جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۱۰
کد خبر: ۱۱۷۳۹۲
|
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۴
کتاب «کرونا فلسفه» تاملاتی در باب علم، بحران و زیست سیاست با آثاری از اصحاب جهانی علوم انسانی با گزینش و ویرایش علمی حمیدرضا نمازی و علیرضا منجمی توسط انتشارات نارون دانش منتشر شد.
اندیشمندان جهانی درباره کرونا چه گفتند؟
به گزارش پایگاه تحلیلی خبری فرهنگ و هنر ، کتاب «کرونا فلسفه» تاملاتی در باب علم، بحران و زیست سیاست با آثاری از هابرماس، آگامبن، استگنگا، برادبنت و دیگران با گزینش و ویرایش علمی حمیدرضا نمازی و علیرضا منجمی توسط انتشارات نارون دانش منتشر شد.

مترجمان این اثر مهدی باسخواه، آذر قاسمی، امیررضا لیاقت، علیرضا منجمی، صبا میری کرمانشاهی، حمیدرضا نمازی و نگین نورایی هستند.

پس از پیشگفتار و معرفی ویراستاران و مترجمان مجموعه مقالات این کتاب می‌آید که عناوین آن عبارتست از: مصاحبه مارکوس شورینگ با یورگن هابرماس؛ تاملی در باب کرونا، وضعیت استثنائی کرونایی، در برابر آگامبن: آیا زیست سیاست دموکراتیک ممکن است؟، دو مسئله با زیست سیاست دموکراتیک، نقش فلسفه و فیلسوفان در همه گیری ویروس کرونا، علم سریع و فلسفه و سه اشتباه در استدلال اخلاقی درباره پاندمی کووید- ۱۹.

در بخشی از یادداشت آگامبن، فیلسوف معاصر ایتالیایی آمده است: نکته مشوش کننده تر درخصوص وضعیت کرونا، وضعیتی خاص است که مدتهاست با الزام دولت ها به آن خو گرفته ایم و برایمان عادی شده است. در گذشته همه گیری های بیشتری اتفاق افتاده است اما هرگز کسی به فکرش خطور نمی کرد که در آن موارد با اعلام حالت اضطراری ای مثل کرونا زندگی عادی را از حرکت بازدارد. در شرایط فعلی مردم آنچنان به زندگی در شرایط بحران و اضطرار دائمی عادت کرده اند که به نظر نمی‌رسد دریابند که زندگی آنها به وضعیتی صرفا زیست شناختی تقلیل یافته است و نه تنها ابعاد اجتماعی و سیاسی ش تحت تاثیر قرار گرفته بلکه ابعاد انسانی و عاطفی آن نیز متاثر شده است. جامعه ای که همواره در وضعیت اضطراری به سر می برد نمی تواند جامعه‌ای آزاد باشد. درواقع ما در جامعه ای زندگی می‌کنم که آزادی ش را فدای به اصطلاح «مسائل امنیتی» کرده است و درنتیجه خود را محکوم به زیستن در وضعیت ترس وناامنی نموده است. به این ترتیب عجیب نیست که وقتی درباره ویروس صحبت می‌کنیم از جنگ سخن بگوییم. اضطرار، ما را محکوم به زیستن در شرایط همچون حکومت نظامی کرده است؛ اما این یکی از غم انگیزترین جنگهاست: جنگی با یک دشمن نامرئی که در کمین همگان نشسته است. در حقیقت جنگی داخلی بدون دشمن خارجی. دشمن در درون ماست.

آنچه نگران کننده است، فقط وضع اکنون ما نیست، بلکه مهم تر از آن پیامدهای آینده است همانگونه که جنگ ها مصنوعات تکنیکی منحوس برای دوران صلح به جای گذاشته اند. بسیار محمتل است که حتی پس از عبور از این دوران که در آن دولت ها به بستن دانشگاه ها ومدارس و ارائه کلاس درس آنلاین اقدام کردند مردم همین رویه زندگی را ادامه دهند؛ یعنی دیگر ملاقات ملاقات حضوری و گفتگوهای سیاسی و فرهنگی را کنار بگذارنئ . به رد و بدل کردن پیام های دیجیتال بسنده کنند و هرجاکه ممکن و میسر باشد ماشین را جایگزین هر ارتباطی میان انسان ها کنند.

کتاب «کرونا فلسفه» تاملاتی در باب علم، بحران و زیست سیاست در ۱۱۳ صفحه با قیمت ۲۰ هزار تومان توسط انتشارات نارون دانش منتشر شده است
نظر شما