جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۲۰
کد خبر: ۱۱۸۳۸۶
|
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۷
سارا هوشمندی
فرهنگ غرب؛ کرونا منهای انسانیتصورتبندی فاجعه ای که در غرب رخ می دهد چندان دشوار نیست. واکسن کرونا از یک ابزار انسانی، به یک ابزار استراتژیک(جهت اثبات قدرت بازیگران غربی) تبدیل شده است.
گوردون براون نخست وزیر اسبق انگلیس در یادداشتی در هفته نامه "دیلی میرور"  افشاگری تکان دهنده ای را در خصوص احتکار واکسنهای کرونا توسط کشورهای ثروتمند غربی انجام داده است:

«۲۰۰ میلیون دُز واکسن کرونا به صورت بلااستفاده وجود دارد یا این که قرار است وارد انبارهای آمریکا و اروپا شود. تا پایان ماه اکتبر(ماه آینده میلادی)، این رقم به ۵۰۰ میلیون دُز واکسن خواهد رسید و این مقدار واکسن برای ایمن‌سازی تقریباً نیمی از آفریقا کافی است اما این در حالی است که در آفریقا تنها ۷۰ میلیون نفر در مقابل ویروس کرونا واکسینه شده‌اند».

یک: احتکار واکسن کرونا  توسط آمریکا و اتحادیه اروپایی، از یک سو منبعث از خوی غیرانسانی دولتمردان غربی و از سوی دیگر، ناشی از اهمال عامدانه نهادها و سازمانهای بین‌المللی محسوب می شود. سازمان بهداشت جهانی پس از طراحی برنامه جمعی «کواکس»، در خصوص تکروی کشورهای ثروتمند دنیا در این روند هشدار داده بود. با این حال، کشورهای عضو اتحادیه اروپایی در حالی که خود را بانی نجات بشریت از ویروس کرونا و بازیگرانی فعال و متعهد در برنامه کواکس جلوه می دادند، مشغول رقابت پنهان با آمریکا بر سر پیش خرید واکسنهای تولید شده کرونا از شرکتهای داروسازی و واکسن سازی مشهور در نقاط مختلف دنیا بودند.

دو: تلخی ماجرا به این نقطه ختم نمی شود! افرادی از جمله "فرانک والتر اشتانمایر" رئیس جمهور آلمان در نشستهای متعدد سران اروپایی در خصوص غلبه  امیال ملی گرایانه در پروسه توزیع واکسن کرونا هشدار داده و آن را غیر انسانی می دانستند، در حالی که خود در عمل دست به همان اقدام زدند(!) بهتر است کمی به عقب تر بازگردیم. مارس سال ۲۰۲۰ میلادی همزمان با شیوع شدید بیماری کووید-۱۹ و نیاز شدید شهروندان اروپایی به مراقبتهای پزشکی و اجتماعی، آمریکا دست به «ماسک‌دزدی» آشکار از فرانسه و آلمان زد.

ماسکهای تولید شده از سوی برخی کمپانی های تولید لوازم بهداشتی در شرق آسیا که به مقصد برلین و پاریس بارگیری شده بودند، پس از مداخله دلالهای وابسته به دولت سابق آمریکا، به قیمت ۴ برابر خریداری شده و در انبارهای بیمارستانی ایالات مختلف این کشور تخلیه شدند. حتی دو کشور کره جنوبی و کانادا نیز به عنوان متحدان سیاسی آمریکا، هدف خشم کرونایی ترامپ تروریست قرار گرفتند و مسیر صادرات تجهیزات پزشکی ـ بهداشتی به آنها(بر خلاف تعهدات رسمی و قبلی آمریکا) بسته شد. در این میان، دولتهای متحد آمریکا به راحتی شاهد بازی سران کاخ سیاه با جان شهروندان خود بودند و در قبال ماسک دزدی ایالات متحده دم نزدند!

اکنون، سخن فراتر از ماسک و گان و حتی داروی رمدیسیور است. امروز دعوای بازیگران غربی بر سر  واکسن است. آن هم نه واکسنهایی که برای نجات جان شهروندانشان به کار آید، بلکه واکسنهایی که قدرت مانور آنها در برابر کشورهای متوسط و فقیر جهان را افزایش داده و به ابزاری برای چانه زنی و عرض اندام آنها در حوزه مسموم روابط بین الملل تبدیل شود! قطعا گوردون براون و دیگر مقامات اروپایی اکنون، به یکباره متوجه احتکار واکسنهای کرونا توسط دولتمردان غربی نشده اند. این روند ماههاست ادامه دارد و ادله گوناگونی نیز برای اثبات آن وجود داشته و دارد.

سوال اصلی این است: چرا مقامات رسمی  اروپایی در قبال این موضوع سکوت کرده اند؟ پاسخ این سوال مشخص است. سیاستمدارانی که در پرونده ماسک دزدی آمریکا از خود،  به راحتی جان شهروندان خود را دستاویزی برای معاملات سیاسی پشت پرده خود و واشنگتن قرار دادند، اکنون نه تنها در برابر واکسن دزدی آشکار آمریکا سکوت می کنند، بلکه خود نیز به تقلید از کاخ سیاه آمریکا، انبارهای مخفی خود را جهت سوداگری با واکسنهای اضافه ای که در اختیار دارند، می گشایند.

سه: صورتبندی فاجعه ای که در غرب رخ می دهد چندان دشوار نیست. واکسن کرونا از یک ابزار انسانی، به یک ابزار استراتژیک(جهت اثبات قدرت بازیگران غربی) تبدیل شده است. براون از تجمیع واکسنها در آمریکا و اروپا و عدم ارسال آنها به قاره آفریقا خبر داده است. احتمالا براون به عنوان فردی که سالها در حزب کارگر انگلیس مشغول فعالیت بوده، به وضوح می داند قاره آفریقا صرفا حکم آزمایشگاهی جهت تست اولیه واکسنها و داروهای تولید شده توسط کمپانی های داروسازی در غرب محسوب می شود و ارزش دیگری برای دولتها و حتی بسیاری از موسسات غیردولتی در آمریکا و اروپا ندارد.

همگان به یاد دارند سال ۱۹۹۶ چه فاجعه ای در نیجریه رخ داد! شرکت فایزر، در آن زمان آزمایش غیرقانونی داروی ضدمننژیت موسوم به  "تروان" را با چراغ سبز مخفی دولت نیجریه روی کودکان ساکن در ایالت کانو آغاز کرد. در نتیجه این آزمایش، ۱۱ کودک نیجریه ای جان خود را از دست دادند و دهها نفر دیگر از آنها، دچار نابینایی و ناشنوایی شدند. تاسفبار اینکه شرکت فایزر تا مدتها زیر بار این جنایت بزرگ خود نمی رفت. آری! این انتهای همان انساندوستی و اخلاقی است که سران غرب و مدیران کمپانی های بزرگ دارویی و تحقیقاتی در آمریکا و اروپا از آن دم می زنند.
نظر شما