پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۲۲:۱۷
کد خبر: ۱۱۷۳۰۷
|
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۰
کتاب «جریان‌شناسی اسلام التقاطی» تازه‌ترین اثر مرکز اسناد انقلاب اسلامی به بررسی ماهیت جریان‌های مختلف در دوران انقلاب اسلامی می‌پردازد.
اسلام آمریکایی چگونه در ایران از بین رفت؟
به گزارش پایگاه تحلیلی خبری فرهنگ و هنر، اسلام ناب محمدی عنوان روزآمد و بدیعی بود که بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) برای نخستین‌ بار در ادبیات سیاسی از آن استفاده کردند. به عقیده امام راحل «اسلام ناب محمدی اسلام ائمه هدی، اسلام فقرای دردمند، اسلام پابرهنگان، اسلام تازیانه‌خوردگانِ تاریخِ تلخ و شرم‌آور محرومیت‌ها»ست که در مقابل «اسلام رفاه و تجمل، اسلام التقاط، اسلام سازش و فرومایگی، اسلام مرفهین بی‌درد و در یک کلمه اسلام آمریکایی» قرار دارد.

چه اینکه ایشان در پیام خود مبنی بر تشکیل مرکز اسناد انقلاب اسلامی نیز روایت این مواجهه تاریخی را جزء ارکان اصلی رسالت آن مرکز قرار داده و تأکید می‌کنند:‌ «شما باید نشان دهید که چگونه مردم، علیه ظلم و بیداد، تحجر و واپسگرایی قیام کردند و فکر اسلام ناب محمدی را جایگزین تفکر اسلام سلطنتی، اسلام سرمایه‏‌داری، اسلام التقاط و در یک کلمه اسلام آمریکایی کردند.»

از این رو کتاب «جریان‌شناسی اسلام التقاطی» تازه‌ترین اثر مرکز اسناد انقلاب اسلامی به قلم دکتر قاسم روانبخش در بهار 1400 هجری شمسی روانه بازار نشر شده است.

به نوشته مؤلف «آشنایی نسل جوان با جریان‌های التقاطی پس از انقلاب اسلامی» هدف اصلی این کتاب است. به همین منظور این اثر در 6 فصل به‌صورت روشمند و مستدل به بررسی ماهیت جریان‌های التقاطی در دوران انقلاب اسلامی می‌پردازد.

نویسنده در فصل اول با عنوان "مفهوم‌شناسی" واژه‌ها و مفاهیم اصلی بحث را تبیین و تحلیل می‌کند تا در مسیر پیش‌رو ابعاد و گستره هر یک از آن‌ها در اختیار خواننده باشد.

در دومین فصل علل و عوامل التقاط مورد بررسی قرار می‌گیرد. در این فرصت نویسنده مبانی التقاط‌گرایی جریان‌های مختلف سیاسی را به بحث و بررسی می‌نشیند.

این کتاب در فصل چهارم به اولین جریان سیاسی التقاطی تحت عنوان «جریان التقاطی با رویکرد مارکسیستی» می‌پردازد. عمده مباحث در این فصل پیرامون سازمان مجاهدین خلق شکل می‌گیرد و پس از آن به سراغ جریان دوم یعنی گروهک فرقان خواهد رفت.

فصل پنجم «اسلام التقاطی با رویکرد لیبرالیستی» نامگذاری شده است. در این فصل به جریان کارگزاران سازندگی به عنوان نماد و نمود لیبرالیسم اسلامی در سه ساحت مذکور پرداخته می‌شود.

ششمین و آخرین فصل این اثر نیز به «اسلام التقاطی با رویکرد ترکیبی» اختصاص داده شده است که نویسنده جریان سیاسی نهضت آزادی را در این دسته‌بندی‌ها مورد بررسی و تحقیق قرار می‌دهد.

کتاب «جریان‌شناسی اسلام التقاطی» به قلم دکتر قاسم روانبخش با قیمت 37000 تومان و در 1000 شماره توسط مؤسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ و منتشر شده است.

نظر شما