جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۵۹
کد خبر: ۱۱۸۸۹۹
|
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۰
فرهنگ‌سرای امید جشنواره‌ «۶۵+» را در بخش‌های ادبی، نمایش، فیلم کوتاه، تجسمی و صنایع دستی برگزار می‌کند و ۴ ویژه برنامه در فضای مجازی تدارک دیده است.
به گزارش  پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، نهم مهر به عنوان روز جهانی سالمند نام‌گذاری شده و در کشورمان آغاز هفته گرامیداشت سالمندان است. فرهنگ‌سرای امید که براساس سیاست کاری و اولویت سازمانی خود تمرکز ویژه‌ای بر موضوع سالمندان دارد، با برگزاری چندین ویژه‌برنامه به استقبال این هفته و ایام بزرگداشت مقام سالمند رفته است. 

پروانه دوستی مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۳ و رییس فرهنگ‌سرای امید ضمن معرفی‌ برنامه‌های این مرکز گفت: فرهنگ‌سرای سالمند با تمرکز ویژه بر قشر بسیار مهم سالمند در تمام طول سال خدمتگزار این عزیزان است. عمده برنامه‌هایی که در این مدیریت فرهنگی هنری برگزار می‌شود ذیل توجه به سالمندان و ایجاد امیدآفرینی در این قشر است. با این حال هفته سالمند فرصت بسیار مناسبی است که بار دیگر از سالمندان شهرمان میزبانی کرده و با برگزاری ویژه برنامه‌هایی مقام محترم آنان را به عنوان بزرگتر گرامی بداریم.
 
وی با اشاره به فرهنگ‌سرای امید به عنوان پایگاهی برای صدور کارت منزلت گفت: بیش از یک دهه است که فرهنگ‌سرای امید متولی صدور کارت منزلت برای سالمندان بالای ۶۵ سال است و تاکنون بیش از ۵۰۰ هزار کارت از طریق فرهنگ‌سرای امید صادر شده است. سالمندان عزیز با استفاده از این کارت می‌توانند از امکانات و خدمات فرهنگی هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، فرهنگ‌سراها، کتابخانه‌ها و مجموعه‌های فرهنگی شهرداری تهران در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران به صورت رایگان بهره‌مند شوند.
 
دوستی تاکید کرد: لازم به ذکر است که از زمان شیوع ویروس کرونا تمام فرآیند صدور کارت منزلت به صورت اینترنتی و زیر نظر فرهنگ‌سرای امید انجام می‌شود.
 
وی از برگزاری جشنواره فرهنگی هنری «۶۵+» خبر داد و گفت: این جشنواره فرهنگی هنری در بخش‌های ادبی، نمایش، فیلم کوتاه، هنرهای تجسمی و صنایع دستی برگزار شده و به جمع‌آوری آثار هنری با موضوع سالمندان می‌پردازد. این جشنواره فرهنگی هنری در ۲ بخش مجزا برگزار می‌شود؛ بخش اول ویژه خود سالمندان بالای ۶۵ سال بوده و پذیرای آثار هنری این عزیزان است. بخش دوم نیز ویژه عموم است که هنرمندان کشورمان می‌توانند آثار خود را با محوریت سالمند به دبیرخانه این جشنواره واقع در فرهنگ‌سرای امید ارسال کنند. 

دوستی تاکید کرد: جشنواره فرهنگی هنری «۶۵+» از نهم مهرماه همزمان با اولین روز از هفته گرامیداشت سالمند آغاز شده و اطلاعات تکمیلی آن متعاقبا ارسال می‌شود. 

مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۳ با اشاره به دیگر برنامه‌های این مرکز در هفته سالمند گفت: دیگر برنامه‌های فرهنگ‌سرای امید در فضای مجازی تدارک دیده شده است. به دلیل شیوع ویروس کرونا و احتمال خطر برای سالمندان عزیز، بهتر است که از ظرفیت‌های بسیار گسترده فضای مجازی استفاده شود و امیدوارم که از ماه‌های آینده باز هم بتوانیم از سالمندان عزیز به صورت حضوری پذیرایی کنیم. 

وی با معرفی برنامه‌های این مدیریت فرهنگی هنری در فضای مجازی گفت: «اتاق خبر» ویژه برنامه گفت‌وگو محور فرهنگ‌سرای امید در هفته سالمند است که با محوریت بیان مشکلات سالمندان، معرفی الگوهای برتر، امیدآفرینی و ... ضبط شده است که از طریق فضای مجازی منتشر می‌شود. در این گفت‌وگوها با افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، مصاحبه داریم و آنان ابعاد کمتر دیده‌شده‌ای از زندگی سالمندان را بیان می‌کنند. گفت‌وگو با سالمند ورزشکار، نیکوکار سالمند، کارآفرین سالمند و ... از جمله این مصاحبه‌هاست. علاقه‌مندان می‌توانند این محصولات تصویری را در فضای مجازی دنبال کنند. 

دوستی بیان داشت: برنامه دیگر فرهنگ‌سرای امید، «گنجینه» است. در این برنامه مجموعه استوری‌های مفهومی که برگرفته از کلام بزرگان است، در حوزه سالمندی به نمایش درمی‌آید. 
مطالبی گوهربار از مقام معظم رهبری، آیت الله مجتهدی تهرانی،‌ آیت الله بهجت و ... در این مجموعه استوری‌ها بازنشر داده می‌شود. 

علاوه بر این ویژه برنامه «ساعت تجربه» به آموزش مهم‌ترین مفاهیم در حوزه سالمندی پرداخته و تلاش می‌کند اطلاعات مفید و مورد نیاز در این زمینه را به آگاهی جامعه برساند. سبک زندگی سالمندی، نیازها و آموزش‌های مورد نیاز از جمله مفاهیمی است که در این ویژه برنامه در فضای مجازی منتشر می‌شود. ۱۲ تولید تصویری در این برنامه تدارک دیده شده است. 

رییس فرهنگ‌سرای امید از تدارک یک برنامه دیگر در فضای مجازی خبر داد و گفت: ویژه برنامه «اگر از من می‌شنوی» به همت اداره سلامت شهرداری تهران و با مشارکت فرهنگ‌سرای امید تولید شده است. در این برنامه از زبان خود سالمندان تجربیاتی به نسل‌های جوان منتقل می‌شود. همچنین ۷ چهره مشهور سالمند نصیحت‌هایی را به افراد جوان‌تر می‌کنند. 
نظر شما