جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۳۶
کد خبر: ۱۱۷۱۳۷
|
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۷
نشریه آمریکایی «نیولاینز» در یادداشتی با حمله به فعالیت فرهنگی سپاه پاسداران و سازمان هنری ـ رسانه‌ای اوج مدعی شد این سازمان عامل تغییر چشم‌انداز سینمای ایران است.
حمله نشریه آمریکایی به سازمان اوج/ این سازمان در حال تغییر چشم‌انداز سینمای ایران است
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، در بخشی از این مقاله که با تصویری از بازدید سردار سلیمانی از پشت صحنه فیلم سینمایی 23 نفر منتشر شده، آمده است: «محمود علوی وزیر اطلاعات و احسان محمد حسنی رئیس سازمان هنری رسانه ای اوج که تحت حمایت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران است در فوریه در دو مناسبت متفاوت در تلوزیون ملی حاضر شد. آنها در مصاحبه خود به اقدامات فیلمسازی اخیرخود مباهات میکردند و با این کار رازی آشکار را درباره سینمای ایران را تایید کردند:که تعداد زیادی از فیلم ها و سریال های تلویزیونی ساخته شده در ایران توسط نیروهای امنیتی, سفارش و حمایت مالی می‌شوند.»

این رسانه به تاثیر شهید سردار حاج قاسم سلیمانی در برخی از تولیدات سازمان هنری رسانه ای اوج اشاره کرده است: «احسان محمد حسنی با افتخار اعلام کرد که چگونه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شخصیت هایی مثل ژنرال قاسم سلیمانی تولید فیلمهایشان را هدایت می‌کردند.»

خبرگزاری فارس به نقل از نیولاینز در ادامه نوشت: «سپاه برای ایجاد سنگر فرهنگی به نام سازمان اوج ابتدا به یک جبهه و سپس به دست یاری رسان فیلمسازان وقف شده در ایدئولوژی که وفاداری خود را اثبات کرده بودند نیاز داشت. در سال 2011 سپاه سازمان هنری رسانه ای اوج را بنیان نهاد. وقایع انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال 2009 که به جنبش سبز معروف شد , در انگیزه های سپاه برای ساخت این سازمان موثر بود که ابزاری ارائه میکند که از طریق آن از سنگر انقلاب در مقابل "حملات فرهنگی بیگانه" دفاع میکند. با بودجه ای که توسط سپاه داده میشود موسسه اوج خود را بعنوان یک نهضت قوی و مصمم تولید فرهنگی در خدمت جاه طلبی های داخلی، منطقه ای و حتی بین المللی سپاه و رهبر ایران تثبیت کرد.»

این مجله به فعالیت های اوج اشاره نیز اشاره می کند: «فعالیتهای موسسه اوج شامل نمایشنامه ها, بنرهای خیابانی , نقاشی های دیواری و موزیک ویدئو است بیشتر برای فیلمها و مجموعه های تلوزیونی ایدئولوژیک خود مشهور است. تلاش برای شکل دادن به چشم انداز صنعت فیلم ایران مسبوق به سابقه است. در واقع چندین فیلمساز که الان در حال ساخت فیلم با موسسه اوج هستند, از نسلی از فیلمسازان ایرانی هستند که حرفه خود را در طی یک کمپین فرهنگی مشابه در بحبوحه روزهای آرمانی بعد از انقلاب 1979 شروع کردند.»

  نیولاینز در ادامه این یادداشت نوشت: «اولین فیلم موسسه اوج "بادیگارد" که در سال 2016 اکران شد در باره یک کهنه سرباز جنگی بود که به شیوه ای که کشور اداره میشد- انتقادی آشکار از دولت" روحانی –شک کرد. سر انجام نقش اصلی داستان زمانیکه باخاطرات هم رزم خود که در طی جنگ ایران-عراق "شهید شد" روبرو میشود و وظیفه محافظت از پسر او را که یک دانشمند هسته ای در خطر ترور میباشد را بر عهده میگیرد خود را پیدا میکند.

اتفاقی نیست که کارگردان انتخاب شده برای اولین کارش ابراهیم حاتمی کیا بود که به ژانر "دفاع مقدس" وفادار مانده بود.او وفاداری خود نسبت به جمهوری اسلامی را نه تنها با پذیرش این نقش , بلکه با طراحی گریم نقش اصلی از روی قاسم سلیمانی اثبات کرد. »

این نشریه به نقش سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در ساخت و تولید آثار سینمایی و سریال سازمان اوج اشاره می کند و در ادامه این یادداشت می آورد: «نقش قاسم سلیمانی تنها محدود به یک منبع الهام در یکی از فیلمها نبود; بر اساس چندین منبع از قبیل احسان محمد حسنی, سلیمانی نقشی فعال در سفارش دادن و نظارت برساخت بعضی از مهم ترین فیلمهای سازمان اوج داشت. محمد حسنی در مصاحبه تلویزیونی خود عنوان کرد که سلیمانی چهره ای تاثیرگذار در پس ساخت سه تا از مهم ترین تولیدات موسسه اش بوده است: "23 نفر( 2019), " پایتخت" (فصل پنجم, 2018), و " به وقت شام" (2018).»

این مجله سیاسی در ادامه نوشت: «موسسه اوج در طی ده سال فعالیت خود صدها مستند و برنامه تلویزیونی و بیش از 17 فیلم داستانی بلند تولید کرده است. این فیلم ها 16 جایزه سیمرغ ازفجر معتبرترین فستیوال فیلم ایران دریافت کرده اند. به حاتمی کیا و توکلی جایزه بهترین کارگردانی برای "به وقت شام" و "تنگه ابو قریب" داده شد درحالیکه دومی جایزه بهترین فیلم را هم دریافت کرد."23 نفر" جایزه بهترین فیلم از نگاه ملی را دریافت کرد. به فیلم دیگری درباره جنگ ایران-عراق با نام"ایستاده در غبار" که در سال 2016 اکران شد هم جایزه بهترین فیلم داده شد. اهمیت این فیلم بطور خاص به این دلیل است که آن اولین فیلم داستانی بلند کارگردان جوان محمد حسین مهدویان بود که فعالیت خود را با همکاری با وزارت اطلاعات با چندین فیلم پروپاگاندایی درباره تاریخ معاصر ایران ادامه داد. مهدویان در "ایستاده در غبار" با  ساختن فیلمی درباره فرمانده سپاه احمد متوسلیان و اقدامات به اصطلاح شجاعانه او در طی جنگ ایران-عراق و همچنین در طی تجاوز داعش به کردستان ایران تا زمان مفقود شدن او در لبنان در 1982 وفاداری خود را به رژیم اثبات کرد.»

نیولاینز در پایان مقاله خود نوشت: «فیلمهای تولید شده توسط سازمان اوج در گیشه موفق بودند و این گروه به طور فعالی فیلم هایش را در خارج از کشور تبلیغ میکند. برای مثال , "بادیگارد" در فستیوال فیلم مستقل وین (VIFF) اکران شد و چهار جایزه برد که شامل بهترین فیلم بلند داستانی و بهترین کارگردانی میباشد." به وقت شام" در سوریه, لبنان, عراق و حتی ژاپن و هند روی پرده رفت. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بعنوان سازمانی که توسط ایالات متحده تروریست تلقی میشود نه تنها پیشرفت زیادی در گسترش سربازان و ایدئولوژی خود بلکه در تولیدات فرهنگی خود در منطقه نیز داشته است.»
نظر شما