پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۴۶
کد خبر: ۱۱۷۲۸۳
|
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۶
راه‌اندازی پایگاه «نذر و اهدای کتاب» توسط فرهنگسرای اندیشه
فرهنگسرای اندیشه با راه‌اندازی پایگاه «نذر و اهدای کتاب» سعی دارد تا کتابخانه‌های مناطق محروم را با همت خیرین تجهیز کند.
تجهیز کتابخانه‌های مناطق محروم با همت خیرین و شهروندانبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، فرهنگسرای اندیشه با راه‌اندازی پایگاه «نذر و اهدای کتاب» سعی دارد تا کتابخانه‌های مناطق محروم را با همت خیرین تجهیز کند. این فرهنگسرا با راه‌اندازی پایگاه «نذر و اهدای کتاب» و پویش نذر کتاب، برای احیای سنت حسنه نذر و اهدای کتاب دست به کار شده و افراد مختلف را برای شرکت در این امر خداپسندانه دعوت کرده است.

در این پویش از عموم مردم، کتاب‌خوان‌ها، مدیران و مسئولان فرهنگی کشور، هنرمندان و ... دعوت شده تا کتاب‌های خوانده شده و آثاری که در کتابخانه‌شان بدون استفاده مانده است را به پایگاه «نذر و اهدای کتاب» در فرهنگسرای اندیشه اهدا کنند تا این محصول فرهنگی ارزشمند به صورت رایگان در اختیار دیگر افراد قرار گیرد.

پویش «نذر و اهدای کتاب» حرکتی مردمی است که شباهت بسیاری به نذوراتی دارد که مردم کشورمان در مناسبت‌های مختلف با نیت خیرخواهانه انجام می‌دهند اما در این طرح به جای اهدای غذای جسم، با اهدای کتاب که غذای روح انسان است افراد از سرچشمه‌های معرفت بی‌نیاز می‌شوند.

این پویش علاوه بر آنکه فرهنگ مطالعه را در بین ایرانیان نهادینه‌سازی می‌کند، نقش‌به‌سزایی در گسترش و انتقال فرهنگ ایرانی اسلامی از طریق یار مهربان دارد. بها دادن به کتاب به عنوان یکی از مهم‌ترین ابزار فرهنگی عصر حاضر برکات گسترده‌ای دارد که از آن جمله می‌توان به تلاش برای پر کردن اوقات فراغت نوجوانان با کتاب به جای دیگر سرگرمی‌های خطرآفرین مانند فضای مجازی، بهره‌مند شدن مردم مناطق محروم از کتاب، تجهیز کتابخانه‌های سراسر کشور، آگاهی‌بخشی و ... اشاره کرد.


یکی از مهم‌ترین اهداف پویش «نذر و اهدای کتاب» جمع‌آوری کتاب‌های مورد نیاز برای دانش‌آموزان در مناطق محروم و تجهیز کتابخانه‌های مناطق کمتر برخوردار کشور است. به همین منظور، اولین اجرای این ویژه برنامه با اهدای 270 جلد کتاب به دانش‌آموزان روستایی دنبال شد.

در اولین اجرای پویش «نذر و اهدای کتاب»، 270 جلد کتاب در گروه سنی «الف تا ه» به دانش آموزان مدرسه ابتدایی دخترانه «پروین اعتصامی» در استان چهارمحال و بختیاری، شهرستان کیا، روستای سرتشنیز اهدا شد.

این کتاب‌ها که با مشارکت کانون فیلم فرهنگسرای اندیشه و خیرین خریداری شده و یا توسط مردم اهدا شده است، پس از تفکیک رده سنی در اختیار دانش‌آموزان این مدرسه قرار گرفت تا پس از مطالعه در کتابخانه مدرسه برای مطالعه سایر دانش‌آموزان قرار گیرد.

فرهنگسرای اندیشه از تمامی شهروندان و خیرین دعوت می‌کند در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی وتجهیز بخشی از منابع کتابخانه‌های مناطق محروم، کتاب‌های بلااستفاده‌شان را اهدا کنند تا در حرکتی خداپسندانه به مناطق محروم ارسال شود.

تاکنون چهره‌های شناخته‌شده‌ای کتاب‌های خود را به پایگاه نذر و اهدای کتاب فرهنگسرای اندیشه اهدا کردند که از آن جمله می‌توان به اهدای بیش از 600 جلد کتاب توسط عزت الله ضرغامی، رئیس اسبق سازمان صدا و سیما و اهدای بیش از 1200 کتاب از سوی حسین طاهری استاندار پیشین آذربایجان غربی و شرقی و مدیر فعلی مجمع استانداران کشور اشاره کرد.

نظر شما