شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۱۹
کد خبر: ۱۱۶۸۷۴
|
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۶
مهلت ارسال آثار به مسابقه کارتون و کایکاتور «نبض زمین» سه روز دیگر به پایان می‌رسد و در نیمه دوم تیر ماه اختتامیه این مسابقه برگزار می‌شود.
مهلت ارسال آثار به مسابقه «نبض زندگی» ۳ روز دیگر به پایان می‌رسدبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، جلال اسعدی مدیر فرهنگی هنری منطقه ۲۱ و رییس فرهنگ‌سرای دانش دبیر مسابقه کارتون و کایکاتور «نبض زمین» گفت: اگر به عبارت محیط زیست نگاهی گذرا داشته باشیم معنای بسیار جالبی در لغت نامه‌ها پیدا می‌کنیم و آن معنی محاصره، اطراف و احاطه است. در واقعیت نیز هوای اطراف ما، آب‌های کره زمین، خشکی‌ها،و جنگل‌ها و .... ما را احاطه کرده‌اند و محیط زیست یعنی همه چیز و همه جا. 

وی افزود: نکته دیگر این است که کره زمین در حال حاضر تنها خانه انسان‌هاست و با تمام این احوال ما انسان‌ها همچنان در حال ضربه  زدن و لطمه رساندن به محیط زیست خود هستیم.

اسعدی بیان کرد: در دنیای امروز و با مطالعات انجام شده اثبات شده که اگر انسان هرچه زودتر فکری اساسی برای هم زیستی و منطبق کردن خود با محیط زیست نکند، هر روز شاهد حوادث، اتفاقات و وقایع ناگواری بر روی این کره خاکی خواهیم بود که هر کدام از آنها جبران ناپذیر و بسیار خسارت بار خواهند بود.

اکوسیستم‌های خشکی‌ها و دریاها، زنجیره‌های غذایی، منابع طبیعی و سوخت‌های فسیلی، کیفیت هوا و بلایای طبیعی، بیماری‌های خاص و صعب العلاج و بسیاری موضوعات دیگر در سال‌های اخیر دست خوش تغییرات و جهش‌های فراوانی شده‌اند که برخی از آنها متاسفانه بازگشت ناپذیرند و فرصت جبران از دست رفته است.

وی اضافه کرد: حال با توجه به مطالب فوق نقش دولت‌ها، سازمان‌ها، نهادها و فرد فرد افراد و تمام جوامع بشری در حفظ و حراست محیط زیست بسیار پر رنگ خواد بود. همچنین استفاده از زبان هنر یکی از بهترین راه‌های آگاهی بخش  و جلب توجه جهانیان به مقوله محیط زیست است.  کاریکاتور و کارتون با خصوصیات جالب توجه و فرم‌های اغراق آمیزخود همواره تاثیر بسیار عمیقی در ذهن افراد باقی می‌گذارد و در عین حال از تندی بیان خود می‌کاهد و می‌تواند مطالب بسیار جدی و حاد را با روشی نرم تر از عکس و نقاشی‌های واقع گرایانه به تصویر بکشد. همین امر هنر کاریکاتور  را به جایگاه بسیار پر اهمیتی در دنیای امروز رسانده است.

اسعدی گفت: ما نیز به عنوان متولیان فرهنگی هنری شهر تهران در مدیریت‌های مناطق ۲۱ و ۲۲ به همراه خانه کاریکاتور و با آغاز به کار دبیرخانه در فرهنگ‌سرای دانش و حضور هنرمندان از تمام نقاط کشور مسابقه کارتون و کاریکاتور نبض زمین را برگزار کرده‌ایم.

وی افزود: پس از انتشار فراخوان این مسابقه که به مناسبت روز جهانی محیط زیست و در خرداد ماه انجام شد، هنرمندان کارتونیست و کاریکاتوریست با استقبال بسیار خوبی از این مسابقه ما را در رسیدن به اهداف مسابقه که همانا ایجاد آگاهی بیشتر نسبت به مشکلات زیست محیطی و ایجاد فضای گفتمان هنری است، یاری کردند.

رییس فرهنگ‌سرای دانش گفت: در حال حاضر نیز با همکاری اساتید این رشته در حال آماده سازی آثار برای داوری و انتخاب آثار برتر هستیم و در نهایت اختتامیه مسابقه به خاطر جلوگیری از شیوع ویروس کرونا به صورت مجازی و در روزهای نیمه دوم تیر برگزار می‌شود.

وی افزود: همچنین  نمایشگاه‌های مجازی در شبکه‌های اجتماعی برای بهره‌مندی عموم مخاطبان از آثار برگزیده برنامه ریزی کردند که جزئیات بیشتر آن در روزهای آتی اطلاع رسانی خواهد شد.

اسعدی در پایان با اشاره به فرصت ۳ روزه باقی مانده از مهلت ارسال آثار هنرمندان علاقه‌مند که تاکنون موفق به ارسال آثار خود به دبیرخانه جشنواره نشده‌اند، دعوت کرد تا در این مسابقه ما را همراهی کنند.

پست الکترونیک:farhangsara21@gmail.com  - شماره واتساپ: 09102472157  آماده دریافت آثار هنرمندان است. همچنین شماره تماس دبیرخانه برای پاسخگویی به سوالات 44534056 است.


مطالب مرتبط
نظر شما