جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۵۸
کد خبر: ۱۱۹۱۳۶
|
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۰
رییس فرهنگ‌سرای اندیشه با معرفی برنامه‌های فرهنگی هنری این مرکز در فصل پاییز از راه‌اندازی «سه‌شنبه‌های تئاتر» و اجرای نمایش‌های کودک خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، ناصر امین‌زاده مدیر فرهنگی هنری منطقه ۷ و رییس فرهنگ‌سرای اندیشه با اشاره به ویژه‌برنامه‌های این مرکز در فصل پاییز گفت: فرهنگ‌سرای اندیشه برنامه‌های متنوعی را در حوزه‌های اندیشه و تفکر، کتاب، تئاتر، هنرهای تجسمی و... اجرا می‌کند. توجه به موضوعات اندیشه‌ای همراه با پاسخ به شبهات، رسالت محوری این مرکز است. هم‌چنین کتاب مهم‌ترین عنصر فرهنگی است که انتقال فرهنگ به شهروندان را تسهیل می‌کند و هم‌چنین تئاتر، هنری جذاب و گیرا برای انتقال مفاهیم مهم به مخاطبان است.  

وی از راه‌اندازی برنامه «سه‌شنبه‌های تئاتر» در فرهنگ‌سرای اندیشه خبر داد و گفت: فرهنگ‌سرای اندیشه در روزهای سه‌شنبه با اجرای این برنامه میزبان کودکان و نوجوانان است و نمایش‌هایی ویژه آنان را روی صحنه می‌برد. اهمیت توجه به کودکان و نوجوانان و آموزش مسائل فرهنگی در قالب‌های جذاب هنری به ویژه تئاتر بر کسی پوشیده نیست و این برنامه با همین هدف تدارک دیده شده است.

امین‌زاده درباره فعالیت باشگاه فیلم اندیشه گفت: این باشگاه فیلم در طول سال فعال بوده و به نقد و بررسی فیلم‌های روز سینمای ایران و جهان می‌پردازد.

رییس فرهنگ‌سرای اندیشه ضمن معرفی فعالیت‌های حوزه کتاب این مرکز گفت: کتابخانه اندیشه ویژه‌برنامه‌های متنوعی را برای علاقه‌مندان کتاب و کتابخوانی در فصل پاییز برنامه‌ریزی کرده است. برگزاری مراسم رونمایی از کتاب، نقد و بررسی آثار، معرفی کتاب‌های شاخص به شهروندان و... از جمله برنامه‌ها برای انس بیشتر شهروندان با یار مهربان است. در فصل پاییز، رونمایی از دو کتاب مهم «نظریه نظام انقلابی» نوشته حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه و «واکاوی نظریه عدالت در تفکر اسلامی» نوشته حجت‌الاسلام رضا غلامی در فرهنگ‌سرای اندیشه برگزار خواهد شد.

وی اضافه کرد: فرهنگ‌سرای اندیشه همزمان با ایام ولادت حضرت زینب سلام‌الله علیها مسابقه کتابخوانی «زینب، پیام‌آور عاشورا» را با محوریت کتابی درباره ابعاد شخصیتی و فعالیتی حضرت زینب(س) برگزار می‌کند. این کتاب به نقش محوری ایشان در واقعه کربلا می‌پردازد. ویژه‌برنامه «قلم و اندیشه» فضایی را برای مخاطبان فراهم می‌آورد تا با نویسندگان شاخص کشور دیدار و گفت‌وگو کنند. بر همین اساس، جلسات نقد و بررسی کتاب به صورت ماهانه در فرهنگ‌سرای اندیشه برگزار می‌شود تا بستری برای انتقال فکر و اندیشه نویسنده به مخاطبانش فراهم شود.

امین‌زاده درباره اهمیت معرفی کتاب‌های شاخص به شهروندان گفت: «کتاب و اندیشه» ویژه‌برنامه دیگری است که به معرفی شاخص‌ترین آثار داستانی چاپ‌شده از نویسندگان برتر کشور می‌پردازد. این برنامه ضمن تشویق مخاطبان به کتابخوانی، فضایی را برای معرفی کتاب‌های مفید فراهم کرده است. «کتاب و اندیشه» در قالب ویدئوکلیپ بوده و در آن اطلاعات متنوعی درباره محتوای کتاب، اندیشه و قلم نویسنده و... به مخاطبان عرضه می‌شود.

رییس فرهنگ‌سرای اندیشه عنوان کرد: قصه‌گویی یکی از دلچسب‌ترین سرگرمی‌ها برای کودکان و نوجوانان است که می‌تواند بسیاری از آموزه‌های تربیتی را به آنان آموزش دهد. از این روی فرهنگ‌سرای اندیشه در قالب فتوکلیپ برای کودکان و نوجوانان قصه‌گویی می‌کند. تولیدات تصویری «قصه‌های پندآموز» به صورت منظم و از طریق فضای مجازی منتشر شده و داستان‌هایی آموزنده را برای کودکان و نوجوانان بازگو می‌کند.

وی از تداوم برگزاری برنامه «رستاخیز واژه‌ها» خبر داد و گفت: «رستاخیز واژه‌ها» شامل برگزاری نشست‌هایی با موضوع خدمات متقابل اسلام و هنر است که در فرهنگ‌سرای اندیشه برگزار می‌شود. تا کنون جلسات مهمی با موضوع خدمات متقابل اسلام و شعر، اسلام و ادبیات، اسلام و خوشنویسی و... با حضور هنرمندان برجسته کشور برگزار شده و این برنامه در فصل پاییز نیز تداوم خواهد داشت.  

مدیر فرهنگی هنری منطقه ۷ با اشاره به بخش دیگری از برنامه‌های این مرکز گفت: توجه به فرهنگ و اندیشه اسلامی همراه با تعمیق باورهای دینی و الگوگیری از اندیشه رهبر معظم انقلاب بخش مهمی از مأموریت و رسالت کاری فرهنگ‌سرای اندیشه را تشکیل می‌دهد. ویژه‌برنامه «ژرفا» سلسله نشست‌های تخصصی آسیب‌شناسی فضای مجازی در حوزه فرهنگ و رسانه است که به صورت برخط در فضای مجازی برگزار می‌شود. در این برنامه چهره‌های مطرح رسانه، فضای مجازی و اندیشمندان به نقد و بررسی آسیب‌ها و ظرفیت‌های فضای مجازی می‌پردازند. علاوه بر این، فرهنگ‌سرای اندیشه با تولید پادکست‌هایی با عنوان «مقیاس» تلاش می‌کند تا دانش شهروندان در حوزه فضای مجازی و تحلیل محتوای سمعی و بصری منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی را بهبود ببخشد.

رییس فرهنگ‌سرای اندیشه از راه‌اندازی «رادیو اندیشه» با رویکردی جدید خبر داد و گفت: این پادکست به گسترش فرهنگ دینی، شیوه صحیح رفتار در خانواده و آموزش اصول شهروندی می‌پردازد. در این برنامه موضوعاتی نظیر گسترش فرهنگ حلم، صبر، احترام به یکدیگر، مهربانی در روابط فردی و اجتماعی با بهره‌گیری از سخنان اهل بیت (ع) مطرح می‌شود. پاسخگویی به شبهات یکی از بخش‌های مهم در رادیو اندیشه است.

امین‌زاده درباره برنامه‌هایی که اندیشه رهبر معظم انقلاب را ترویج می‌کند، گفت: ویژه‌برنامه «ساحل» تولیداتی با محوریت توصیه‌ها و سخنان مقام معظم رهبری در موضوعات دینی، فرهنگی و اجتماعی است. این بیانات که برگرفته از کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» است، در قالب پوستر تهیه شده و در فضای مجازی منتشر می‌شود. علاوه بر این، ویژه‌برنامه مجازی «تلنگر» به لزوم رعایت ضرورت‌های فرهنگی در رفتار اجتماعی مردم پرداخته و شیوه صحیح برخورد با معضلات اجتماعی را آموزش می‌دهد.

رییس فرهنگ‌سرای اندیشه با اشاره به برنامه‌های نگارخانه این مرکز گفت: نگارخانه فرهنگ‌سرای اندیشه با برگزاری نمایشگاه‌های متعدد در مناسبت‌های مختلف از نقاشان، عکاسان و هنرمندان عرصه تجسمی میزبانی می‌کند. نمایشگاه «سایه‌فام» هنرمندان جوان و خوش‌ذوق کشور در عرصه هنرهای تجسمی را معرفی کرده و سبک‌های مختلف هنری را پیش روی مخاطبان قرار می‌دهد.

وی در پایان گفت: فرهنگ‌سرای اندیشه همانند سنوات قبلی میزبان پانزدهمین دوره آیین تجلیل از نوگلان حسینی همزمان با ماه صفر بود که مراسم اختتامیه آن و معرفی نوجوانان برگزیده مداحی در فصل پاییز برگزار می‌شود.
نظر شما