جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۱۸
کد خبر: ۱۱۷۳۹۵
|
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۹
خبر خوش ارسال پرونده تبریز به یونسکو (سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد) برای ثبت به عنوان «شهر خلاق ادبیات»، زمینه‌ساز زدودن غبار فراموشی از ظرفیت‌های فرهنگی و ادبی این کهن‌شهر است.
ثبت تبریز به عنوان شهر خلاق ادبیات در یونسکو
به گزارش پایگاه تحلیلی خبری فرهنگ و هنر،  کهن شهر تبریز در حوزه فرهنگ و ادبیات ایران زمین، جایگاه ویژه ای دارد و شاعران، نویسندگان و ادبای بزرگی مانند شمس تبریزی و پروین اعتصامی از آن برخاسته اند که نه تنها به ادبیات کشورمان خدمت شایسته ای کرده اند، بلکه منشا تاثیرگذاری در ادبیات جهان بوده اند.

در اثبات قدمت ادبیات در تبریز، اشاره به این نکته کفایت می کند که در مجموعه تاریخی «مقبره الشعرا» ی این کهن شهر، افزون بر ۴۰۰ شاعر بزرگ از اقصی نقاط ایران قدیم که امروز نزدیک به ۱۵ کشور را شامل می شود، آرمیده اند؛ تبریز از دوران سلاجقه به بعد، به دلیل هفت بار انتخاب به عنوان پایتخت ایران، محل اجتماع شعرا و نویسندگان بزرگ بوده است.  

صائب تبریزی، قطران تبریزی، همام تبریزی، عصار تبریزی، صاین تبریزی و شریف تبریزی تنها نمونه هایی از فهرست پرتعداد شعرای تبریزی هستند که در هشتصد سال اخیر در این شهر زیسته و با اشعار خود بر غنای ادبیات ایران افزوده اند؛ بدیهی است که تبریز در تاریخ معاصر ایران زمین نیز شخصیت های بزرگی را در حوزه شعر و نویسندگی در دامن گهربار خود پرورش داده که از جمله آنها می توان به نام آورانی چون ایرج میرزا جلال الممالک، سلیمان امینی، پروین اعتصامی، جواد آذر، کریم مشروطه چی و در نهایت استاد محمدحسین بهجت تبریزی، متخلص به «شهریار» اشاره کرد که در راس قله شعر معاصر ایران ایستاده است.

تبریز همچنین خاستگاه داستان نویسی در ایران به شمار می رود و علاوه بر کسانی چون میرزا آقا تبریزی در قامت نخستین نمایشنامه نویس ایرانی، شخصیت های برجسته دیگری چون جبار باغچه بان، به عنوان یکی از نخستین کوشندگان ادبیات کودکان و داستان نویسان بزرگی چون غلامحسین ساعدی، رضا براهنی و فریبا وفی را در حوزه ادبیات ایران اسلامی تربیت کرده است.  

بدیهی است که تبیین و تشریح دستاوردهای ادبی تبریز در هزاره اخیر در این مقال نمی گنجد، اما در برازندگی اطلاق عنوان «شهر خلاق ادبیات» بر این کهن شهر آرمیده در دامنه های سرخ گون «سرخاب» شکی نیست، به ویژه اینکه تاکنون نام هیچ یک از شهرهای کشورمان در فهرست شهرهای خلاق یونسکو در زمینه ادبیات ثبت نشده است.  

تاکنون شهرهای معدوی در جهان موفق به ثبت نام خود در فهرست شبکه شهرهای خلاق یونسکو در حوزه ادبیات شده اند که از جمله آنها می توان به  «آنگولم» از فرانسه، «بیروت» لبنان، «اکسیتیر» انگلستان، «کوهمو» از فنلاند، «لاهور» پاکستان، «لیوواردن» هلند، «نانجینگ» از چین، «اودسا» از اوکراین، «سلیمانیه» عراق، «وونجو» از کره جنوبی و «وورتسواف» از لهستان اشاره کرد.

شبکه شهرهای خلاق یونسکو در سال ۲۰۰۴ و برای ترویج همکاری میان شهرهایی به راه افتاد که از خلاقیت به‌ عنوان عاملی راهبردی برای پیشرفت پایدار شهری استفاده کرده بودند؛  شهرهایی که این شبکه را تشکیل داده‌اند، برای رسیدن به هدف مشترکی با هم کار می‌کنند: «قرار دادن خلاقیت و صنایع فرهنگی در قلب برنامه‌های توسعه‌شان در سطح محلی و همکاری فعال در سطح بین‌المللی».

این شبکه هفت حوزه خلاق، شامل صنایع دستی، هنرهای بومی، هنرهای رسانه‌ای، فیلم، طراحی، خوراک‌شناسی، ادبیات و موسیقی را پوشش می‌دهد؛  شهرهایی که متقاضی پیوستن به این شبکه هستند، باید تقاضانامه خود را با امضای شهردار شهر مربوط به کمیسیون ملی یونسکو- ایران، ارسال کنند.

 ایرج شهین باهر، شهردار تبریز 
پرونده تبریز به عنوان شهر خلاق ادبیات به یونسکو ارسال شد

شهردار تبریز از ارسال پرونده تبریز در حوزه شهر خلاق ادبیات به یونسکو (سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد) خبر داد.

ایرج شهین باهر گفت: تبریز خاستگاه مکاتب برجسته هنری و ادبی است و این شهر در یکهزار سال گذشته محل نشست و برخاست فضلا، ‌ شعرا و ادبای بسیاری از جمله صائب تبریزی، شمس تبریزی، ملا محمد فضولی، محمد حسین شهریار، پروین اعتصامی و همام تبریزی بوده است.

وی ادامه داد: تبریز ظرفیت بسیار ارزشمند و گسترده‌ای برای تعاملات جهانی و کسب عنوان شهر خلاق در حوزه ادبیات دارد که برای تحقق این مهم اقدامات لازم را از ماه ها قبل آغاز کردیم.

شهین باهر یادآور شد: پیش از این با پیگیری های انجام شده لایحه ای در زمینه پیوستن تبریز به شبکه شهرهای جهانی خلاق مورد تصویب کمیسیون فرهنگی و شورای اسلامی شهر قرار گرفت و به دنبال آن کارشناسان یونسکو در تهران در شهرداری تبریز حضور یافتند و در خصوص تکمیل فرم‌های مربوط بر اساس ظرفیت های فرهنگی و تاریخی این شهر در حوزه ادبیات اقدامات لازم و تخصصی انجام شد.

شهردار تبریز ابراز امیدواری کرد: با نهایی شدن انتخاب این شهر به عنوان شهر خلاق در زمینه ادبیات شاهد آثار ملموس این اتفاق خوب در حوزه های فرهنگی، گردشگری و اقتصادی باشیم.


نظر شما