جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۳۵۳
|
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۷
بسیاری از صنایع جهانی فیلم در گسترش نقش مسلمانان بر مدیوم سینما و رسانه توفیق چندانی نداشته اند. آنچه در رسانه های اسلام ستیز و هالیوود علیه واقعیت اسلام دیده می شود اعلان عمومی مبارزه علیه حقیقت است.
لزوم همگرایی تحلیل‌گران مطالعات اسلامی، هنرمندان و عالمان دینی
 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، بسیاری از صنایع جهانی فیلم در گسترش نقش مسلمانان بر مدیوم سینما و رسانه توفیق چندانی نداشته اند. اغلب آنها دوقطبی بین مسلمانان "خوب" و "بد" ایجاد می کنند و حوزه روایت را به مسائل امنیت ملی ، جنگ و تروریسم محدود می‌کنند . به طور طبیعی ، بیشتر سفارش ها و تولیدات درباره مسلمانان در آثار  تولیدی بر کلیشه ها و سیاست متمرکز بوده است. 
از این رو سینما باید با گروه بین المللی مشارکت کنندگان ،به شکل قابل توجهی مرزهای  پیرامون مسلمانان را در فیلم  ها گسترش دهد و تجزیه و تحلیل محصولات خاص فرهنگی را ترویج و اشاعه دهد.
 با این حال اکتشاف سینماهای منطقه ، تجزیه و تحلیل دقیق نویسندگان و فیلم سازان، مقایسه سینمای جهانی و شناخت پتانسیل ها و اکتشافات جدید هنوز وارد گود  رقابت و مبارزه نشده است. 
بررسی نقش های متعدد اسلام در سینما و شیوه های مختلف نمایش مسلمانان ،موضوعات متنوع و کلیدی دارد . از سویی  محدودیت نحوه برخورد ما در حال حاضر با مسائل مربوط به مسلمانان در سینما ، اقدامات موثری در آینده در قالب تبلیغات وسیع می طلبد.

با بازنگری در ساختارها و منابع روش شناختی ،بررسی جغرافیای بصری جدید  و مدارهای فراملی و رویکردهای عمیق ،استراتژی جدیدی را باید بازتولید کند. در نظر گرفتن موقعیت اسلام در جهان کنونی ، بررسی جوامع مختلف ، بررسی دیدگاه های جدید ، ترسیم جهت های جدید نظری و ارائه راه های نو برای درک تعارض در سینماضروری به نظر می رسد. 
از سویی دیگر این سوال مطرح است که آیا مشکل هالیوود، اسلام و مسلمانان است؟ به نظر می رسد دوری جستن  از سبک زندگی دینی و دین مدارانه در غرب عامل اصلی در تخریب چهره پیامبران الهی است. 
تخریب و تفرقه افکنی میان پیروان  انبیا و ادیان  الهی توسط هالیوود  یکی از سیاست های تعارض و اختلاف  و از میان بردن وحدت فراملی است.
مساله اهانت به اولیاء‌  الهی و مقدسات ادیان توحیدی امری جدید نیست. اهانت، استهزاء و تکذیب شیوه های  رایج در مقابله با هدایت پیامبران و فراخوانی برای دوری از وحدت  است. در این بین رسانه ها و انواع مدیا به خصوص سینما نقش توهین و تحریف تفرقه افکنی  را عهده دار بوده و هر چند گاهی مصادیقی از این کارکرد رسانه‌ای در غرب و حتی داخل جهان اسلام مشهود  است.

فیلم‌هایی چون  مصائب مسیح (ع)، آخرین وسوسه های مسیح (ع)، مصاحبه با محمد (ص)، فتنه، ده فرمان و ... نشان از رویکرد انحرافی، سیاسی و شریعت زدایی این تفکرات ضد همگرایی است.

عدم توانایی وشکست نسبی در مقابله با اسلام و گسترش مکتب اومانیستی و اسلام هراسی  باعث شده که برای ایجاد اختلاف افکنی میان مسلمانان و منفی کردن جلوه اسلام میان مسیحیان و غربیان، از تکنیک های رسانه ای همچون سینما بهره‌هایی نصیب خود کنند .
با این حال ،همگرایی تحلیل گران مطالعات اسلامی ، هنرمندان و پژوهشگران مطالعات فیلم ، عالمان مطالعات دینی  در ترویج وحدت از طریق مدیوم سینما، را راه برای اسلام گرایی و ترویج آن هموارتر می کند . 

مطالب مرتبط
نظر شما