرهنگسراها و بسیاری از تشکل های فرهنگی در تداوم برنامه‌های جهادی و کمک‌های مؤمنانه در حوزه حمایت از نیازمندان، همچنان پویش‌ کمک‌های مومنانه را با هدف اطعام کریمانه اجرا می‌کنند.
طلیعه پویش کمک‌های مومنانه در مراکز فرهنگی هنری//////// در حال تکمیل
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، در چند سال اخیر پویش‌ها و اقدامات کریمانه‌ای در کشور ما صورت گرفته که در قالب آنها، شیعیان امام ‌مجتبی(ع) با همه وجود پای کار آمده‌اند. به بهانه ولادت باسعادت کریم اهل‌بیت(ع)، نگاهی داریم به پویش‌های کریمانه‌ای که به همت فرهنگسراها،هیئات و تشکل‌های فرهنگی در حال اجراست.
امام مجتبی(ع) اهل جود و بخشش بود و در میان مردم به این خصلت معروف بود. روایات فراوان در این باره آمده است؛ علامه مجلسی صاحب کتاب «بحار الانوار» از «حلیة الاولیاء» نقل می کند که «امام حسن(ع) دو بار تمام زندگی اش را در راه خدا بین مستمندان تقسیم کرد».
ابن شهر آشوب از کتاب «الفنون» از احمد مؤدّب و کتاب «نزهة الابصار» از ابن مهدی نقل می‌کند: امام حسن(ع) در حال گذر از جایی بود، دید عده ای از فقرا بر زمین نشسته اند و مقداری نانِ خشکِ خورد شده در سفره آنها است و مشغول خوردن هستند، از حضرت دعوت کردند از آن نان خشک میل کند، حضرت از مرکب پیاده شد در کنارشان نشست و از آن نان میل کرد، به برکت وجود امام نان آن قدر زیاد شد که همه از آن خوردند و سیر شدند، پس از غذا امام مجتبی(ع) از آنها دعوت کرد و در منزل خود از آنان پذیرایی نمود. در این گزارش گوشه‌ای از این فعالیت‌ها را از نظر خواهیم گذراند.

پویش «نذر سردار دل‌ها» و «گره گشا»

همزمانی شیوع ویروس کرونا و تشدید تحریم‌های ظالمانه امپریالیسم آمریکا، مشکلات اقتصادی عدیده‌ای بر مردم متحمل کرده و برخی از شهروندان را در تهیه مایحتاج اولیه زندگی ناتوان ساخته است. این موضوع برای خیرین و فعالان فرهنگی دردمند جامعه تعهدی از جنس کمک و گذشت ایجاد کرد، اشاره رهبر معظم انقلاب به رزمایش گسترده‌ مواسات و همدلی و کمک مؤمنانه صحنه‌های بی‌بدیلی از جنس ایثار و جهاد خلق کرد و بحمدالله با تمام مشکلات هنوز هم ادامه دارد.

فرهنگسراها متعلق به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، یکی از نهادهای فرهنگی است که  با همکاری خیرین تهرانی و رستوران‌ها و اغذیه فروشی‌های منتخب سطح شهر، پویش نذر سردار دل‌ها را از سال گذشته در تداوم کمک‌های مؤمنانه برگزار کرده است و همچنان این پویش از سوی فرهنگسراها و مراکز فرهنگی هنری در حال پیگیری و اجراست.

طلیعه پویش کمک‌های مومنانه در مراکز فرهنگی هنری//////// در حال تکمیل

برنامه‌های جهادی و کمک‌های مؤمنانه مراکز فرهنگی هنری شهرداری تهران و تبدیل برخی از مراکز به کارگاه‌های دوخت ماسک برای بیمارستان‌ها در قالب کارگاههای جهادی و همچنین کمک‌های مومنانه به زوج‌های جوان کم بضاعت با پویش «گره گشا» از جمله این پویش هاست؛ در پویش نذر سردار  تهیه و توزیع غذای نذری توسط رستوران‌ها با رعایت حداکثری نکات و اصول بهداشتی زیر نظر ناظران بهداشت و توزیع با رعایت فاصله‌گذاری در بین نیازمندان واقعی پیش بینی شده است. این طرح با دبیری فرهنگسرای ملل در قالب مشارکت شهروندان برای تهیه غذای نذری، به هر میزان که خیرین تمایل دارند در حال اجراست. در واقع فرهنگ‌سراها و مراکز فرهنگی هنری مناطق۲۲ گانه با مشارکت مؤسسات خیریه فهرستی از نیازمندان واقعی هر منطقه را شناسایی کرده‌اند که غذاهای یادشده به صوت گرم در بین آنان توزیع خواهد شد.
خیرین و عموم علاقه‌مندان برای مشارکت در این طرح می‌توانند به سایت «نذر سردار» به  آدرس اینترنتی http://nazresardar.farhangsara.ir/ مراجعه کنند و در صورت نیاز به هر گونه راهنمایی و اطلاع در این زمینه با شماره تلفن  22671718 تماس بگیرند.

طلیعه پویش کمک‌های مومنانه در مراکز فرهنگی هنری
پویش «گره گشا» هم به منظور جمع آوری و ارسال اقلام غیرنقدی و کالاهای اساسی برای زوج‌های جوان کم بضاعت در فرهنگسراها  و مراکز فرهنگی هنری سازمان فرهنگی هنری در حال اجراست. در این پویش با مشارکت نقدی و غیرنقدی شهروندان،‌ نیازمندی‌های خانواده‌های کم‌توان به ویژه جهیزیه برای خانواده‌های کم بضاعت تامین می شود.

فرهنگسرای خاتم(ص) به عنوان دبیر خانه پویش اقدام به راه‌اندازی سامانه ای به آدرس gerehgosha.farhangsara.ir کرده است تا ضمن اطلاع رسانی مناسب شرایط جلب مشارکت و جذب کمک های خیرین را فراهم سازد. خیرین می توانند تا پایان اردیبهشت ماه با مشارکت در این پویش در هر سطح ممکن، سهمی در این کار خیر ایفا کرده ، در شرایط خاص کرونایی به یاری نسل جوان شتافته و برای ترویج سنت حسنه ازدواج همکاری کنند.
دبیرخانه پویش گره گشا در منطقه 18 به نشانی بزرگراه آیت الله شهید سعیدی، شهرک ولیعصر(عج)، خیابان پژاند، بوستان لواسانی، فرهنگسرای خاتم(ص) میزبان شهروندان گرامی است.

طلیعه پویش کمک‌های مومنانه در مراکز فرهنگی هنری//////// در حال تکمیل

نقشه راهی که برای هیات‌ها مشخص شد
فرمایشات رهبر انقلاب در خصوص «خدمت مومنانه» سبب شد که هیئات مذهبی کار ویژه خود در روزگار کرونا را به‌درستی بشناسند و نقشه‌ راه برایشان مشخص شود. مانند بسیاری از توصیه‌های دیگر و مخصوصا توصیه‌های پزشکی که در سال گذشته بیش از هر قشر دیگر توسط هیئات مذهبی رعایت شد، این سفارش رهبر معظم انقلاب نیز بیش از هر بخش دیگر با استقبال هیئات محله‌های مختلف در کشور روبه‌رو شد. احتمالا خود شما نیز در اطراف‌تان هیات‌های زیادی را می‌شناسید که از ماه رمضان گذشته تا همین سال مشغول تهیه بسته‌های معیشتی برای اقشار محروم و کم‌درآمد بوده‌اند و هستند. فقط در یک فقره از این کمک‌های مومنانه، رئیس سازمان بسیج مداحان و مدیران هیات‌های مذهبی کشور در سال گذشته اعلام کرد که ۱۵هزار بسته معیشتی توسط هیأت‌ها در هفته بسیج توزیع شده است. خیریه همدردی وابسته به هیات ریحانه‌النبی(س)، خیریه برکات وابسته به هیات عبدا...‌بن‌حسن(ع)، موسسه خیریه مکتب‌الرضا(ع) و خیریه باقیات وابسته به هیات روضه مقدس آل‌یاسین ازجمله فعال‌ترین تشکل‌های مذهبی در حیطه کمک‌رسانی به اقشار ضعیف در سال کرونا بوده‌اند.

امامزاده‌ها؛ میراث‌دار کرامت حسنی

از هیئات مذهبی، مساجد و فرهنگسراها که بگذریم، یکی دیگر از مکان‌ها و تشکل‌هایی که در ماجرای کمک‌های مومنانه بسیار فعال بوده‌اند و ریشه این تشکل‌ها نیز کاملا فرهنگی است، امامزاده‌ها هستند. بسیاری از امامزاده‌های کشور در همین ماه رمضان پیشتاز عرصه مواسات و کمک مومنانه بوده‌اند و توانسته‌اند با جمع‌کردن عده زیادی از جوانان مومن و انقلابی، فضایی برای کار خیر و باقیات‌الصالحات پدید آورند.

«دوشنبه‌های کریمانه»
اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان امسال همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان، به همت مرکز نیکوکاری (خیریه) دانش‌آموزی امام حسن مجتبی(ع) پویشی را راه‌اندازی کرد و نام آن را «دوشنبه‌های کریمانه» گذاشت تا با مدد الهی به حمایت از دانش‌آموزان یتیم و کم‌بضاعت بپردازد. نوجوانان قرار است در این طرح دوشنبه‌ها را به نام خود رقم بزنند و با کمک به همکلاسی‌های خود به این احسان بپیوندند. هر دانش‌آموز می‌تواند با کمک‌های کوچک و جمع‌آوری پول توجیبی‌هایش کمک‌های زیادی به همکلاسی‌های خود کند.

طرح «آجر به آجر» پویشی برای ساخت مدرسه

اما خوب است بدانید همه پویش‌های امام‌حسنی‌ها در این ایام، محدود به بسته‌های ارزاق نمی‌شود. از آنجا که پانزدهم ماه مبارک مصادف با روز ولادت امام مجتبی(ع) به عنوان روز ملی تکریم خیرین مدرسه‌ساز نیز نامگذاری شده است، خبر رسیده که به مناسبت ماه مهمانی خدا پویشی با نام «آجرهای مهربانی» در راستای بسته تحولی طرح «آجر به آجر» در کشور راه‌اندازی شده است. این پویش قرار است به ساخت مدارسی تازه و با امکانات مناسب برای دانش‌آموزان بپردازد و نقطه آغاز آن از استان البرز بوده است.

پویش ایران همدل

پویش «ایران همدل»، بزرگترین حرکت جمعی و مردمی برای مواسات و کمک مؤمنانه است که از سال گذشته و پس از بیانات رهبر انقلاب اسلامی مبنی بر شکل‌گیری نهضت تعاون و احسان و تداوم رزمایش همدلی و نهضت کمک مؤمنانه در کشور آغاز به کار کرد.سومین مرحله‌ی این پویش مردمی نیز به‌منظور جمع‌آوری مشارکت‌های نقدی و غیر نقدی هموطنان عزیز برای کمک به تهیه‌ی بسته‌های افطاری نیازمندان آغاز به کار کرده است.
هریک از هموطنان برای این همدلی میتوانند از طریق شماره‌گیری #۱۴* و یا واریز مبلغ کمک خود به شماره کارت ۷۷۷۷-۷۷۷۷-۶۰۷۷-۶۲۷۷ در این پویش مشارکت کنند. در این مرحله نیز همانند دو دوره‌ی قبل مبالغ جمع شده از سوی این پویش توسط کمیته‌ی امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور در قالب بسته‌های افطاری ساده به نیازمندان تقدیم می‌شود.
مطالب مرتبط
نظر شما