پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۴۱
کد خبر: ۱۱۵۵۲۵
|
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۶
فرهنگسرای اندیشه در جدیدترین برنامه خود میزبان چهره‌های نام‌آشنای اصلاح‌طلب و اصول‌گرا شده و سوژه مقاومت فرهنگی را واکاوی می‌کند.
فرهنگسرای اندیشه متولی برگزاری «کرسی‌های آزاداندیشی» شد/ مناظره چهره‌های مشهور اصلاح طلب و اصول‌گرا درباره مقاومت فرهنگی
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، ناصر امین‌زاده، مدیر فرهنگی هنری منطقه 7 و رئیس فرهنگسرای اندیشه ضمن تشریح گفتمان مقاومت و اهمیت آن گفت:
گفتمان مقاومت یکی از ارکان جدایی‌ناپذیر در انقلاب اسلامی است که از ابتدا همراه آن بوده و اکنون در دهه پنجم از عمر انقلاب اسلامی و در گام دوم انقلاب به بالندگی رسیده است. با مروری بر بیانات رهبر انقلاب و منظومه فکری ایشان در دهه‌های گذشته به وضوح دیده می‌شود که ایشان نسبت به این مقوله توجه خاصی دارند، به‌گونه‌ای که در دهه 1390، فرهنگ‌مقاومت تبدیل به یکی از اساسی‌ترین دغدغه‌های ایشان شده و بارها در سخنرانی‌های رسمی خود از آن سخن گفتند.
 
وی با اشاره به شبهاتی که پیرامون جریان مقاومت از سوی دشمنان مطرح می‌شود خاطرنشان کرد: در نقطه مقابل، جریان ضد انقلاب و دشمنان کشورمان تلاش‌های گسترده‌ای کردند تا اندیشه و فرهنگ مقاومت را در فکر و عمل مردم و مسئولین جمهوری اسلامی کمرنگ کنند. بارها دیده شده است که با شبهه‌افکنی‌ها، به این باوردروغ دامن می‌زنند که معنای مقاومت، ماجراجویی، جنگ‌طلبی و تنش‌زایی است، در حالیکه همه ما می‌دانیم اندیشه مقاومت، مواجهه دفاعی با مخاطرات و خطراتی است که اسلام‌ناب و میهن‌اسلامی‌مان را تهدید می‌کند. با این اوصاف به نظر می‌رسد که پرداخت به گفتمان مقاومت، معرفی و واکاوی دقیق آن در کنار پاسخ صحیح به شبهات در جنگ نرم یکی از نیازهای اساسی جامعه امروز ماست.
 
امین‌زاده ضمن تاکید بر موضوع فرهنگ‌مقاوت و مقاومت‌فرهنگی گفت: وقتی صحبت از اندیشه مقاومت می‌شود، اکثر توجهات به سمت مسائل سیاسی، اقتصادی، نظامی و... جلب شده و به نوعی از مقاومت‌فرهنگی غفلت می‌شود. این موضوع در حالی است که در ادبیات‌مقاومت، فرهنگ به همان اندازه و شاید بیشتر از مقاومت اقتصادی، سیاسی یا نظامی دارای اهمیت است. مصداق بارز برای اثبات این موضوع، توجه، تاکید و دغدغه رهبر حکیم و فرزانه انقلاب نسبت به موضوع فرهنگ و هشدار درباره تهاجم فرهنگی مهلک و تمام عیار دشمنان در دهه اخیر و به ویژه جنگ نرم است.

برهمین اساس، بحث درباره مقاومت فرهنگی در ذیل فرهنگ مقاومت و در کنار توجه به سایر عرصه‌ها با توجه به گام دوم انقلاب اسلامی ضرورت و اهمیت دارد.
رئیس فرهنگسرای اندیشه نظریه مقاومت فرهنگی را معرفی کرد و گفت: مقاومت فرهنگی جزئی از فرهنگ مقاومت است و فرهنگ مقاومت در برگیرنده مقاومت فرهنگی و بعد نرم و ایجابی مقاومت است که تاکنون مورد بی مهری خیلی از مسئولین، خصوصا متولیان فرهنگی قرار گرفته است. نظریه مقاومت فرهنگی یکی از مفاهیم بسیار مهم و در عین حال نوپا در اندیشه مقاومت است که در سالیان اخیر از سوی مقام معظم رهبری مطرح شده است. این موضوع سبب شده است تا جمعی از دغدغه‌مندان و دلسوزان عرصه فرهنگ، ضمن توجه به این مطالبه رهبرمعظم‌ انقلاب، پژوهش‌های خود را به این سمت سوق داده و به تحلیل و تکمیل نظریه مقاومت فرهنگی بپردازند.
 
امین زاده افزود: نباید فراموش کرد که اصحاب فرهنگ، هنرمندان و دستگاه‌های فرهنگی و به ویژه فرهنگسراها به عنوان نهادهای مقاومت فرهنگی نقش مهمی در شکل‌دهی به این جریان و تبیین و تبدیل آن به گفتمان، به منظور اثربخشی و اثرگذاری فعالیت‌ها و کارهای خود دارند، از این رو فرهنگسرای اندیشه که متولی و دبیرخانه امر اندیشه‌ورزی در سازمان فرهنگی هنری است، اقدام به برپایی کرسی‌های آزاداندیشی در موضوع «نظریه مقاومت فرهنگی» و فرهنگ مقاومت می نماید.
 
امین‌زاده که پیش ازاین مسئولیت فرهنگسراهای فردوس، گلستان، سرو و انقلاب را بر عهده داشته ضمن تشریح برنامه‌های این کرسی آزاداندیشی اظهار داشت: از آنجا که در تبیین و گفتمان‌سازی این نظریه بسیار مهم، آرا و سلایق مختلفی وجود داشته و سوالات پیرامون آن فراوان است، جای خالی برنامه‌ای گفت‌وگو محور با رویکرد آزاداندیشی که بتواند ضمن توجه به تمام آرا، پاسخ‌های دقیقی به شبهات بدهد، احساس می‌شد. لذا فرهنگسرای اندیشه پیش قدم برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی شد تا تریبونی برای شنیدن عقاید مختلف در موضوع فرهنگ‌مقاوت و مقاومت‌فرهنگی باشد. در این کرسی‌های آزاداندیشی چهره‌های مختلف سیاسی، فرهنگی، اندیشه‌ای و .. از طیف‌های مختلف فکری صحبت می‌کنند.
امین‌زاده محورهای مورد بررسی در این کرسی‌ آزاداندیشی را تشریح کرد و گفت: اولین موضوع که باید مورد توجه قرار گیرد، معرفی نظریه مقاومت فرهنگی و آشنا کردن جامعه با این مفهوم است. از این روی، اولین بخش این کرسی آزاداندیشی اختصاص به معرفی «معنای مقاومت فرهنگی» و امکان تحقق آن دارد. در گام بعدی لازم است که این نظریه در داخل و خارج از کشور مورد بررسی جامع قرار گرفته و به شبهات پاسخ داده شود. بنابراین محور دوم این برنامه اختصاص به موضوع «مقاومت فرهنگی و ارتباط با جهان»، «مقاومت فرهنگی و خویش‌تحریمی» و «مقاومت فرهنگی و ماجراجویی در عرصه جهانی» دارد. مواجهه با این نظریه، سومین موضوع مهمی است که نباید از آن غافل شد، پس در محورهایی نظیر «مقاومت فرهنگی و مواجهه منفعلانه»،‌ «مقاومت فرهنگی و امکان تحقق عملی آن» و «مقاومت فرهنگی و بدنه اجتماعی» بدان پرداخته می‌شود. در نهایت نیز راهبردهای تحقق مقاومت فرهنگی دسته‌بندی می‌شود.
امین‌زاده در پایان گفت: قصد و درنظر داریم چهره‌های شاخص و نام‌آشنایی از طیف‌های فکری اصلاح‌طلب و اصولگرا را برای حضور در این کرسی آزاداندیشی دعوت کنیم که از آن جمله می‌توان به عباس سلیمی‌نمین، علیرضا زاکانی، حجت الاسلام حامد کاشانی، پرویز امینی، علیرضا رائفی‌پور، حسن رحیم‌پور ازغدی، دکتر مهدی جمشیدی، حجت الاسلام دکتر ذوعلم، حجت الاسلام دکتر خسروپناه، یاسر جبرائیلی، مصطفی تاج‌زاده، حمیدرضا جلایی‌پور، هادی خانیکی، رسول منتجب‌نیا، محمد قوچانی، عباس عبدی، صادق زیباکلام و ... اشاره کرد.  
 با توجه به شرایط رخ داده و محدودیت‌های کرونایی، این برنامه یا به صورت حضوری و یا به صورت ویدئوکنفرانس برگزار می‌شود که اخبار بعدی آن متعاقبا اعلام می‌شود.
انتهای پیام/

نظر شما