جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۲۰
کد خبر: ۱۱۸۴۸۴
|
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۸
رئیس مجلس، برای بررسی و رفع کوتاه مدت مشکلات عرصه سینما به‌ویژه بیمه، مالیات و تشکیل کارگروه گفتگوی فنی و علمی برای ریل‌گذاری در این عرصه قُول مساعد داد.
قول مساعد رییس مجلس برای رفع مشکلات اهالی سینمابه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار جمعی از فعالان سینما و اعضای هیئت مدیره خانه سینما در ساختمان مشروطه مجلس با تبریک روز ملی سینما ابراز امیدواری کرد، پیشنهاد‌های فعالان عرصه سینما حداکثر تا ۲۱ مهر برای تحقق وعده‌اش در این سه موضوع دریافت شود تا نمایندگان ملت بتوانند این مسائل را از طریق تبدیل پیشنهاد‌ها به طرح، لایحه و قانون‌گذاری در این خصوص پیگیری کنند.

وی گفت: این موضوع‌ها باید به پایه محکمی در عرصه سیاستگذاری در صنعت سینما تبدیل شود.

تأکید قالیباف بر اصلاح ریل گذاری در عرصه فرهنگ و هنر

رئیس مجلس در ادامه بر ریل گذاری صحیح در عرصه فرهنگ و هنر به‌ویژه صنعت سینما با مشارکت هنرمندان تأکید کرد.

قالیباف گفت: نقشی که فرهنگ و هنر در استقلال، شادابی، تربیت و حتی پیشرفت و توسعه جوامع دارد بر هیچ‌کس پوشیده نیست.

وی افزود: با استناد به تجربه فعالیت‌های چهل ساله‌ام می‌گویم که اهالی عرصه فرهنگ و هنر، مدیران و مسئولان عرصه حکمرانی خیلی بیش از این باید به یکدیگر نزدیک باشند.

قالیباف بیان کرد: این در حالی است که در این عرصه خیلی فاصله وجود دارد حتی در جامعه فاصله‌هایی افتاده که آغاز آن ناشی از فاصله میان نخبگان عرصه فرهنگ و هنر با حوزه مدیریت است.

رئیس مجلس گفت: من قبول می‌کنم که ابتدا ما در این زمینه مقصریم، اما از فعالان عرصه هنر هم خواهش می‌کنم نگاهی به عملکردشان کنند که آیا نمی‌توانستند در این بخش ایفای نقش کنند و آیا آنان هم در ایجاد این فاصله سهمی دارند یا نه؟

وی با اشاره به سوابق مدیریتی‌اش در ناجا و شهرداری تهران افزود: در آن حوزه‌های مدیریتی، نخستین گروه‌هایی که با آنان تعامل و گفتگو می‌کردم اهالی حوزه فرهنگ و هنر بود و گروه دیگری که با آنان ارتباط برقرار می‌کردم فعالان حوزه فناوری بود؛ چون احساس می‌کردم گرفتن هر تصمیم و ایجاد هر تحول، بدون ارتباط با این بخش‌ها ممکن نیست.

قالیباف گفت: در ناجا به صراحت اعلام کردم که میان رویکرد امنیت محوری و جامعه نگری حتماً رویکرد جامعه نگری را به عنوان مبنای فعالیتم انتخاب می‌کنم.

رئیس قوه مقننه بیان کرد: من متوجه بودم که هنر چه معجزه‌ای در این زمینه می‌تواند ایجاد کند و برای ارتباط درست با مردم، اهالی حوزه فرهنگ و هنر نقش مؤثری در تصویرگری می‌توانند ایفا کنند.

وی نقش فعالان عرصه فرهنگ و هنر را برای تصمیم گیری‌های سازنده و موفقیت کشور کم نظیر دانست و تأکید کرد: هیچ گاه از نقش آفرینی در این عرصه ناامید نشوید؛ این کار، شدنی است.

قالیباف گفت: من آثار این اقدامات را در فرماندهی ناجا در نزدیکی میان مردم و پلیس و ارتقای امنیت دیدم و در مدیریت شهرداری تهران نیز بر مسائل اجتماعی، فرهنگی و هنری متمرکز شدم و سعی کردم فرهنگسازی کنم و همین اقدامات سبب نزدیکی و پیشرفت در امور شد.

وی خطاب به اعضای هیئت مدیره خانه سینما تأکید کرد: من در تعامل با اصحاب فرهنگ و هنر هیچ‌گاه توقعی از کسی نداشته‌ام، اما این مطالبه را دارم که مردم به ویژه جوانان و کشورمان را دریابیم.

قالیباف، مجلس را محل ریل‌گذاری و سیاستگذاری‌های درست دانست و به طرح این پرسش پرداخت که اگر مشکلی در عملکرد ما وجود دارد چرا با هم گفتگو نمی‌کنیم؟ اگر به من اعتماد کردید و رأی دادید من نماینده مردم هستم و از سابقه عملکرد من هم آگاهی دارید چرا با هم حرف نمی‌زنیم؟ این‌ها برای تحول و پیشرفت در کشور لازم است.

رئیس مجلس با اشاره به شرایط معیشتی سخت مردم، تحریم‌های اقتصادی و مشکلات ناشی از کرونا و آسیب‌های روحی آن بر جامعه افزود: این شرایط سخت، صدماتی را به صنعت سینما و دیگر صنوف وارد کرده است، شرایط ما عادی نیست و در این برهه از زمان، هر یک وظیفه‌ای داریم.

 قالیباف خطاب به هیئت مدیره خانه سینما تأکید کرد: در این شرایط باید دست به دست هم برای عبور از این مقطع اقدام کنیم.

وی گفت: ما در این نشست توافق می‌کنیم که به طور مشخص سه کار را با یکدیگر آغاز کنیم؛ موضوع مربوط به مالیات، بیمه و تشکیل کارگروهی تخصصی به منظور بررسی مشکلات صنعت سینما و جدول زمان‌بندی هم تدوین می‌کنیم تا اقدامات را پیش ببریم.

رئیس مجلس بیان کرد: ما حتماً با مشکلات جدی اقتصادی روبرو هستیم، اما بار‌ها با اقتصاددانان بحث کردم که ما در کشورمان با مشکل پول و امکانات مواجه نیستیم بلکه مشکل ما ناشی از سوء مدیریت، گفتگو نکردن و کنار هم نبودن است.

وی تأکید کرد: باید با اعتماد و باور کار‌ها را پیش ببریم و بدانیم که ظرفیت‌های فراوانی در کشورمان وجود دارد؛ ما از نداری دچار مشکل نیستیم بلکه از فاصله ها، ضعف در مدیریت و فرصت ندادن به مردم و جوانان دچار مشکلیم که منشأ فرهنگی دارد.

وی گفت: رهبر انقلاب در حوزه مسائل فرهنگی و هنری بویژه در عرصه سینما حساسیت فراوانی دارند و این فرصت بی‌نظیری است که باید از آن استفاده حداکثری شود.

در این نشست اعضای هیئت مدیره خانه سینما مشکلاتشان را مطرح کردند.

لزوم اختصاص بودجه مناسب برای پیشرفت سینما، رفع موانع کسب و کار، دفاع از حقوق مؤلفان و سینماگران، رفع مشکلات تأمین اجتماعی و مالیات صنعت سینما و لزوم حمایت مجلس برای تقویت زیرساخت‌های صنعت، بخشی از مسائلی بود که اعضای هیئت مدیره خانه سینما در این نشست مطرح کردند.

لزوم حمایت معیشتی از فعالان عرصه سینما، لزوم ایجاد کارگروه تخصصی به منظور بررسی مشکلات اصحاب فرهنگ و هنر، ضرورت احیای شورای عالی سینما و لزوم آینده پژوهی در عرصه فرهنگ و هنر، از دیگر موضوعاتی بود که فعالان عرصه سینما و اعضای هیئت مدیره خانه سینما در دیدار با رئیس مجلس شورای اسلامی بر آن تأکید کردند.

 

نظر شما