سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۵۷
کد خبر: ۱۱۹۲۴۵
|
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۷
محمدمهدی تدین مدیر آموزشگاه دارالفنون و از داوران دومین جشنواره عکس «پلاک ۱۱۰» توجه به سردرها به عنوان ورودی یک منزل را موضوع مهمی دانست و گفت: دیدن اسماء الهی و مقدس می‌تواند باعث ایجاد تفکر الهی و اطمینان قلبی آدم‌ها شود.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، محمدمهدی تدین مدیر آموزشگاه دارالفنون و از داوران دومین جشنواره عکس «پلاک ۱۱۰» درباره تأثیر سردرهای مذهبی در جامعه و نقش آن در زندگی شهروندان گفت: توجه به سردر به عنوان ورودی یک منزل موضوع مهمی است. در عین حال این موضوع از منظر شهری هم مهم است. وقتی به مباحث مذهبی و تفکر دینی خودمان توجه می‌کنیم، موضوع دیگری به آن الحاق می‌شود که هر یک از آنها به اندازه دیگری مهم است. یکی از چیزهایی که می‌تواند باعث تشویق تفکر الهی و اطمینان  قلبی آدم‌ها شود، دیدن اسماء الهی و مقدس است که می‌تواند روحیه معنوی را بیشتر یادآوری کند. اینها همان ذکر و یادآوری و ایجاد تصویر ذهنی از مباحث مذهبی است و این تذکر و یادآوری مستمر به شهروندان از قدیم‌الایام مورد توجه بوده است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره تأثیر برگزاری دومین جشنواره عکس «پلاک ۱۱۰» در رواج و گسترش این سنت حسنه گفت: به نظر من این موضوع خیلی جذابی است و یک توجه دادن و اشاره دادن به یک مفهوم کمرنگ شده است. وقتی جشنواره‌ای برگزار می‌شود، با فراخوان یک تذکری را می‌دهیم که سردرهایی با همین موضوعات در شهر وجود دارد. تذکرها چون یک جنبه نوستالژیک با خود همراه دارد، می‌تواند در فرهنگ‌سازی این اتفاق تاثیرگذار باشد و می‌تواند قالب‌های دیگری را هم در بر بگیرد و رشته‌هایی مثل هنرهای تجسمی را هم شامل شود.

تدین درباره فاکتورهای مهم برگزاری دومین جشنواره عکس «پلاک ۱۱۰» و استمرار آن عنوان کرد: به نظر می‌آید برگزاری یک جشنواره از جهات مختلف دارای اهمیت باشد، یکی از موضوعات در جشنواره‌ها اطلاع‌رسانی مناسب است و اینکه ما بتوانیم پیام خود را به گروه‌های هدف برسانیم. دومین موضوع این است که بتوانیم آثار و نتایج جشنواره را به نحو احسن در معرض دید عموم قرار دهیم و منتشر کنیم. این به نظرم موضوع خیلی مهمی است. باید بتوانیم آثار را در قالب نمایشگاه عکس، در فضای مجازی یا به صورت کتاب منتشر کنیم و در برنامه‌های تلویزیونی به آن بپردازیم. به نظر می‌آید در مورد این موضوع باید از ظرفیت رسانه ملی هم استفاده شود تا به اطلاع مخاطب هدف در تمام کشور برسد.

وی در پاسخ به این سؤال که بیشترین آثار ارسالی به جشنواره از کدام شهر یا استان می‌تواند باشد، گفت: در شهرستان‌های کوچکی که بیشتر بافت مذهبی دارند، استفاده از سردرها رواج بیشتری دارد؛ مثلاً اصفهان، قم، شیراز، یزد و همدان که به علت بافت شهری خاصی که دارند و استفاده از هنر کاشی‌کاری در این شهرها ما به طور خاص استفاده از سردرها را داریم.

داور دومین جشنواره عکس «پلاک ۱۱۰» در ادامه درباره فاکتورهای مهم شرکت در جشنواره افزود: یکی از ویژگی‌های مهم این جشنواره این است که یک نگاه کاوش گر و جست‌وجوگر و یک آدم علاقه‌مند می‌خواهد که به موضوعات شهرش با دید علاقه‌مند نگاه کند. به معابر و گذرگاه‌هایی که قبلاً به سادگی از آنها رد می‌شد، این بار توجه ویژه‌ای کند. قطعاً در تمام محلات تهران ما خانه‌های زیادی داریم که می‌توانیم این سردرها را آنجا ببینیم و هر چقدر در بافت تاریخی تهران قرار می‌گیریم، این سردرها بیشتر می‌شوند. نکته مهم توجه دادن آدم‌ها به این موضوع است. نکته دیگر اینکه تصاویر باید از هر گونه آرایش اضافی و یا زمینه الحاقی اضافی مبرا باشد. برای عکس‌برداری از سردر نیاز نیست که از کل ساختمان و پنجره عکس‌برداری کنند که سردر به عنوان موضوع اصلی کمرنگ شود، بلکه بیشتر به نمادها و جزئیات توجه کنند.

وی در پایان درباره شیوه استفاده مناسب و نگهداری از آثار ارسالی به جشنواره گفت: در وهله اول این آرشیو باید در معرض دید عموم قرار بگیرد. در بسیاری از جشنواره‌ها معمولاً آثاری که جمع‌آوری می‌شود، در قالب نمایشگاهی به نمایش در می‌آید و بعد این آثار بایگانی شده و به مرور زمان هم از بین می‌رود. ولی حالا به مدد فضای مجازی می‌شود از این آثار در فضای وب هم استفاده کرد یا شاید بتوان از این آثار کلیپ‌هایی تهیه و منتشر کرد. انحصار در استفاده از این آثار باید برداشته شود و آثار رسیده به این جشنواره متریال تولید آثار جدید یا الهام‌بخش جشنواره‌های دیگری شود. مثلاً در سال‌های بعد طراحان گرافیک می‌توانند بخش پوستر هم به این اضافه کنند. این کار می‌تواند به سایر هنرهای تجسمی هم تسری پیدا کند و می‌توان در این جشنواره در افق دورتر به معمارها و ساختمان‌هایی که در آرایش نماها از این المان‌ها استفاده می‌کنند نیز جوایزی داد. یعنی این فرهنگ را ابتدا در حوزه عکاسی معرفی کردیم و بعد کسانی را که از این فرهنگ پشتیبانی و حمایت می‌کنند و در آثارشان از این هنر ملی و اسلامی ما استفاده می‌کنند، تشویق کنیم و رسالت این جشنواره همین است.

دومین جشنواره عکس «پلاک ۱۱۰» به همت فرهنگ‌سرای گلستان با موضوع سردرهایی با نام امیرالمؤمنین(ع) برگزار می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند برای اطلاع از مقررات جشنواره و ارسال آثار و همچنین جوایز و هیئت‌داوران به نشانی اینترنتی  pelak110.farhangsara.ir مراجعه کنند و برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۷۷۸۴۸۸۸۸ تماس بگیرند. 

مطالب مرتبط
نظر شما