جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۵۳
کد خبر: ۱۱۶۶۷۰
|
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۳
دبیر جشنواره «آرمان قدس و اندیشه امام خمینی» گفت: بیان نقاط ضعف و چالش‌های عمیق رژیم صهیونیستی در کنار پیروزی‌های اخیر جبهه مقاومت در فلسطین، ظرفیت بسیار خوبی برای پرداخت هنرمندانه است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، جشنواره فرهنگی رسانه‌ای «آرمان قدس و اندیشه امام خمینی» فراخوان خود را همزمان با سالروز ارتحال امام خمینی و با محوریت آزادسازی قدس شریف منتشر کرد. مهدی شکیبایی دبیر این رویداد است.
وی درباره اهمیت برگزاری این جشنواره گفت: برگزاری این جشنواره از دو منظر زمانی و پیوند آن با مقوله هنر دارای اهمیت است. فراخوان این جشنواره در سی و دومین سالروز ارتحال امام خمینی (ره) منتشر شد که در تقارن با مسئله روز قدس و جنگ اخیر 12 روزه رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین بود.
شکیبایی بیان داشت: تقارن این موضوعات با یکدیگر باعث شد به فکر بیفتیم تا پیوندی عمیق بین مقاومت جانانه مردم فلسطین با اندیشه امام خمینی برقرار کنیم. تمام تلاش امام در عمر پربرکت ایشان معطوف به آزادسازی بیت المقدس به عنوان اولین قبله مسلمانان جهان بود. برهمین اساس فراخوانی را برای برگزاری یک جشنواره رسانه‌ای و هنری منتشر کردیم.
دبیر جشنواره «آرمان قدس و اندیشه امام خمینی» تاکید کرد: اهمیت دیگر برای برگزاری این جشنواره از این جهت است که موضوعات مهم سیاست خارجی را به عنوان مسئله‌ای بسیار مهم پیش‌روی مردم قرار بدهیم. به ویژه در مسئله قدس و دشمنی که رژیم صهیونیستی و متحدانش علیه ایران دارند تلاش کردیم از طریق هنر این مقوله را مورد توجه اقشار مختلف مردم قرار بدهیم.
شکیبایی درباره پیوند اندیشه امام خمینی با موضوع قدس گفت: پیوند میان اندیشه امام خمینی با مسئله فلسطین ناگسستنی است و برای ما به عنوان کشوری مسلمان در همه ابعاد دارای اهمیت است. چه از بعد منافع ملی، چه از بعد انسانی و چه از نظر دینی. از نظر دینی، فلسطین قبله نخست مسلمانان است که هفتاد سال پیش توسط گروهی که هیچ ارتباطی با آن سرزمین نداشته غصب شده است. باید توجه داشت که فلسطین عمق استراتژیک جهان اسلام و جمهوری اسلامی است و امام خمینی با نامگذاری روز جهانی قدس تلاش کردند توجهات کشورهای اسلامی و ملت‌های جهان را به این موضوع مهم جلب کنند. ایشان آزادسازی قدس و کمک به فلسطینیان را وظیفه دینی همه مسلمانان دانستند.
وی اضافه کرد: علاوه بر این، اگر بخواهیم از نظر منافع ملی نگاه کنیم باید اشاره کرد که وجود رژیمی پادگانی به نام اسرائیل در منطقه، خطر بزرگی برای امنیت نه تنها جمهوری اسلامی ایران که سایر کشورهای منطقه به شمار می‌رود. وجود چنین رژیمی که دائم در حال تولید بحران است باعث می شود سرمایه گذاریها جهت رفاه اقتصادی در این منطقه جذب نشود و ملت ها دائم در وضعیت نامطلوب به سر ببرند که این مسئله بدون شک نارضایتی های مردمی بوجود خواهد آورد و قطعا این نارضایتی ها به آشوب های داخلی و چه بسا جنگ های داخلی که مطلوب این رژیم و متحدان غربی اش است منجر می شود. از سوی دیگر مسئله فلسطین و ظلم به مردم بی‌گناه آن از بعد انسانی نیز دارای اهمیت است؛ می‌بینید که در بسیاری از کشورهای آمریکایی و اروپایی تظاهرات‌های زیادی علیه اقدامات رژیم صهیونیستی صورت می‌گیرد. برای آنان، فلسطین از بعد دینی دارای اهمیت نیست بلکه از نظر انسانی اهمیت دارد. بنابراین می توان از این ظرفیت نیز برای تحقق آرمان رهایی قدس استفاده کرد.
او ضمن اشاره به انتظارات این جشنواره از آثار دریافتی گفت: امیدواریم آثاری که به دبیرخانه جشنواره می‌رسد، انتظارات و توقع ما را از نظر منافع دینی، اسلامی و انسانی در مقوله فلسطین برآورده کند. هم چنین خوب است که به ابعاد مقاومت مردم فلسطین در برابر این دشمن بزرگ با تمرکز بیشتری پرداخته شود، چراکه مردم فلسطین در سالیان اخیر از طریق مقاومت توانستند به دستاوردهای بسیار بزرگی برسند که می تواند الگویی مناسب برای ملت هایی باشد که کشورشان یا مستقیم یا غیر مستقیم در اسارت غرب هستند.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه رژیم صهیونیستی و رسانه‌های وابسته به آن تلاش می‌کنند نقاط ضعف و چالش‌های این رژیم غاصب دیده نشود، از هنرمندان انتظار داریم که این ضعف‌ها را در قالب فیلم کوتاه، شعر، کاریکاتور، داستان و ... به نمایش درآورده و برجسته کنند. در نقطه مقابل، اشاره به پیروزی‌ها و نقاط قوت جریان مقاومت مدنظر است. خصوصا اینکه جریان مقاومت از بعد رسانه ای و تبلیغی مظلوم واقع شده و از سوی رسانه های جهانی دائما بایکوت می شود. چند سالی است که جریان مقاومت در داخل فلسطین شکل گرفته و دستاوردهای بسیار خوبی هم داشته است. رسانه‌های صهیونیست تلاش می‌کنند این دستاوردها و نقاط قوت جریان مقاومت دیده نشود تا مبادا دیگر کشورهای اسلامی از آنان الگو بگیرند. در فراخوانی که از این جشنواره منتشر شده، محورهای موردنظرمان اشاره شده است و هنرمندان می‌توانند با الهام گرفتن از این محورها دست به خلق آثار هنری و رسانه‌ای بزنند.

دبیر این رویداد فرهنگی رسانه‌ای با اشاره به پیروزی مردم فلسطین در جنگ 12 روزه گفت: همانطور که دوران دفاع مقدس نقطه عطفی برای فعالیت در همه حوزه‌های هنری شد، به نظرم اتفاقات اخیر جنگ در غزه نیز این ظرفیت را دارد که سوژه‌هایی را در اختیار هنرمندان قرار بدهد که روی آن کار کنند. یکی از مهم‌ترین این سوژه‌ها جنایت‌هایی است که رژیم صهیونیستی مرتکب می‌شود. می‌بینید که این رژیم، زنان و کودکان بی‌گناه را کشته و حقوق بشر را نقض می‌کند و یا برخلاف ادعای متحدان غربی اش دهان رسانه های مستقل را با انهدام مجتمع رسانه ای الجلا در غزه که محل حضور نمایندگان رسانه های بین المللی بود، بست. این دقیقا مخالف شعار غرب در موردی آزادی بیان محسوب می شود. با این حال هیچ نهاد بین‌المللی لب به اعتراض نمی‌گشاید. بدون شک هنرمندان فهیم ما می‌توانند این اتفاقات و سوژه‌ها را به زبان هنر دربیاورند.

دلایل، اهداف و چشم انداز برگزاری جشنواره هنری رسانه ای «آرمان قدس و اندیشه امام»

وی درباره انتخاب داوران جشنواره توضیح داد: در سال‌های گذشته همواره ترکیبی شامل داوران جوان و پیشکسوت انتخاب می‌کردیم. این کار کمک می‌کند تا ضمن کادرسازی برای دوره‌های بعدی جشنواره از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

شکیبایی ضمن اشاره به مشارکت‌کنندگان در برگزاری جشنواره «آرمان قدس و اندیشه امام خمینی» گفت: 4 موسسه، درگیر برگزاری این رویداد فرهنگی هستند. آنان هم در حوزه نشر اندیشه امام خمینی کار کردند و هم در زمینه فلسطین فعالیت‌های جدی را دنبال می‌کنند. فرهنگسرای رسانه و موسسه «فرهنگ و رسانه شهر» دو مرکز رسانه‌ای هستند که در این رویداد ایفای نقش می‌کنند و جمعیت دفاع از ملت فلسطین و دبیرخانه دائمی کنفرانس بین المللی حمایت از انتفاضه قدس وابسته به مجلس دو مشارکت‌کننده دیگر در برگزاری آن هستند. تلاش کردیم از موسساتی کمک بگیریم که در دو مقوله فلسطین و فرهنگ و هنر دارای تخصص بوده و از ظرفیت‌شان استفاده کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در این بین، جمعیت دفاع از ملت فلسطین به عنوان سازمان مردم نهاد که نزدیک به دو دهه است در حوزه نشر معارف فلسطین مشارکت دارد، محور اصلی این رویداد است. این مرکز فعالیت‌های متعددی در حوزه‌های حقوقی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی برای حمایت از ملت فلسطین داشته و پیوندهای بسیار خوبی با سازمان‌های همتای خود در دیگر کشورها دارد.


برای اطلاع از جزئیات این جشنواره به آدرس زیر مراجعه کنید:

http://fhnews.ir/fa/news/116290



انتهای پیام/
مطالب مرتبط
نظر شما