جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۲:۳۲
کد خبر: ۱۱۸۸۳۰
|
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۱
جوایز ادبی بسیاری در فصل پاییز مراحل پایانی خود را می‌گذرانند و برندگان آنها اعلام می‌شوند؛ اعلام نامزدهای نخستین دوره جایزه ملی غزل (حسین منزوی) و دو بخش از هفتمین دوره جایزه شعر شاملو بخشی از این جوایز است.
فصل جوایز ادبی؛ اعلام نامزدهای نخستین جایزه منزوی و هفتمین دوره شاملو
به گزارش پایگاه تحلیلی خبری فرهنگ و هنر،  تابستان به پایان رسید و روزهایی که در پیش است، بسیاری جایزه های ادبی به کار خود پایان می دهند. پاییز فصل اهدای جایزه های ادبی و به ثمر نشستن تلاش نویسندگانی است که عمری را به خلوت و برای زیباتر کردن دنیای ما می‌گذرانند. 

⁠بیست‌وهشتمین جایزه «محمود افشار» به زبان‌شناس بلژیکی رسید
بیست‌وهشتمین جایزه ادبی و تاریخی دکتر محمود افشار به پاس بیش از پنجاه سال مطالعه و تحقیق جدّی در زمینه فقه‌اللغه ایرانی و فرهنگ و ادیان ایران باستان به دانشمند بلژیکی، پروفسور پیر لکوک اهدا شد.

به گزارش ایسنا،هیئت گزینش کتاب و جایزه بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار بیست‌وهشتمین جایزه ادبی و تاریخی دکتر محمود افشار را به دانشمند بلژیکی، پروفسور پیر لکوک اهدا کرد. وی نزدیک به دو دهه در مقام صاحب کرسی زبان‌شناسی و فقه‌اللغه ایرانی در مدرسه کاربردی مطالعات عالی پاریس به تدریس فرهنگ و زبان‌های ایرانی پرداخته و سالیانی دراز در دانشگاه سوربن جدید و مدرسه لوور زبان‌های ایرانی و کتیبه‌های فارسی باستان، فارسی میانه و پارتی را تدریس کرده و شاگردان بسیاری پرورده‌ است.

او از پیشگامان مطالعه علمی گویش‌های ایرانی منطبق با موازین زبان‌شناسی نوین است. وی با اقامت طولانی در سیوند فارس به گردآوری و بررسی دقیق گویش مردمان آن روستا پرداخت و رساله دکتری خود را نیز به همین موضوع اختصاص داد.

جایزه تاریخی ادبی دکتر محمود افشار یزدی، از سال ۱۳۶۸ از سوی موقوفات افشار، طبق قوانین وقفنامه به پژوهشگران اهدا می شود.

طبق وقفنامه چنانچه درآمد موقوفات به مقدار قابلی افزایش یابد واقف یا شورای تولیت می توانند علاوه بر تالیف و ترجمه و چاپ کتب، مبلغی از آن را به جوایز برای تشویق دانشمندان و دانش پژوهان، نویسندگان و شاعران اختصاص بدهند.

هیئت گزینش این جایزه اکنون شامل سید مصطفی محقق‌ داماد، سید فتح‌الله مجتبایی، حسن انوری، جلال خالقی‌مطلق، محمدرضا شفیعی‌ کدکنی، ژاله آموزگار، محمود امیدسالار، کاوه بیات و محمد افشین‌وفایی (مدیر فعلی بنیاد موقوفات افشار) است.

هفدهمین جایزه ادبی «واو» به کار خود پایان داد

جایزه ادبی واو بهترین رمان متفاوت هفدهمین دوره خود را معرفی کرد و از میان چهار رمان چهارده‌سالگی بر برف نوشته حسین آتش‌پرور، طبرخون نوشته محسن فاتحی، مرد کبود نوشته پیام عزیزی و وقتی ما همه مردیم نوشته مهدی احمدیان که به عنوان نامزد خود معرفی کرده بود، رمان مرد کبود نوشته پیام عزیزی را برای آن‌چه «آفرینش جنونی تمام‌عیار در فضایی وهم‌آلود، بازتاب درخور توجه هویت هزارپاره انسان معاصر در این جنون و نثر و زبانی روان و روایتی ساختارمند و گیرا» عنوان کرده به عنوان رمان متفاوت سال ۱۳۹۸ برگزید.

نشر نیماژ و علیرضا اسدی جنتی نیز به عنوان بهترین ناشر رمان متفاوت سال ۹۸ معرفی شدند.

فائزه سیدشاکری، دبیر این جایزه، همچنین رمان چهارده‌سالگی بر برف نوشته حسین آتش‌پرور را برای نثر و زبان شفاف، پاکیزه، یکدست و درخور توجه همچنین سیالیت روان روایت میان خیال و واقعیت به عنوان رمان شایسته تقدیر سال ۱۳۹۸ معرفی کرد.

داوران این مرحله از جایزه رویا دستغیب، مجتبی هوشیار محبوب و فائزه سیدشاکری بودند.

 جایزه ادبی واو از سال ۱۳۸۲، هر سال به متفاوت‌ترین آثار ادبیات فارسی در فرم ساختاری، روایت و قصه‌پردازی، تعلق می‌گیرد.

اعلام اسامی راه‌یافتگان به مرحله دوم جایزه «قیصر امین‌پور»

 دبیرخانه پنجمین دوره کتاب سال دفتر شعر جوان (جایزه قیصر امین پور) اسامی آثار راه‌یافته به مرحله دوم داوری این رویداد ادبی را شامل ۲۳ اثر اعلام کرد.

۱. نسخه محرمانه: سیدمحمدصادق آتشی (نشرسوره مهر)
۲. این ادامه داستان دارد: جواد افرا (شر ایهام)
۳. قلبم به تماشای تو ایستاده: حانیه بهرامی (نشرایجاز)
۴. حریم خصوصی: فاطمه ترسا (نشر فصل پنجم)
۵. خودسوزی افتاب: ابوالفضل جبله (نشر فصل پنجم)
۶. زندان ماهی‌ها در خیابان بهار: بهار چمنکار (سیب سرخ)
۷. نقطه ضعف: مجتبی خرسندی (نشر امتیاز)
۸. سبز روشن: حسن خلجی (نشر شانی)
۹. کعبه دیوارهای خانه توست: محمدمهدی درویش زاده (نشر فصل پنجم)
۱۰. هنوز: ریحانه رسول زاده (نشر نزدیک‌تر)
۱۱. لب کوک: آرزو سبزوار (نشر ایهام)
۱۲. شبیه نخستین انسان: حسین سقایی (نشر ایجاز)
۱۳. اثر: اسماء سوری (نشر سوره مهر)
۱۴. شد: مهران شفیعی (نشر سیب سرخ)
۱۵. ضمائم: پیمان طالبی (نشر نزدیک تر)
۱۶. شاهدان: رویا طلاساز فیروزی (نشر ایهام)
۱۷. مردی که علامت سوال است سرش: امیرحسین علیاری (نشر فصل پنجم)
۱۸. تن: علی عیسی بیگی (نشر فصل پنجم)
۱۹. هفت خان: امیر قربان‌زاده (نشر طنین سخن)
۲۰. یادآور: محمدحسین کلارستاقی (نشر سیب سرخ)
۲۱. کوبه: سعید مبشر (نشر ایهام)
۲۲. نارنج: نفیسه سادات موسوی (نشر سوره مهر)
۲۳. تشرف: سیدعلی نقیبی (نشر فصل پنجم)

جایزه کتاب سال شعر دفتر جوان از سال ۸۵ آغاز به کار کرد و بعد از یک دوره توقف از سال ۸۷ به یاد قیصر امین‌پور (۱۳۳۸ تا ۱۳۸۶) شاعر نام‌آشنا، به کار خود ادامه داد. برگزاری این جایزه بعد از مدتی و از سال ۱۳۸۹ به دلیل تغییر مدیر عامل وقت دفتر شعر جوان (محمدرضا عبدالملکیان) متوقف شد و از سال ۹۶ با مدیریت جدید (بیوک ملکی) برگزار می‌شود.

هدف دفتر شعر جوان از برگزاری این جایزه معرفی شعر و شاعر خوب به جامعه است و آثار ارسالی محدودیتی از نظر موضوع و قالب شعری ندارند. همه کتاب‌های شعر چه در قالب‌های کهن و چه قالب‌های نوین، نیمایی و سپید در این داوری بررسی می‌شوند.

قیصر امین‌پور از شناخته‌شده‌ترین شاعران معاصر است که آثار زیادی از جمله آینه‌های ناگهان، تنفس صبح، دستور زبان عشق، گل‌ها همه آفتابگردان اند طی بیش از سه دهه فعالیت شاعری از او به جا مانده است. وی علاوه بر سرودن شعر و نویسندگی استاد دانشگاه نیز بود و جلسات مختلف ادبی را از ابتدا در حوزه هنری و بعد دفتر شعر جوان راه انداخت و اداره کرد. توجه به شاعران جوان و نوجوانان علاقه‌مند به شعر و هدایت آثار آنان از عمده فعالیت‌های زنده‌یاد امین‌پور بود.

مهلت ارسال آثار به جایزه کتاب سال تمدید شد

سی‌ونهمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران با هدف حمایت و تشویق مولفان، مترجمان، مصححان و ناشران سراسر کشور، ارتقای فرهنگ جامعه اسلامی ایران و حفظ استقلال و هویت فرهنگی در بهمن ماه ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.

دبیرخانه این دوره از جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران از ناشران، پژوهشگران، محققان، مولفان، مترجمان و مصححان دعوت می‌کند با ثبت‌نام در تارنمای اینترنتی کتاب یا کتاب‌های پیشنهادی خود را تا ۲۰ مهر سال ۱۴۰۰ به دبیرخانه این جایزه ارسال کنند.

کتاب سال جمهوری اسلامی ایران عنوان یک جایزه نیمه‌دولتی ایرانی است که هر ساله در بهمن ماه توسط خانه کتاب ایران و طی روزهای برگزاری آئین‌های بزرگداشت انقلاب سال ۱۳۵۷ در این کشور (دهه فجر)، با تأیید نهایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به نویسندگان برگزیده و شایسته تقدیر در بخش‌های کلیات، فلسفه و روانشناسی، دین، علوم اجتماعی، زبان، علوم کاربردی، هنر، ادبیات و تاریخ و جغرافیا اعطا می‌شود.

اختتامیه جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران با هدف حمایت و تشویق مؤلفان، مترجمان، مصححان و ناشران سراسر کشور و ارتقای فرهنگ جامعه اسلامی ایران، حفظ استقلال و هویت فرهنگی، هر سال در بهمن ماه برگزار می‌شود.

نتایج مرحله اول جایزه شاملو اعلام شد

ه‍یأت داوران هفتمین دوره جایزه شعر شاملو در بیانیه‌ای برگزیدگان دو بخش «مدایح بی‌صله» و «هوای تازه» و همچنین راه‌یافتگان به دور دوم داوری این دوره از جایزه را معرفی کرد.

منتخبین حوزه مدایح بی‌صله:

به سایه از هرمز علی‌پور (انتشارات کتاب هرمز)

فرودگاه آه از فرامرز سدهی (نشر سیب سرخ)

منتخبین حوزه‌ هوای تازه:

دیکتاتوری در سطرهای ابری از زینب فرجی (نشر سیب سرخ).

نهنگ حوض از خالد عظیمی (انتشارات ایهام).

 با توجه به معیارهای گفته‌شده و پس از بحث و تبادل نظر میان داوران، دوازده اثر به اتفاق آرا برای شرکت در مرحله‌ دوم هفتمین دوره‌ جایزه‌ شعر شاملو انتخاب شد. هیأت داوران اسامی کتاب‌های راه‌یافته به دور دوم را به ترتیب حروف الفبا به شرح زیر اعلام می‌کند:

آمبرولا، خواهر گل‌های جهان از نرگس برهمند، (انتشارات نگاه)

آن، آرش خوشبخت (انتشارات فصل پنجم)

اکسپرسیونیسم غمگین، از دیار مردان‌بگی، (نشر مایا)

جادونامه‌ آنتالوس از پریماه اعوانی (نشر افراز)

چشم‌های تو روشن بود از یاور مهدی‌پور (انتشارات مروارید)

حراج حلاج از محمد اسدی (انتشارات فصل پنجم)

شیهه از میثم متاجی (انتشارات مهر و دل)

قهوه قجری در پاریس از فرامرز احمری (انتشارات ایهام)

کوچه‌ی دلفین‌ها از مجیب مهرداد (انتشارات مهر و دل)

مرا از حروف نامم نجات بده از شهرام رستمی (نشر سیب سرخ)

مرگ در صفحه‌ای سفید از بهرام معصومی (نشر چلچله)

یاقوت‌های کبود از منصور مرید (نشر خوزان)

داوران مرحله‌ اول هفتمین دوره‌ «جایزه‌ شعر شاملو» رزا جمالی، علیرضا حسنی  و عبدالعلی عظیمی.

همچنین به مناسبت اعلام نتایج مرحله اول جایزه شعر شاملو، مستندی با عنوان «در جدال با خاموشی» که مروری‌ است بر شش دوره‌ گذشته‌ این جایزه‌ از پنجم مهر روی سایت رسمی جایزه‌ شعر شاملو به آدرس http://www.shamlouaward.org قرار داده خواهد شد.

برگزاری نخستین دوسالانه جایزه ملی غزل

نخستین دوسالانه جایزه ملی غزل (حسین منزوی) در پنج بخش کتاب مجموعه غزل فارسی و غزل ترکی چاپ شده بین سال های ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۸، تک‌اثر شعر فارسی و ترکی (پنج اثر از هر شرکت‌کننده) و پژوهش شامل پایان‌نامه و کتاب با موضوع غزل‌های حسین منزوی (۱۳۲۵ تا ۱۳۸۳) به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی زنجان و به دبیری محمد ربیع احمدخانی مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی زنجان همچنین دبیر علمی اسماعیل امینی شاعر و استاد دانشگاه در مهر ماه جاری برگزار می‌شود.

مجموعه اشعار در این دوسالانه باید بیشتر شامل غزل باشند ولی کتاب‌هایی که قسمت بیشتر آثار در آنها غزل و بقیه در قالب‌ های دیگر شعری و حتی شعر نو هست نیز پذیرفته می‌شوند، در بخش تک‌اثر هم پنج اثر از هر شاعری پذیرفته می‌شود و پیشتر چاپ شدن یا نشدن این آثار مهم نیست. همچنین در بخش تک‌اثر هر شاعر باید پنج غزل (نه کمتر، نه بیشتر) ارسال کند. فراخوان این دوسالانه اسفند گذشته منتشر شد و علاقه‌مندان تا ۱۵ خرداد سال جاری وقت داشتند آثار خود را ارسال کنند. 

نامزهای چهار بخش از پنج بخش یادشده شامل بخش شعر ترکی، پژوهش، تک‌اثر غزل فارسی و کتاب غزل فارسی  این جایزه هفته گذشته اعلام شدند. وحید رحمانی، میترا سادات دهقانی، علی اصغر مقنی، دنیا تورج و عاصم اسدی در بخش پژوهش نامزد شده اند که داوری این بخش را مهدی محبتی و قربان ولیئی برعهده داشتند.

مهدی میرزا رسول‌زاده (اردبیل)، وحید طلعت (ارومیه)، ملاحت نادری (خلخال)، عارف سلطانی (مراغه)، پرویز سودی و بهزاد بیات‌فرد (زنجان) نیز در بخش غزل ترکی به عنوان نامزدها انتخاب شده‌اند که سعید سلیمان‌پور و علی کریمی داوری این بخش را انجام داده‌اند. همچنین آرزو سبزوار قهفرخی (چهارمحال و بختیاری، فرخ شهر)، افسانه سادات موسوی (نیشابور)، حسن بهرامی (گچساران)، حسن خسروی‌وقار (قم) و علیرضا رجب‌علیزاده (کاشان) در بخش تک‌اثر فارسی نامزد شده اند که داوری این بخش را غلامرضا طریقی، بهروز یاسمی و محمد سلمانی برعهده داشتند.

در بخش کتاب شعر فارسی نیز ۷ شاعر با ۸ کتاب نامزد شده‌اند. نامزدهای این بخش به ترتیب الفبا مرجان بیگی‌فر با کتاب برف و برنو، جواد جعفری‌نسب با کتاب از آینه تا ماه، حامد حسینخانی با کتاب پرواز در پیله، رحمت‌الله رسولی‌مقدم با کتاب زاویه و کتاب زیر انگشت‌های تشریح، سیدعلی شکراللهی با عنوان کتاب ضم، مسلم فدایی با کتاب الف ب پ تو و حسنا محمدزاده با کتاب پری روز هستند. داوری این بخش نیز برعهده غلامرضا طریقی، بهروز یاسمی و محمد سلمانی بوده است.

نخستین دوسالانه جایزه ملی غزل، به نام و یاد حسین منزوی برگزار می‌شود. منزوی (۱۳۲۵ زنجان) از نوجوانی سرودن شعر را آغاز کرد و با ورود به دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران در سال ۱۳۴۴ جدی‌تر ادامه داد. اما این رشته را رها کرد و به جامعه‌شناسی رو آورد؛ تحصیلات خود را در جامعه‌شناسی نیز ادامه نداد و در سال ۱۳۵۰ مجموعه شعر حنجره زخمی تغزل (انتشارات بامداد) ‌‏را منتشر کرد.

برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسکو  با حضور نمایندگان ایران

مراسم افتتاح سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسکو جمعه گذشت (دوم مهر) با حضور مقامات، نویسندگان و ناشران از جمله نمایندگان نشر و کتاب ایران در محل نمایشگاهی اکسپوسنتر این شهر برگزار شد.

در سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسکو بیش از ۲۵۰ ناشر داخلی و خارجی شرکت کرده اند و خانه کتاب و ادبیات ایران نیز به نمایندگی از مجموعه ناشران کشور با حمایت رایزنی فرهنگی ایران در مسکو، غرفه ایران‌ را در این نمایشگاه برپا کرده‌ است.
 بنیاد تحقیقاتی ایرانی ابن‌سینا نیز که در روسیه تاسیس و ثبت شده با بیش از ۳۰۰ اثر در موضوعات فلسفه و عرفان، علوم قرآنی، اقتصاد اسلامی، حقوق، هنر اسلامی، زبان و ادبیات فارسی و کتاب‌های کودک و نوجوان در این نمایشگاه شرکت کرده است.

 ایوب دهقان کار، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، در بخشی از این نمایشگاه از توافق انجام شده با یکی از موسسه های بزرگ انتشاراتی روسیه و انتشارات سروش ایران، خبر داد که طی آن تفاهمنامه و پیوند خواهرخواندگی در راستای تعاملات فرهنگی دو کشور امضا و اجرایی خواهد شد.

نمایشگاه مجازی کتاب دفاع مقدس افتتاح شد

نمایشگاه مجازی کتاب دفاع مقدس با عنوان «عطر لاله‌های حسینی» با عرضه ۲۰۰ عنوان شاخص هم‌زمان با سالروز گرامی‌داشت هفته دفاع مقدس افتتاح شد.

 نمایشگاه عطر لاله‌های حسینی با تخفیف ویژه به‌صورت مجازی با همکاری پلتفرم بومی برگزار می‌شود.

این نمایشگاه بیش از ۲۰۰ عنوان کتاب منتخب را با تخفیف ویژه برای عموم مردم فراهم کرده است. علاقه‌مندان تا دهم مهرماه می‌توانند با مراجعه به دامنه nmkd.ir  از این نمایشگاه بازدید کنند.

تاکید وزیر فرهنگ و ارشاد برحمایت از ناشران

 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص مشکلات حوزه نشر و کاغذ، از تازه‌ترین اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حل مشکل حوزه نشر و کاغذ خبرداد.

محمد مهدی اسماعیلی، شنبه شب (سوم مهر) در حاشیه نشست مشترک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و فرماندهان ارتش جمهوری اسلامی ایران، در پاسخ به خبرنگاری مبنی بر نحوه رسیدگی به مشکلات ناشران و به ویژه مشکل کاغذ طی روزهای گذشته، گفت: از نخستین اقداماتی که از بدو شروع به کار در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای آن جلسه برگزار کردیم «موضوع رسیدگی به مشکلات ناشران و کاغذ بوده است.  هدف ما این بوده تا بتوانیم با برنامه‌ریزی اصولی و سنجیده به شرایطی دست یابیم که در موضوع خودکفایی صنعت چاپ و تهیه و تامین کاغذ به شرایط روشن‌ و ایده الی برسیم.

اسماعیلی درباره موضوع واردات کاغذ و مشکلات تخصیص ارزی هم توضیح داد: حوزه نشر هم اکنون نیازمند حمایت‌هایی است که در برنامه‌های میان مدت و بلند مدت باید این حمایت‌ها تعریف شود. نامه‌ای را به رییس بانک مرکزی ارسال کرده و در این زمینه با وی وارد مذاکره شدم تا مشکلات ارزی در این زمینه رفع شود. خوشبختانه با وجود همه مشکلاتی که در این زمینه بر سرراه بانک مرکزی وجود داشت اما قرار است در این زمینه تخصیص‌هایی صورت گیرد که جزییات آن اعلام خواهد شد.

واگذاری حق اقتباس آثار «رولد دال» به غول صنعت فیلم و سریال

شرکت آمریکایی نتفلیکس در اقدامی کم‌سابقه سراغ مجموعه آثار یک نویسنده معروف رفت و حق اقتباس آثار «رولد دال» را خرید.

روزنامه آیریش اگزمینر در گزارشی از بزرگترین قرارداد محتوایی نتفلیکس خبر داد و نوشت این مجموعه حق اقتباس آثار رولد دال نویسنده آثار کلاسیکی چون ماتیلدا و چارلی و کارخانه شکلات سازی را خریده است. 

نتفلیکس پیش‌تر نیز با شرکت رولد دال استوری قرارداد همکاری امضا کرده بود. مجموع بودجه تولیدی نتفلیکس در این قرارداد ۱ میلیارد دلار است و علاوه بر فیلم موزیکال ماتیلدا، شامل یک سریال تلویزیونی می‌شود که کارگردان فیلم جوجو خرگوشه، تایکا وایتیتی، قرار است با اقتباس از دنیای چارلی و کارخانه شکلات سازی بسازد. 

رولد دال نویسنده، فیلمنامه‌نویس و شاعر معروف انگلیسی بود که به عنوان یکی از معروفترین نویسندگان کتاب کودک تاکنون بیش از ۲۵۰ میلیون نسخه از آثار وی در سراسر جهان به فروش رسیده است. دال در سال ۱۹۱۶ میلادی از یک زوج ثروتمند و مهاجر نروژی در ولز متولد شد و بیشتر عمرش را در انگلیس گذراند تا این که در سال ۱۹۹۰ درگذشت.
نظر شما