پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۳۲
کد خبر: ۱۱۷۳۰۰
|
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۵
رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی در مراسم رونمایی از تازه‌ترین اثر عبدالحمید قدیریان با موضوع شهدای مدرسه‌ مکتب سید الشهدای کابل افغانستان، رسالت هنر متعهد را به حقیقت و ارزش‌ها بدون مرز دانست.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، به نقل از روابط عمومی حوزه هنری، یکی از روزهای نیمه دوم اردیبهشت ماه امسال همزمان با ۲۵ ماه مبارک رمضان بود که وزارت کشور افغانستان از انفجار بمب در نزدیکی مدرسه سیدالشهدا (ع) در حوزه سیزدهم شهر کابل خبر داد. این بمب‌گذاری مقابل مکتبی به نام «سیدالشهدا» واقع در منطقه عمدتاً هزاره و شیعه نشین دشت برچی در کابل رخ داد و منجر به کشته شدن بیش از ۸۵ تن و زخمی شدن حدود ۱۵۰ تن دیگر شد. بیشتر قربانیان این حمله دانش‌آموزان دختر مکتب سیدالشهدا بودند.

دولت افغانستان پس از این بمب‌گذاری روز سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت را به احترام قربانیان دانش‌آموزان دختر در کابل و حمله به دانشجویان در لوگر «ماتم ملی» اعلام کرد. پرچم افغانستان نیز در داخل و خارج این کشور به صورت نیمه برافراشته درآمد. اقشار گوناگون مردم ایران نیز به هر نحوی خود را در عزای مادران دختران مدرسه سید الشهدای کابل سهیم دانستند. یکی از این اقشار هنرمندان بودند که با آثار خود دست خباثت بیگانگان را در این جنایت رو کردند و مرهمی بر دل‌های برادران و خواهران افغانستانی بودند. عبدالحمید قدیریان هنرمندی است که در میان این هنرمندان قرار دارد. قدیریان به پاسداشت شهدای مدرسه سیدالشهدای افغانستان تابلوی نقاشی «دختران مکتب سیدالشهدا (ع)» را خلق کرد که عصر یکشنبه ۲۷ تیرماه طی مراسمی در مدرسه‌ای در منطقه گلشهر مشهد مقدس رونمایی شد.

تابلوی نقاشی «دختران مکتب سیدالشهدا(ع)» در مشهد مقدس رونمایی شد
آئین رونمایی از تابلو نقاشی «دختران مکتب سیدالشهدا (ع)» با حضور خالق اثر، محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی و جمعی دیگر از مدیران و هنرمندان استان خراسان رضوی با پیش‌برنامه‌هایی از جمله اجرای نقالی با موضوع مدافعین حرم با برداشتی از شاهنامه فردوسی، بازدید از نمایشگاه نقاشی «بچه‌های آسمان» شامل آثاری از نقاشان سوری، یمنی، ایرانی، هنرمندان افغانی مقیم ایران، عراقی و … و کارگاه نقاشی کودکان با موضوع بمب گذاری مدرسه سید الشهدا کابل آغاز شد.

تابلوی نقاشی «دختران مکتب سیدالشهدا(ع)» در مشهد مقدس رونمایی شد

استاد قدیریان عمرشان را صرف تجسم فهم معرفتی‌شان کردند

در ادامه این مراسم محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی طی سخنانی ضمن تسلیت ایام شهادت امام محمد باقر (ع) با اشاره به عظمت این امام گفت: ایشان باب معرفت را برای بشریت و شیعه گشودند که ان‌شاءالله بتوانیم از آن بهره‌مند باشیم.

دادمان افزود: ما در حوزه هنری همانند گذشته هنر متعهد و هنر انقلابی اسلامی را محدود به مرزهای جغرافیایی نمی‌دانیم و معتقدیم که رسالت هنر متعهد به حقیقت و هنر متعهد به ارزش‌های والای دینی بر دوش خود مسئولیت سنگینی احساس می‌کند و هیچ مرزی نمی‌شناسد. امروز بیش از پیش این منطقه که گرفتار دو تیغ تزویر و تکفیر شده و گرفتار زورگویی مستکبرین عالم و کج فهمی متحجرین این جغرافیا شده است، به حرکت بالنده و رو به جلوی هنر متعهد نیاز دارد.

وی ادامه داد: راه گره گشایی و برون رفت از گرفتاری‌هایی که مردمان ما در این منطقه و در جغرافیای عالم به آن دچار هستند، گفتگو به زبان فرهنگ و هنر است.

دادمان در ادامه در مورد قدیریان که اثر او در ادامه این مراسم رونمایی شد گفت: ایشان هنرمندی گرانبها و نایاب است.

وی افزود: رفت و برگشت میان اندیشه و هنر، رفت و برگشت میان فهم معرفتی و خلق هنری حتماً مسیر جدیدی را پیش روی هنر متعهد قرار می‌دهد. ما در هنر متعهد و در تعالی هنر انقلاب اسلامی باید بتوانیم آنچه که می‌اندیشیم را مجسم کنیم.

دادمان ادامه داد: بنده به مثابه یک مخاطب پیگیری در مکتب هنر انقلاب شهادت می‌دهم که استاد قدیریان عمرشان را صرف تجسم فهم معرفتی شأن کردند. آنچه که در همه آثار ایشان می‌توان دنبال کرد یک منظومه معرفتی منسجم مبتنی بر اندیشه عمیق اسلامی است.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی افزود: شاید بتوان ساعت‌ها پیرامون هنر اثر ایشان گفتگو کرد و اندیشید و آثار ایشان باید محل تأمل و تأنی و گفتگوی نظری قرار بگیرد. در واقع این تجسم معارف ناب اسلامی است که به چیره دستی قلم هنرمندان ما مجسم می‌شود و افق جدیدی را باز می‌کند.

دادمان ادامه داد: مسیر جدیدی که استاد قدیریان آغاز کرده‌اند و همه را به آن دعوت می‌کنند ستودنی است. باید این مسیر را جدی بگیریم و این دعوت را قدر بدانیم. مسیر تعالی هنر انقلاب اسلامی نیز از همین جا می‌گذرد. از تلاش برای تجسم فهم معرفتی‌مان و کوشش مجدد برای بازاندیشی حول اثر هنری متعهد و هنرمندان متعهد.

دادمان در مورد تازه‌ترین اثر قدیریان گفت: آنچه استاد قدیریان تلاش کردند در این اثر ترسیم کنند بی‌شک نمونه‌ای والا است و این مسیر به برکت ایشان و همت دیگر هنرمندان انقلاب اسلامی باز شده است. حال این وظیفه ما است که بیشتر پیرامون آثار هنرمندان انقلاب گفت‌وگو و اندیشه کنیم تا که معنای آنها را کشف و جهانی دیگر بسازیم.

وی افزود: حقیقتاً از مجاهدت‌های ایشان متشکرم و از جامعه هنری متعهد ایرانی و افغانستانی و هر کسی که دل در گرو آرمان و تعهدی دارد دعوت می‌کنم تا در مسیر خلق هنری و تجسم هنری داشته‌های معرفتی خود را پیش رو بگذارد. همچنین دعوت می‌کنم از منتقدین و علاقه‌مندان هنر انقلاب اسلامی تا کوشش کنند همه با هم پیرامون این آثار بیندیشیم تا در پی آن مسیر تازه‌ای پیرامون آن گشوده شود.

* دفتر فارسی زبانان حوزه هنری استان خراسان رضوی راه‌اندازی شده است

مجید عسکری رئیس حوزه هنری خراسان رضوی نیز در این برنامه طی سخنانی کوتاه ضمن تسلیت به خانواده‌های افغانستانی گفت: حوزه هنری استان خراسان رضوی به واسطه قرار گرفتن در یک مکان جغرافیای خاص در کشور با سه محور مهم مواجه است. اولی قرارگیری در کنار کشورهای فارسی زبان افغانستان و تاجیکستان است که باید برنامه‌های ویژه‌ای را برای این ظرفیت در نظر بگیرد. محور دوم حضور بارگاه امام هشتم (ع) در این شهر مقدس است و ادبیات و هنر دینی که به واسطه این امام رئوف در آن جریان دارد. سومین محور نیز به سابقه انقلابی و درخشان خراسان رضوی مربوط می‌شود.

وی افزود: به این ترتیب حوزه هنری استان خراسان رضوی در تمام عرصه‌هایی که ورود خواهد کرد این سه محور را در نظر خواهد گرفت.

عسکری ادامه داد: این دومین نشست مهمی است که حوزه هنری استان با هنرمندان فارسی زبان برگزار می‌کند. پیش از این نیز با برپایی بزرگداشت مراسم هفتمین روز شهادت دختران مدرسه سید الشهدای افغانستان به همراه کارگاه نقاشی که خروجی‌اش را در نمایشگاه «بچه‌های آسمان» مشاهده کردید یاد این شهدا را گرامی داشتیم.

وی افزود: امیدوارم با همکاری هنرمندان افغانستانی و هنرمندان فارسی زبان بتوانیم افتخاراتی بزرگی را کسب کنیم. در همین راستا دفتر فارسی زبانان حوزه هنری یکی از محورهایی است که به همت هنرمندان افغانستانی راه اندازی شده که قرار است محفلی برای هنرمندان و فعالان فرهنگی آنها باشد.

عسکری ادامه داد: با توجه به اینکه قرار است اثری از استاد قدیریان با موضوع دختران شهید مکتب سید الشهدای برچی کابل (منطقه دشت برچی) رونمایی شود، تصمیم گرفتیم تا برای برپایی این مراسم، ضمن دعوت از برادران و خواهران افغانستانی، مراسم را در مدرسه دخترانه‌ای در منطقه افغانستانی‌نشین مشهد برگزار کنیم.

وی در پایان با تقدیر از همکاری آموزش و پرورش استان گفت: نام این مدرسه که پیش از این «فرزانه» بود از امروز به مدرسه «دختران مکتب سید الشهدا» تغییر نام می‌دهد.

تجلیل از اسماً نجفی نقاش افغانستانی که سال گذشته با برپایی نمایشگاهی در مشهد مقدس به موضوع گرامیداشت زنان افغانستانی پرداخته بود بخش دیگری از این مراسم را در بر گرفت.



* داستان ناتمام عاشورا باید با انتقام خون سیدالشهدا به اتمام برسد

عبدالحمید قدیریان نیز در این مراسم گفت: هنر انقلاب، هنری‌ست که هنرمندش در آن حضور نداشته باشد؛ چرا که اگر هنرمند پر رنگ شود اصل هنر انقلاب معنی خود را از دست می‌دهد. فرهنگ شیعه، فرهنگ من نباشم تا تو باشی‌ست. همانگونه که مادرمان حضرت زهرا (س) در پس پرده همه حرکات را امامت می‌کنند و ما ایشان را نمی‌بینیم. هنرمند آن کسی است که نباشد و دیده نشود. من در این جمع شرمنده شدم که اینگونه مورد لطف دوستان و تمجیدشان قرار گرفتم.

قدیریان ادامه داد: این فاجعه واقعاً دلم را به درد آورد؛ چرا که دوستان افغانستانی بسیاری داشتم. در نهایت به این نتیجه رسیدم که در خلوت خود احساسم را پیاده کنم.

وی افزود: برای تلطیف درد و رنج مادران داغ دیده این اتفاق چه چیزی ما را سبک می‌کند و به زیبایی می‌رساند. زمانی که بدانیم شهدایمان زنده هستند و در کنار مولایمان روزی می‌خورند. این دختران کوچک الان در بهشتی که حضرت زهرا سلام الله علیها برپا کرده است به سر می‌برند و حالشان خیلی خوب است. آنها از آن بالا برای مادرانشان صلوات می‌فرستند و طلب آمرزش می‌کنند. این شهدا نگاه سالم و زیبا به ما دارند و روح ما را به سوی آسمان متوجه می‌کنند.

قدیریان در ادامه با تاکید بر اینکه پیشروی و موفقیت‌های کشورمان حاصل دستگیری و شفاعت همین شهدا است، افزود: این تابلو را برای لطافت و آرامش روح مادران این شهدا نقاشی کردم و در آن می‌گویم که ای مادران شهدا از این فضایی که درونش قرار گرفته‌اید لذت ببرید؛ چرا که در مرحله‌ای به سر می‌بریم که داستان ناتمام عاشورا را بچه‌های ما به سوی انتها پیش می‌برند. داستان ناتمام عاشورا باید با انتقام خون سیدالشهدا به اتمام برسد. ما هم اکنون در این مرحله به سر می‌بریم و خوشحالیم که مسیر عاشورا را ادامه می‌دهیم.

این هنرمند در ادامه گفت: خداوند به بازماندگان این حادثه جنایتکارانه صبر دهد و به برکت امام رضا (ع) عزت و گشایش دل بدهد. ما مسیر سختی را تا به اینجا طی کردیم و مسیر دشواری را نیز در ادامه خواهیم داشت اما پشتمان به اهل‌بیت (ع) گرم است که با قدرت راه را ادامه می‌دهیم.

وی افزود: تا زمانی که جهل نابود نشود ظهور آقا اتفاق نخواهد افتاد. هنرمندان باید بیدار شوند و به میدان بیایند تا این راه سخت را برای پویندگان آن هموار و تبیین کنند.

قدیریان در پایان گفت: خدایا دست ما را هم بگیر ما را به برکت نور این شهدا بهره‌مند کن که خیلی محتاج آن هستیم.

* خراسان رضوی ۷۰ هزار دانش‌آموز تبعه افغانستان دارد

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی هم طی سخنان کوتاهی در این مراسم، با اشاره به وجوه مشترک فرهنگی، دینی و مذهبی بین مردم ایران و افغانستان، گفت: به خاطر همین اشتراکات فرهنگی و دینی است که اتباع افغانستانی در کشور ما، ماندن در کنار برادران و خواهران ایرانی خود را ترجیح دادند.

خدابنده تصریح کرد: در همین حال مسئولان و مردم ما نیز هیچ تفاوتی بین خود و اتباع افغانستان قائل نشدند و همچنانکه در حال حاضر تنها در خراسان رضوی دست کم ۷۰ هزار دانش آموز تبعه افغانستان در مدارس و کلاس‌هایی درس می‌خوانند که دانش‌آموزان ایرانی نشسته‌اند و هیچ تفاوتی هم بین آنها وجود ندارد.

وی گفت: در حالی که اتباع افغانستان در چند دهه گذشته در تمامی وجوه اجتماعی و اقتصادی، در بین ما مسالمت آمیز زندگی کرده و مردم ما آنان را همچون برادران و خواهران خود پذیرفته‌اند، آنها نیز همواره در کنارمان بوده‌اند؛ نمونه بارز آن هشت سال جنگ تحمیلی و یا حضور در سوریه و محور مقاومت که علیه دشمنان قسم خورده مسلمانان، با ما همراه و هم قسم بوده‌اند.

وی تأکید کرد که این همبستگی و پیوستگی فرهنگی بین مردم ایران و افغانستان ادامه خواهد داشت و امیدواریم نمود آن را در برقراری امنیت پایدار در مرزها و امنیت و آرامش در هر دو کشور شاهد باشیم.

تابلوی نقاشی «دختران مکتب سیدالشهدا(ع)» در مشهد مقدس رونمایی شد


* غم و ترس در جامعه‌ای با یاد شهدا جایی ندارد

وحید جلیلی نیز در این نشست طی سخنانی کوتاه با اشاره به آیات قرآن گفت: خداوند در قرآن کریم به شادابی شهدا در بهشت اشاره دارد و می‌فرمایند که هرگز گمان نبرید که آنها مرده‌اند.

وی افزود: بر اساس آیات قرآن جامعه‌ای که شهدایش را به یاد داشته باشد هیچگاه غمگین نمی‌شود و هیچگاه نمی‌ترسد. بی‌شک حرکتی فرهنگی که در راه شهدا باشد تلاش می‌کند تا ابتهاج مومنانه و نشاط را در جامعه حفظ کند و پرتوهایی از همان ابتهاجی را که شهدا در بهشت دارند را به جامعه منتقل کند.

جلیلی در پایان از قدیریان و تمامی هنرمندانی که برای رساندن پیام شهدا به جامعه تلاش می‌کنند قدردانی کرد.

در این مراسم که با حضور برخی مسئولان محلی، جمعی از خانواده‌های شهدای مدافع حرم و لشکر فاطمیون و خانواده‌های تبعه افغانستان، در منطقه گلشهر مشهد برگزار شد، علاوه بر رونمایی از تابلوی استاد قدیری، آثار تجسمی و نقاشی برخی هنرمندان … در قالب نمایشگاهی در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت.

اجرای سرود و صلوات خاصه حضرت رضا (ع)، دکلمه شکوفه جان، شعر خوانی، خاطره گویی، پخش فیلم‌های کوتاه «زو» و «از ما مردم»، از دیگر بحش‌های این مراسم بود که به شدت مورد استقبال حاضران قرار گرفت.

استاد عبدالحمید قدیریان، دانش آموخته نقاشی و از هنرمندان شناخته شده انقلاب اسلامی در حوزه نقاشی، کارگردانی و طراحی صحنه است که آثار ارزشمند او همچون مجموعه نقاشی‌هایش تحت عنوان «آسمان حسین»، همواره مورد استقبال مردم، هنرمندان و منتقدان قرار داشته است.
نظر شما