جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۲:۳۹
کد خبر: ۱۱۸۷۹۷
|
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۸
معاون هنری سازمان فرهنگی هنری در آیین رونمایی از آلبوم موسیقی «آن روز آسمان گریست» که به مناسبت اربعین حسینی توسط مدیریت موسیقی این سازمان تولید شده است، عنوان کرد: محتوای آلبوم «آن روز آسمان گریست» بسیار غنی است و بن‌مایه هنری قوی‌ای دارد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، آیین رونمایی از آلبوم موسیقی «آن روز آسمان گریست» روز یکشنبه چهارم مهرماه با حضور تعدادی از هنرمندان اثر و جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد. این آلبوم به همت مدیریت امور موسیقی و سرود سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و با مشارکت مرکز موسیقی و سرود صداوسیما به مناسبت اربعین حسینی تولید شده است. 

زندوکیلی: آلبوم «آن روز آسمان گریست» بن‌مایه هنری قوی‌ای دارد

علیرضا زندوکیلی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در این مراسم عنوان کرد: خدا را شکر می‌کنیم که ما را در مسیر تولید اثر هنری برای حضرت اباعبدالله(ع) قرار داد. ما تلاش کردیم در حد توانی که داریم، برای معرفی این شخصیت بزرگ عالم بشریت یعنی امام حسین(ع) کاری انجام دهیم. جای شکر دارد که این توفیق را داشتیم که در حیطه تخصصی خود یک گام کوچک در جهت اهداف قیام حضرت اباعبدالله(ع) برداریم. 

وی افزود: در این ۱۸ ماه وضعیت موسیقی سازمان فرهنگی هنری متحول شده و مدیری منصوب کرده‌ایم که دغدغه‌مند و پرتلاش است. مدیریت موسیقی در این مدت هم از ظرفیت‌های سازمان فرهنگی هنری به خوبی استفاده کرده و هم ظرفیت‌های بیرون سازمان به کار گرفته شد و نهادهایی مانند مرکز موسیقی و سرود صداوسیما و مرکز موسیقی حوزه هنری در تولید آثار با ما همکاری داشتند. در این مدت حدود ۶۰ اثر شامل پوئم‌سمفونی، سمفونی، آلبوم و تک‌آهنگ تولید شد. 

زندوکیلی: آلبوم «آن روز آسمان گریست» بن‌مایه هنری قوی‌ای دارد

زندوکیلی با بیان اینکه هنر یک ظرف خوب برای ارائه محتواست، گفت: اگر یک مظروف خوب برای ظرف هنر داشته باشیم، می‌توانیم گام‌های بلندی برداریم. ظرف‌های دیگری هم برای ارائه محتوا وجود دارد، ولی هنر ارتباط قوی‌تری با مخاطب دارد و توده‌های مردم همواره ارتباط خود را با هنر حفظ کرده‌اند. 

معاون هنری سازمان فرهنگی هنری در پایان گفت: آلبوم «آن روز آسمان گریست» که نام زیبایی هم دارد، یکی از همان کارهای خوبی است که امیدوارم دست‌اندرکاران آن مأجور باشند. موسیقی مذهبی ما پیوند دیرینه‌ای با ردیف‌های آوازی دارد و مثلاً در تعزیه‌خوانی این موضوع به شدت پررنگ است. محتوای آلبوم نیز بسیار غنی است و بن‌مایه هنری قوی‌ای دارد که حتی اگر امروز هم شنیده نشود، در آینده قدر آن فهمیده خواهد شد. 

سمیعی: در آلبوم «آن روز آسمان گریست» همزمان از شاخصه‌های موسیقی ایرانی و موسیقی جهان استفاده شده است

در ادامه امیرحسین سمیعی مدیر امور موسیقی و سرود سازمان فرهنگی هنری اظهار کرد: خوانندگان بسیار خوبی در این آلبوم حضور داشتند و اشعار آن را شاعران جوان و بااستعداد سروده‌اند. البته از ترکیب‌بند مشهور محتشم نیز در آلبوم استفاده شده است. ما به فرمی رسیدیم که نیاز داشتیم همزمان از شاخصه‌های موسیقی ایرانی و موسیقی جهان استفاده کنیم. قطعاً آواز به تنهایی جذابیت خودش را دارد، اما با همراهی موسیقی ارکسترال ابعاد تازه‌ای می‌یابد. 

زندوکیلی: آلبوم «آن روز آسمان گریست» بن‌مایه هنری قوی‌ای دارد

وی ادامه داد: عملاً نمی‌توانیم در آواز ایرانی بافت هارمونیک موسیقی غرب را اجرا کنیم، اما آقای سالاروند آهنگساز اثر با شناخت خوبی که دارد، توانست پیش و پس آواز، بافت‌های هارمونیک را اجرا کند. برای این کار از آکاپلا هم استفاده شد و آهنگساز هارمونی‌ها را خیلی ساختارمند استفاده کرد. ایشان تمام تکنیک‌ها را در خدمت بهتر شنیده شدن موسیقی برای مخاطب عام به خدمت گرفت.

سمیعی در پایان گفت: ما بر آن بودیم در حوزه موسیقی آیینی آثار الگو ارائه کنیم. مسیری که سال گذشته با آلبوم «مرثیه ناتمام» آغاز شد و امسال با «نواحی اشک» و «آن روز آسمان گریست» ادامه پیدا کرد. در آلبوم آوازها بسیار حرفه‌ای طراحی شده و در مواقعی با حجمی از تکنیک و در مواقعی با حجمی از احساس مواجه هستیم. طبیعتاً احساسات خوانندگان اثر با هم متفاوت است و این جذابیت کار را بیشتر می‌کند. 

محمد سالاروند آهنگساز آلبوم نیز عنوان کرد: در این آلبوم با سه خواننده مواجه بودیم که برای کارشان در زمینه‌های تلفیق شعر، نواها و تحریرها طراحی کردند. چیزی که در موسیقی آیینی ما کمتر دیده می‌شود. تلاشمان این بود که در یک زمان کم برای نسل جدید آثاری تولید کنیم که نشانه‌هایی از نسل خودشان در این کارها ببینند. این نسل با ما متفاوت هستند و وظیفه داریم کارمان را در شکلی عرضه کنیم که آنها با آن ارتباط برقرار کنند. 

زندوکیلی: آلبوم «آن روز آسمان گریست» بن‌مایه هنری قوی‌ای دارد

وی اضافه کرد: این کار کاملاً دلی ساخته شد، چرا که به نام حضرت امام حسین(ع) بود و همه عوامل با تمام وجودشان پای کار آمدند. این آلبوم جزو معدود مواردی است که موسیقی دستگاهی مستقیماً وارد موسیقی آیینی می‌شود. در موارد دیگر مانند تعزیه، قواعد موسیقی دستگاهی به طور کامل رعایت نمی‌شود. شعرهای آلبوم نیز بسیار تاثیرگذار است و چشمانمان در هنگام کار نمناک می‌شد. امیدواریم این آلبوم ماندگار شود و سال‌ها بعد اگر کسی کار را شنید، این احساس در او ایجاد شود که برای ساخته شدن اثر تلاش صادقانه شده است.  

اکبری: بسنده کردن به آثار خوب گذشته خطرناک است

امین اکبری یکی از شاعران آلبوم در این نشست تصریح کرد: موسیقی مرهون آیین‌هاست و موسیقی را در طول سالیان از آیین‌هایمان گرفته‌ایم و موسیقی از دیرباز صدای آیین‌های ما بوده است. مشکلی که من در موسیقی و شعر آیینی می‌بینم، بسنده کردن به آثار خوب گذشته است. در شعر به آثار محتشم کاشانی و عمان سامانی بسنده می‌کنیم و این بسنده کردن یک خطر است که باعث می‌شود هر چه می‌گذرد دستمان خالی بماند. 

وی ادامه داد: با این دلیل که شعرمان به شعر محتشم نمی‌رسد، نباید از سرودن شعرهای تازه خودداری کنیم. در موسیقی هم این اتفاق افتاده و مثلاً بسیاری از خوانندگان موسیقی سنتی به بازخوانی روی آورده‌اند. 

اکبری با بیان اینکه یک آلبوم موسیقی از سه جزء کلام، آوا و موسیقی تشکیل شده است، افزود: برای موفقیت یک اثر، هر سه این اجزا باید از کیفیت مناسب برخوردار باشد. در این آلبوم این اتفاق افتاده و من از اشعار همکارانم در این آلبوم لذت فراوانی بردم. کارنامه موسیقی سنتی را هم که نگاه کنید، می‌بینید که وقتی یک مثلث قوی مانند شجریان، ابتهاج و لطفی شکل می‌گیرد، نتایج درخشان حاصل می‌شود. 

رضا یزدانی یکی از شاعران و سید محسن حسینی و مهدی محمدی دو تن از خوانندگان آلبوم نیز در این نشست حضور داشتند. 

در پایان این نشست، آلبوم «آن روز آسمان گریست» رونمایی شد. این آلبوم در هشت قطعه تولید شده و محمد سالاروند آهنگساز، صادق شیخ‌زاده، سید محسن حسینی و مهدی محمدی خوانندگان و محتشم کاشانی، سید محمدمهدی شفیعی، سعید تاج محمدی، رضا نوری، غزاله شریفیان، سید وحید سمنانی، رضا یزدانی و امین اکبری شاعران اثر هستند. 

زندوکیلی: آلبوم «آن روز آسمان گریست» بن‌مایه هنری قوی‌ای دارد

آلبوم «آن روز آسمان گریست» در سایت بیپ‌تونز به صورت رایگان قابل دریافت است. 



مطالب مرتبط
نظر شما