شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۰۸
کد خبر: ۱۱۷۳۷۸
|
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۳
رضا خسروی معتقد است که خوانندگان موسیقی پاپ برای رسیدن به پول بیشتر، بازار موسیقی را از تک آهنگ‌ها و آلبوم‌ها به سمت کنسرت بردند.
وضعیت موسیقی پاپ نه خوب است نه بد / کنسرت‌ها برای سود بیشتر خوانندگان رونق گرفت
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، رضا خسروی پژوهشگر و منتقد حوزه موسیقی گفت: بسیاری از خوانندگان برای کسب پول بیشتر به برگزاری کنسرت‌ها روی آوردند و درآمد را از حوزه تک آهنگ و آلبوم‌ها به کنسرت‌ها بردند در حالی موجب شده از تراک‌های فاخر فاصله بگیریم و ترانه اُفت کند، چرا که تنها اقتصاد هنر مد نظر هنرمندان است.

خسروی ادامه داد: وضعیت موسیقی پاپ نه خوب و نه بد است. در حال حاضر، اقتصاد هنر و اقتصاد شخصی هنرمندان از عوامل تأثیرگذار روی موسیقی پاپ است. البته از هنرمندان نمی‌توان تنها انتظار کار فرهنگی داشت. در سال 1399، 4 هزار و 500 تک آهنگ تنها به صورت رسمی از طرف وزارت ارشاد مجوز داده شده که حدود 377 آلبوم رسمی است و حداقل سه برابر این رقم، به صورت غیر مجاز وارد بازار می‌شود.

این منتقد حوزه موسیقی که در رادیو گفت‌وگو سخن می‌گفت، ضمن اشاره به تولید روزانه 48 ترانه، گفت: عدم ساختارمندی به دلیل جلوگیری‌های بیش از حد و بی‌ضابطه سیستم و  وزارت ارشاد موجب تشدید این اتفاق شده و موجب شده هنرمند به سمت خودسانسوری برود و این در ترانه و ساخت موسیقی تأثیرگذار است.

وی ضمن اشاره به پلتفرم‌های بزرگ دنیا که موسیقی را به صورت آنلاین پخش می‌کنند و ناجیان موسیقی هستند، تأکید کرد: از طریق این پلتفرم‌ها و حق پرداخت‌های ماهیانه، هنرمندان و پلتفرم‌ها به حق و حقوقی می‌رسند و در واقع مردم در این پلتفرم‌ها بزرگ‌ترین ناظران موسیقی هستند.

خسروی در ادامه گفت: مهم‌ترین و بزرگ‌ترین ناظر بر رفتار هنری هنرمند، جامعه و طرد کردن آن توسط مردم است.

خسروی تأکید کرد: بسیاری از خوانندگان برای کسب پول بیشتر به برگزاری کنسرت‌ها روی آوردند و درآمد را از حوزه تک آهنگ و آلبوم‌ها به سمت کنسرت‌ها بردند در حالی که کنسرت‌ها مخاطبان خاصی دارند و موجب شده از آهنگ‌های فاخر فاصله بگیریم و ترانه اُفت کند چرا که تنها اقتصاد هنر مد نظر هنرمندان است که با فرهنگ‌سازی از طریق حاکمیت می‌توان جلوی این امر را گرفت.
نظر شما