سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۲۷
کد خبر: ۱۱۹۳۷۳
|
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۸
محمد خزاعی گفت: سینمای ایران بیش از همیشه به اندیشه ورزی انقلابی و جوان سازی نیاز دارد و بستر فیلم کوتاه بهترین رویشگاه و خاستگاه این تحول است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، محمد خزاعی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس سازمان سینمایی در چهارمین روز برگزاری سی و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران از این رویداد بازدید کرد.

وی در حاشیه این بازدید گفت: جشنواره فیلم کوتاه تهران همیشه در همه دوره‌هایی که برگزار شده، جنب‌وجوش بسیار خاصی داشته و آینده سینمای ایران است و خیلی از فیلمسازان ما از این طریق وارد سینمای بلند و بدنه شده اند.

به گزارش ایسنا وی ادامه داد: پروسه فیلمسازی قبلا این‌گونه بود که فیلمسازان جوان در شهرستان‌ها دوره می‌دیدند، فیلم کوتاه خود را می‌ساختند و بعد برای ساخت فیلم بلند آماده می‌شدند. امروز فیلم کوتاه بسیار رشد کرده است و می‌بینید که به صورت حرفه‌ای به این مقوله پرداخته می‌شود. 
معمولا فیلم‌های کوتاه به دلیل جنس خاصی که دارند، پویا، تجربه‌گرا و پیشرو هستند و یکی از خصوصیات فیلمسازی کوتاه، روبه‌رو شدن با اتفاقات تازه و نو است. همین شور و حرارت و اعتراض‌ها و حتی فریاد باعث می‌شود که جنس جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران متفاوت از جشنواره‌های دیگر باشد.

وی تصریح کرد: سینمای ایران بیش از همیشه به اندیشه ورزی انقلابی و جوان سازی نیاز دارد و بستر فیلم کوتاه بهترین رویشگاه و خاستگاه این تحول است.

خزاعی درباره یکی شدن و زنجیره وار شدن «بنیاد سینمایی فارابی» و «انجمن سینمای جوانان ایران» نیز گفت:  این قضیه به معنای ادغام این سازمان‌ها نیست. بلکه همه سازمان‌های سینمایی مثل «بنیاد سینمایی فارابی»، «انجمن سینمای جوانان ایران» و «مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی» به یک چرخه تبدیل می‌شوند. معنایش این است که فیلمسازی که تحصیلات خود را تمام کرده است، برای ساخت آثارش نیاز به حمایت دارد. چرخه‌ای که تعریف می‌کنند به این فیلمسازها کمک می‌کند و ادامه دهنده مسیر هم می‌شود.

وی افزود: شاید از این پس دوستان ما به تماشای آثار بنشینند و استعدادها را شناسایی کنند. همه بخش های سازمان‌های سینمایی مکمل هم خواهند بود و سیاستی مشترک خواهند داشت. البته بودجه بحث جدایی به حساب می‌آید و هر کدام از این ارگان‌ها وظیفه خود را به تنهایی انجام می‌دهند.
 خیلی از فیلم‌سازها در حوزه های مختلف اعم از مستند یا فیلم کوتاه آثار خودشان را ارائه می‌دهند. اما استعدادهایی هم هستند که می‌خواهند خودشان را در عرصه فیلم داستانی بلند محک بزنند؛ این‌گونه شرایطی برایشان فراهم می‌شود تا از «بنیاد سینمایی فارابی» حمایت دریافت کنند. در جلساتی که خواهیم داشت همه مدیران استعدادهای جدید خود را برای حمایت معرفی می‌کنند.

خزاعی درباره وضعیت اکران فیلم کوتاه بیان کرد: طبیعتاً فیلم کوتاه در تمام دنیا اقتصادی بر اساس حمایتی که از آن می‌شود، دارد. این به معنای این نیست اگر موفق باشیم فیلم کوتاه را اکران کنیم صد در صد به این جمع‌بندی برسیم که می‌تواند به اقتصادش کمک کننده باشد.
 یک زمانی سینمایی مختص اکران فیلم‌های کوتاه طراحی شده بود، تنها محل عرضه جشنواره نبود، در برنامه‌هایی که برای مجموعه‌هایی تابع سازمان سینمایی می‌نویسیم تغییر و تحولات در ساختار خواهیم داشت.

وی درباره برخی گلایه های فیلمسازان در این دوره بیان کرد: در این دوره من بیشتر در جریان کارها بودم و چند اثر را آقای موسوی به من نشان داند تا در جریان کلیت فیلم‌ها قرار بگیرم، من فیلم‌ها را دیدم و لذت بردم و واقعا فیلم‌های خوبی هستند.


وی ادامه داد: وقتی جشنواره‌ای با تکثر انواع داریم، مجبور به ریزش برخی فیلم‌ها هستیم، تخصص اصلی من برگزاری جشنواره‌هاست و در جریان این امور هستم. معمولا پارامترها و شاخص ها در همه جشنواره‌ها وجود دارد. 
وقتی فراخوان موضوعی اعلام شده باید پایبند آن موضوع باشیم. اگر موضوع آزاد بود می‌شد این موضوعات را گفت ولی همه جشنواره‌ها سیاست‌هایی دارند. به نظرم آقای موسوی ساختارشکنی و  فراخوان را طبق موضوع طراحی کرد. با این حال به نظرم جوانی به همین جنب و جوش ها و اعتراضات است.


به گزارش ستاد خبری سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، سی وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران تا ۲ آبان ۱۴۰۰ (۱۹ تا ۲۴ اکتبر ۲۰۲۱) در حال برگزاری است. این رویداد برای اولین‌بار در تاریخ سینمای ایران واجد شرایط تایید آکادمی اسکار شناخته و معرفی شده است
مطالب مرتبط
نظر شما