جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۳۰
کد خبر: ۱۱۹۲۰۳
|
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۱
حسن روح الامین در این اثر همبستگی خود را از طریق هنر با مردم افغانستان درخصوص جنایات گروههای تروریستی در شهادت نمازگزاران شیعه مسجد سیداباد شهر قندوز اعلام کرده است.
رونمایی از اثر روح الامین در همدردی با شهدای مسجد قندوز+ عکسبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، در مراسم روز گذشته آیین بزرگداشت شهدای مسجد سید اباد شهر قندوز افغانستان از اثر جدید حسن روح الامین هنرمند مشهور ایرانی رونمایی شد.

این مراسم با حضور شماری از افغانستانی های مقیم تهران و مسئولان شهری در فرهنگسرای خاوران برگزار شد.

روح الامین در این اثر همبستگی خود را با مردم افغانستان درخصوص جنایات گروههای تروریستی در شهادت نمازگزاران شیعه مسجد سیداباد شهر قندوز اعلام کرده است.

انفجاری که در ظهر روز 16 مهرماه سال جاری هنگام ادای نماز جمعه در مسجد شیعیان در شهرستان سیدآباد رخ داد 100 نمازگزار شهید بیش از ۱۰۰ نفر زخمی در پی داشت .

گروه تروریستی داعش در بیانیه‌ای مسؤولیت این حمله انتحاری را بر عهده گرفت.


رونمایی از اثر روح الامین در همدردی با شهدای مسجد قندوز+ عکس
رونمایی از اثر روح الامین در همدردی با شهدای مسجد قندوز+ عکس

رونمایی از اثر روح الامین در همدردی با شهدای مسجد قندوز+ عکس

این اقدام تروریستی با واکنش های متعددی رویرو شد.

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل با محکوم کردن حمله علیه شیعیان در ولایت قندوز گفت: حمله بر افراد غیرنظامی نقض حقوق اساسی بشر و قوانین بین‌المللی بشردوستانه است.

دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان (یوناما) نیز با محکوم کردن این حمله تأکید کرد: حادثه خونین در مسجد سیدآباد ولایت قندوز بخشی از الگوی نگران‌کننده خشونت در افغانستان است و این سومین حمله مرگبار در این هفته است که نهادهای مذهبی را هدف قرار داده است.

از سوی دیگر «پاتریشیا گاسمن» مسئول بخش آسیایی دیده‌بان حقوق بشر نیز اظهار کرد: چنین رویدادهایی نشان می‌دهد که اقلیت‌ها و به‌ویژه شیعیان در افغانستان با خطر جدی روبه‌رو هستند.

این بمب‌گذاری نشان می‌دهد که جان افغان‌ها تا چه‌حد با خطر روبه‌رو است، به‌ویژه تهدید برای شیعیان واقعی است. جهان نباید نگاهش را از افغانستان دور کند، برای اقلیت شیعه، جنگ پایان نیافته است.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز با محکومیت حمله به نمازگزاران در مسجد جامع سیدآباد ولایت قندوز گفت: اقدامات تروریستی در هر شکل و توسط هر طرفی انجام شود محکوم است.

«محمد محقق» رهبر حزب وحدت مردم افغانستان ضمن محکوم کردن حمله به مسجد جامع سیدآباد گفت: «باتوجه به تسلط طالبان بر کشور مسئولیت حفاظت از جان و مال و ناموس ملت به دوش آن‌ها می‌باشد که باید آن را به‌عهده بگیرند و در صورتی که آن‌ها از تأمین امنیت مراکز دینى و فرهنگى مردم ناتوانند باید براى متولیان مساجد، حسینیه‌ها و مدارس دینى و فرهنگى سلاح و مجوز توزیع کنند که خود امنیت مراکز یادشده را تأمین کنند در غیر آن صورت مسئولیت این کشتارهاى وحشیانه به دوش طالبان خواهد بود».

«ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان نیز با محکوم کردن حمله وعده داد که عاملان آن پیدا و مجازات خواهند شد.

«حامد کرزی» رئیس جمهور سابق افغانستان هم با محکومیت حمله آن را اسفبار و خلاف تمام اصول و ارزشهای انسانی و اسلامی دانست.

«عبدالله عبدالله» رئیس شورای‌عالی مصالحه افغانستان نیز حمله به مسجد شیعیان در قندوز را یک جنایت نابخشودنی و غیرقابل توجیه دانست.


نظر شما