جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۲۶
کد خبر: ۱۱۶۲۶۵
|
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۴
آیین رونمایی از مجموعه کتاب‌های «جریان‌شناسی فکری فرهنگی در ایران معاصر» با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سه‌شنبه (یازدهم خردادماه ۱۴۰۰) در خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار می‌شود.
رونمایی از «جریان‌شناسی فکری فرهنگی در ایران معاصر» با حضور وزیر فرهنگ///
به گزارش پایگاه تحلیلی خبری فرهنگ و هنر ،  در آیین رونمایی از مجموعه کتاب‌های جریان‌شناسی فکری فرهنگی در ایران معاصر که با همکاری خانه کتاب و ادبیات ایران و موسسه فرهنگی و هنری آفتاب خرد روز سه‌شنبه (یازدهم خردادماه ۱۴۰۰)  برگزار می‌شود، سید عباس صالحی ، جمعی از نخبگان و فعالان عرصه فکری، فرهنگی و پژوهشی و دست اندرکاران، مدیران و اعضای شورای علمی پروژه «جریان‌شناسی فکری فرهنگی ایران معاصر» و تعدادی از محققان و مولفان حضور می‌یابند.

مجموعه کتاب‌های جریان‌شناسی فکری فرهنگی در ایران معاصر ۳۰ جلد است که در این آیین رونمایی،  ۸ مجلد آن شامل جریان احیاگری دینی، عرفان‌گرایی سنتی شیعی، فلسفه‌گرای حوزوی، فمینیسم اسلامی، آئین‌گرایی عامه‌پسند، جریان نوپدید دینی و معنوی، پساتجددگرایی و جریان اخلاق کاربردی و حرفه‌ای رونمایی می‌شود.

 به دلیل لزوم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، اصحاب رسانه و علاقه‌مندان می‌توانند این آیین را ساعت ۹ صبح فردا (سه شنبه)به صورت زنده از طریق آپارات به نشانی https://www.aparat.com/khaneketab/live دنبال کنند.

به گفته علی ابراهیمی دبیر شورای علمی و مدیر اجرایی این پروژه، این طرح از سال ۱۳۹۲ آغاز شد و با طرح این ایده ضرورت انجام مطالعات مقدماتی به منظور شناخت دامنه، گستره موضوعی و شناسایی منابع و پتانسیل‌ها مطرح شد و در این راستا مطالعات گسترده در چارچوب جریان‌های فکری و فرهنگی و مصاحبه‌های متعددی با نخبگان، اندیشمندان و فعالان این حوزه صورت گرفت که در نهایت بعد از حدود دو سال بستر برای اجرای این پروژه فراهم شد و در سال ۱۳۹۴ با همکاری دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران و با همراهی اعضای شورای علمی طرح و اخذ مشورت از برخی از اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی و فعالان حوزه‌های فکری فرهنگی سیر مطالعاتی و گونه‌شناسی از جریانات و دسته‌بندی و ساخت‌دهی به این کلان پروژه آغاز شد.
 وی مشخصات این کلان پروژه را چنین برشمرد؛
۱. پروژه جریان‌شناسی علاوه بر اینکه از گستردگی و دامنه زیادی برخوردار است یک مطالعه ترکیبی و تلفیقی است که در نهایت بیش از ۳۰ عنوان پروژه مستقل در حوزه‌های مختلف فکری و فرهنگی را در برگرفته است.
۲. این پروژه‌های مستقل را می‌توان در فضای تئوریک مستقل تعریف کرد ولی در زیست‌بوم فکری و فرهنگی ایران این پروژه‌های سی‌گانه دارای تداخل ‎ها، همپوشانی‌ها و ابهام‌های کارکردی و عملکردی هستند که نیاز است متناسب با اهداف پروژه تفکیک و تحدید شوند.
۳. با توجه به تنوع نگرش‌ها در درون هریک از جریانات و تمایزات بین آنها، یکی از اهداف این پروژه دستیابی به بنیان‌های مشترک برای این جریانات بود که در سیر مطالعات علمی و نشست‌های خبرگی این یگانگی‌ها، همسویی‌ها و تمایزات حاصل آمد.
۴. هدف این پروژه بازشناسی، تکمیل و دستیابی به یک الگوی مناسب از جریانات و نحله‌های فکری در ایران است به همین دلیل تا سرحد امکان می‌بایست به گونه‌ای طراحی می‌شد که به تمامی این جریانات فکری پوشش داده و از محدود کردن یا تقلیل و ادغام‌های نامناسب پرهیز می‌شد.
۵. در ترسیم الگوی جریان‌شناسی آنچه برای مدیران این پروژه و شورای علمی اهمیت داشت پوشش تام به تمامی تفکرات و پرهیز از نگاه سیاسی یا سوگیرانه بوده است. دستیابی به این الگو یکی از پیچیده‌ترین مراحل این پروژه بود که بارها دچار دگرگونی شد تا به یک الگوی قابل دفاع دسترسی پیدا کنیم.
۶. انجام کار مطالعاتی در فضای معاصر، که کنشگران آن در حال فعالیت و تغییر و تحولات فکری و فرهنگی هستند، از یک طرف و عدم وجود منابع، ارزیابی و نقد از کنشگری‌های فکری و فرهنگی جریان‌های فعال از طرف دیگر انجام کار را با موانع محتوایی روبه‌رو می‌کند که نیازمند حوصله و بررسی‌های موشکافانه از طرف پژوهشگران و شورای علمی طرح بود.
 بنابراین پروژه «جریان‌شناسی فکری و فرهنگی در ایران معاصر» را می‌توان یک کلان پروژه در فضای زیست معاصر دانست که از گستره ایده و رفتار های فردی کنشگران پیشتر رفته و فضای فکری، فرهنگی و اجتماعی جامعه را در بر گرفته است.

 
نظر شما