جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۴۴
کد خبر: ۱۱۶۶۵۷
|
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۱
رایزن فرهنگی ایران در ژاپن به مناسبت ولادت امام رضا(ع) و دهه کرامت لوح تقدیر و هدیه وزیر فرهنگ جمهوری اسلامی ایران را به محقق نمونه فرهنگ رضوی در ژاپن اهداء کرد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، دکتر ریو ایچی سوگی یاما ایران شناس و استاد دانشگاه در ژاپن با معرفی رایزنی فرهنگی ایران در آن کشور و تایید و انتخاب بنیاد بین المللی فرهنگی - هنری امام رضا(ع) در هماهنگی اداره کل همکاری های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به عنوان محقق نمونه فرهنگ رضوی نوزدهمین جشنواره بین المللی امام رضا(ع) برگزیده و از سوی سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اهداء لوح تقدیر و هدیه نفیس مورد تجلیل قرار گرفت.

در آئین تکریم این محقق رضوی که به مناسبت دهه کرامت و در آستانه ولادت حضرت امام رضا(ع) در محل این رایزنی برگزار شد، حسین دیوسالار رایزن فرهنگی سفارت ایران در ژاپن به نمایندگی از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و  رضا برازش رئیس بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع)، لوح تقدیر و هدیه این بنیاد را به دکتر یوایچی سوگی یاما تقدیم کرد.

دیوسالار در این ملاقات با تشکر از توجه به عمل آمده در زمینه تجلیل از ایران شناسان و اسلام شناسان ژاپنی از سوی بنیاد بین المللی فرهنگی – هنری امام رضا(ع) گفت: اساتید برجسته ایران شناس و اسلام شناس ژاپنی و همچنین فرهیختگان ژاپن شناس ایرانی، نقش بی نظیر و ارزنده ای را در ایجاد شناخت میان دو ملت بزرگ ایران و ژاپن ایفا نموده اند که همواره قدردان زحمات و تلاش های ایشان بوده و هستیم.

رایزن فرهنگی سفارت ایران در ژاپن گفت: رایزنی فرهنگی تمام تلاش خود را به منظور اجرای برنامه های متنوع و متعدد و زمینه سازی برای حضور، عرضه و آشنایی با دیدگاه ها و نقطه نظرات محققان ایران شناس و اسلام شناسان ژاپنی به کار برده است.

او افزود: رایزنی فرهنگی برنامه ریزی جدی و منسجمی را در بهره مندی از این ظرفیت بی نظیر به کار برده تا علاوه بر اجرای نشست ها، سمینارها، کنفرانس های مختلف در ژاپن و حمایت از تحقیقات و چاپ کتب و مقالات محققان و اندیشمندان ژاپنی ... حضور موثر و جدی در برنامه ها و جشنواره های فرهنگی، هنری و علمی داخل کشور را نیز عملیاتی و اجرایی نماید که نمونه آن را می توان در این همکاری و همراهی ارزشمند مسئولان و دست اندرکاران بنیاد بین المللی امام رضا(ع) در انتخاب محقق نمونه از ژاپن مشاهده کرد و این روند، با جدیت ادامه خواهد داشت.

دکتر ریو ایچی سوگی یاما محقق برگزیده و نمونه فرهنگ رضوی نیز در دیدار با رایزن فرهنگی سفارت ایران در ژاپن ضمن تشکر ویژه از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد بین المللی امام رضا(ع) و رایزنی فرهنگی و با اشاره به سوابق تحقیقاتی و مطالعاتی خود گفت: افتخار می کنم که از طرف جمهوری اسلامی ایران و این بنیاد، جایزه محقق نمونه رضوی را دریافت کردم و بیش از گذشته تلاش می کنم در باره مام رضا(ع)، مشهد و آستان قدس رضوی مطالعه و تحقیق نمایم.
وی در ادامه با اشاره به همکاری های ارزشمند اساتید و محققان ایرانی به ویژه در آستان قدس رضوی و تاکید بر این که معتقد است فعالیت های آستان قدس رضوی در تاریخ هنوز به اندازه کافی مورد مطالعه قرار نگرفته است، افزود: علاوه بر سفرها و مطالعات مختلف، به طور خاص از سال ٢٠٠٤ تا ٢٠٠۶ در ایران به عنوان محقق میهمان به مطالعه و تحقیق پرداختم و در طول بیست سال گذشته نیز بارها و بارها به ایران و مشهد رفتم و از کتابخانه آستان قدس رضوی که به مانند یک گنج است بهره بردم. از دست اندرکاران مجموعه که صمیمانه و با محبت اسناد و منابعی را که مورد نیاز بود در اختیار من گذاردند تشکر می کنم.

دکتر سوگی یاما همچنین به دریافت ها و نتایج تحقیقات خود و جایگاه آستان قدس رضوی در ایجاد توسعه، اشتغال، خدمات به زائران از سراسر ایران و جهان اعم از سنی و شیعه، حمایت های اجتماعی، فقر زدائی، آموزش های دینی، امور خیریه و عام المنفعه، مدیریت بیمارستان ها اشاره نمود که در دوره های مختلف مورد بررسی و ارزیابی قرار داده است.

وی در پایان با تقدیر از برخی از اساتید ایرانی، ژاپنی و محققان آستان قدس رضوی، اظهار امیدواری کرد با توجه به علاقه مندی میان دو ملت بزرگ ایران و ژاپن نسبت به فرهنگ و تمدن یکدیگر، همواره روابط صمیمانه و دوستانه دو کشور ادامه دار و پایدار باشد.
نظر شما