پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۲۹
کد خبر: ۱۱۷۲۶۷
|
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۳
کتاب «محضر رئوف» مشتمل بر معارف رضوی در بیان حضرت آیت الله خامنه‌ای(مدظله العالی) است که به همت انتشارات صهبا روانه بازار نشر شده است.
معارف رضوی در بیان رهبر معظم انقلاب خواندنی شد
به گزارش پایگاه تحلیلی خبری فرهنگ و هنر، کتاب «محضر رئوف» معارف رضوی از بیان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای(مدظله العالی) است که در سه فصل تنظیم شده است. فصل اول مطالبی درباره زیارت است که برگرفته از توصیه‌های معظم‌له درباره آداب زیارت و مغتنم دانستن فرصت زیارت و توجه به ادعیه و معارف وارده در این باب است.

فصل دوم، نکاتی از سیره سیاسی مبارزاتی امام رضا‌(ع) در دوران حیات مبارکشان، با همان رویکرد انسان ۲۵۰ ساله است. مطالب این فصل با استفاده از مباحث طرح شده در مجموعه حلقات انسان ۲۵۰ ساله تنظیم شده است. فصل سوم نیز مجموعه‌ای از مواعظ و احادیث نقل شده از امام رضا(ع) است که معظم‌له در سخنرانی‌های مختلف یا ابتدای دروس خارج فقه خود خوانده و به اختصار شرح داده‌اند.

در مقدمه این کتاب آمده است: زندگانی ائمه معصومین(ع) از موضوعات مورد توجه ویژه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و مجموعه صهبا تلاش کرده، نگاه مترقی و سازنده ایشان به دوران حیات و مبارزات آن حضرات را در کتاب‌های «حلقات انسان ۲۵۰ ساله» به مخاطبان و تشنگان این معارف تقدیم کند. طبعاً در کنار این محصول جامع و کلی، می‌توانیم محصولات جزئی و خاص‌تری نسبت به برخی از دوره‌های حیات ائمه اطهار(ع) مانند دوران امیرالمؤمنین(ع) یا دوران امام رضا(ع) داشته باشیم.

وجود سراسر نور ثامن‌الحجج که از ابعاد مختلف دریای معرفت است؛ زندگی سراسر مبارزه و جهاد امام، احادیث روایت شده از آن حضرت و آموزه‌ها و معنویات نهفته در زیارت ایشان، معارفی است که می‌تواند فرد و جامعه را به سعادت دنیا و آخرت برساند.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: ما که نباید فقط به مرقد امام علی بن موسی الرضا(ع) اظهار ارادت کنیم؛ او امام ماست، زندگی او برای ما درس است، از زندگی او باید درس بگیریم. زندگی او برای ما یک پیامی دارد، آن پیام چیست؟ من آن پیام را در یک کلمه خلاصه می‌کنم. بدانید پیام زندگی پرماجرای علی بن موسی الرضا(ع) به ما عبارت است از مبارزه دائمی خستگی‌ناپذیر؛ این درسی است که صاحب این مرقد مطهر به ما داده است. مبادا کسی خیال کند که مسلمان فقط در یک دوره از عمر خود مبارزه می‌کند و بعد می‌رود به راحتی می‌خوابد. زندگی مسلمان سراپا مبارزه است. مبارزه با شیطان‌ها، چه شیطان‌های درونی خود او - یعنی اخلاقیات فاسد - و چه شیطان‌هایی که از خارج می‌خواهند او را منحرف کنند و چه شیطان‌هایی که راه زندگی سالم انسان‌های بی‌گناه را می‌برند و می‌زنند. زندگی امام هشتم برای ما به معنای استمرار و تداوم مبارزه است. شما اگر می‌خواهید شیعه امام هشتم باشید و اگر می‌خواهید از این مرقد مطهر و منور و پاک الهام بگیرید و درس بگیرید، بدانید درس امام رضا به همه ما این است که‌ای مسلمان! از مبارزه خسته نشو، نخواب؛ چون دشمن همیشه بیدار است و دشمن در شکل‌های رنگارنگ ظاهر می‌شود؛ چشم تیزی داشته باشید. دشمن را بشناسید و راه مبارزه با دشمن را بلد بشوید و مثل علی بن موسی الرضا از اول تا آخر، مبارزه را ادامه بدهید.

یادآور می‌شود، کتاب «محضر رئوف» با شمارگان ۳ هزار نسخه و بهای ۳۰ هزار تومان به همت انتشارات صهبا منتشر شده است.

نظر شما