جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۳۸
کد خبر: ۱۱۶۶۴۳
|
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۱
محمدرضا میقانی کارگردان «ارتودنسی» به بهانه پذیرفته شدن این فیلم کوتاه ایرانی در جشنواره بین‌المللی فیلم کن، به ارائه توضیحاتی درباره این تجربه پرداخت.
دورخیز بلند فیلم کوتاه ایرانی در «کن»/ تن به مناسبات مالی ندادیم
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، محمدرضا میقانی کارگردان و نویسنده فیلم کوتاه «ارتودنسی» که به بخش فیلم کوتاه این دوره از جشنواره فیلم کن راه پیدا کرده است،  درباره این اثر گفت: این فیلم کوتاه ۱۴  دقیقه‌ای درباره نوجوانان است و داستان کلی آن به صورت شخصی برای من اتفاق افتاده است یعنی تجربه‌ای در این زمینه را از سر گذرانده‌ام و پایه داستان از همین تجربه شکل گرفته است.

وی افزود: این فیلم درباره رابطه یک نوجوان با اجتماع است. اینکه تفاوت ظاهری او چه تأثیری در روابط اجتماعی او در میان دوستان و اطرافیانش می‌گذارد، در این میان ساختار خانواده فرزند را بر اساس خواسته‌های خود به کدام سمت می‌برد. در این فیلم می‌بینیم که خانواده تصمیماتی برای آن فرزند می‌گیرند و در ادامه واکنش آن فرزند که در این فیلم شخصیت اصلی است را نسبت به وقایع می‌بینیم. این تصمیم‌گیری‌ها شامل درمان ارتودنسی شخصیت اصلی و انجام ورزش تنیس توسط او می‌شود، چون خانواده حضور در این ورزش را برای او تعیین کرده‌اند. همه این تصمیمات نیز نگاه سرمایه‌محور دارند که تغییراتی در روال زندگی عادی یک نوجوان ایجاد می‌کند.

میقانی درباره برنامه‌ریزی برای حضورهای جشنواره‌ای فیلم هم عنوان کرد: تقریباً یکی دو ماه پیش کارهای آماده‌سازی «ارتودنسی» به پایان رسید به همین دلیل پخش فیلم را با جشنواره‌های خارجی شروع کردیم البته تصمیم داریم در ادامه آن را در جشنواره‌های داخلی شرکت دهیم با توجه به اینکه سال گذشته «ارتودنسی» برای جشنواره فیلم کوتاه تهران آماده نشده بود، نتوانستیم فیلم را در آن شرکت بدهیم.

این کارگردان توضیح داد: سال گذشته برگزاری جشنواره کن تقریباً کنسل شد به همین دلیل تعداد فیلم‌های ارسالی به این رویداد افزایش پیدا کرد. فیلم «ارتودنسی» از بین بالغ بر ۳۷۰۰ فیلم انتخاب شد که برای خودم دستاورد بزرگی در این سالی که این تعداد فیلم به جشنواره رسید، بود. از سوی دیگر با توجه به اینکه در بخش اصلی کن پذیرفته شده‌ایم، امیدواریم در آینده اتفاقات خوبی برای فیلم رخ بدهد چون جشنواره کن ویترین مهمی برای فیلم‌هایی است که در یک سال تولید شده‌اند. می‌توان گفت این ۱۰ فیلمی که در این بخش حضور دارند مهمترین فیلم‌های کوتاه امسال هستند. هر ۱۰ فیلمی که در این فستیوال پذیرفته شدند شانس برنده شدن را دارند از همین رو امیدوارم اتفاق خوبی برای ما رخ دهد.

تهیه‌کننده و نویسنده «زرد خالدار» اظهار کرد: در این چند سال فیلم‌های کوتاه ما در جشنواره‌های معتبر زیادی حضور داشته‌اند به همین دلیل ارتباط بین فیلمسازان در بخش فیلم کوتاه شکل گرفته و نتیجه‌بخش بوده است اکثر فیلم‌های کوتاه با بودجه بسیار کمی ساخته می‌شوند از همین رو فکر می‌کنم جهان شخصی فیلمسازان خیلی بهتر شکل می‌گیرد و آن نگاه سرمایه محوری که تهیه‌کنندگان سینمای بلند دارند، در این بخش کمتر است. در سینمای بلند مناسبات تجاری برقرار است حتی وقتی فیلمسازان کوتاه بخواهند به سمت سینمای بلند بروند باید تن به این مناسبات بدهند.

میقانی با اشاره به مباحث مالی جشنواره‌ها به خبرنگار مهر گفت: ثبت‌نام در جشنواره کن به صورت رایگان است اما در ادامه برای اینکه بخواهیم پخش فیلم را به شکل قوی ادامه بدهیم مصیبت‌های بخش مالی را مجدداً خواهیم داشت. با توجه به اینکه حمایت‌های ارگان‌های بخش فیلم کوتاه بسیار محدود است، نمی‌شود کار چندانی کرد. فیلم‌هایی که از جشنواره کن جایزه می‌گیرند عمدتاً حاصل کشورهایی هستند که حمایت زیادی از این آثار می‌کنند چون وقتی فیلم می‌خواهد در دنیا مطرح شود باید به دست پخش‌کنندگان و داوران برسد که این موضوع هزینه‌های سنگین دارد، همه فیلمسازان این تجربه را داشتند و بسیاری از پروژه‌ها بیشتر از بخش مالی ضربه دیده‌اند. کیفیت فیلم‌های ما با فیلم‌های دنیا برابری می‌کند اما در بخش مالی سختی‌هایی داریم.

وی در پایان تأکید کرد: فیلم کوتاه «ارتودنسی» مستقل و با هزینه شخصی ساخته شده است.
مطالب مرتبط
برچسب ها: میقانی ، کن
نظر شما