جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۰۸
کد خبر: ۱۲۰۴۳۷
|
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۶
نمایشگاه طراحی سرداران شهید با عنوان «شهود» در موزه هنر‌های معاصر فلسطین برپاست. این نمایشگاه شامل ۴۴ پرتره از سرداران دفاع مقدس است که تا شانزدهم آذر میزبان مخاطبان خواهد بود.
نمایش ۴۴ پرتره سردار شهید در موزه هنرهای معاصر فلسطین/ آثاری ساده که لطافت دارندبه گزارش پایگاه خبری فرهنگ و هنر، نمایشگاه طراحی سرداران شهید دفاع مقدس با عنوان «شهود» در موزه هنرهای معاصر فلسطین افتتاح شد که شامل آثار طراحی هنرمند جوان بوشهری از پرتره شهدای شاخص دفاع مقدس است. این هنرمند جوان برای اینکه ادای دینی به شهدا کند و برای پاسخ به این سوال ذهنی‌اش که «مگر می‌شود ناب‌ترین مردمان این سرزمین را نشناخت؟»، آثاری طراحی از پرتره ۵۴ شهید شاخص خلق کرده است که ۴۴ اثر از آنها روی دیوار نمایشگاه «شهود» رفته‌اند.

اسامی شهدایی که پرتره آنها در این نمایشگاه به نمایش درآمده است، عبارت است:

مصطفی چمران، محمود کاوه، عباس بابایی، سیدمرتضی آوینی، سیدمجتبی هاشمی، مهدی زین‌الدین، سیدمحمدعلی جهان آرا، حمید باکری، عباس دوران، حسین خرازی، محمدابراهیم، همت، صادق (پرهام) پیروی، بیرجند بیگ محمدی، حسن آبشناسان، محمدجواد آذردل، محمدرضا دستواره، جعفر حیدریان، محمد بنیادی، محسن وزوایی، اسماعیل دقایقی، مصطفی کلهری، اسماعیل صادقی، مجید پازوکی، عباس کریمی، حسن باقری (غلامحسین افشردی)، احمد کاظمی، محمدحسین کریمی، احمد اسدی، مجید بشکوه، صادق گنجی، سیدعلیرضا یاسینی، علیرضا ماهینی، غلامرضا جوان، غلامحسین توسلی، علی هاشمی، بیژن گرد، محمدحسین کریمی، محمد بروجردی، محمد رضایی، مهدی باکری، علی صیاد شیرازی، محمود کوهکن، سیدعبدالله بیژنی، نادر گنجی و نادر مهدوی.

ادای دین شاگرد حسن روح‌الامین به شهدا/ آثاری ساده که لطافت دارند
محمدعلی نادری هنرمند جوان طراح و نقاش که شاگرد حسن روح‌الامین نیز است، درباره این نمایشگاه نوشته است:

«بسم رب الحسین

وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْیَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ ﴿۱۶۹﴾

هرگز کسانی را که در راه خدا کشته شده‌اند مرده مپندار بلکه زنده‌اند که نزد پروردگارشان روزی داده می‌شوند (۱۶۹)

یادم هست در کتابی با موضوع دفاع مقدس می‌خواندم که «وقتی می‌خواهیم از سرزمینی بهتر بدانیم، باید تاریخ آن سرزمین و قصه زندگی آدم‌هایش را بخوانیم.» و در ادامه آمده بود که «سرزمین ما را می‌توان با فرمانده‌هانش شناخت. نه مدالی به سینه داشتند و نه حرف‌های عجیب و غریب می‌زدند. باورکردنی نیست که گاه تا آخرین لحظات زندگی، برای عده‌ای ناشناس باقی می‌ماندند..»

همیشه با مرور این متن در ذهنم، به این سوال می‌رسیدم که مگر می‌شود ناب‌ترین مردمان این سرزمین را نشناخت. اصلاً مگر می‌شود کسی داستان عاشقی‌های حاج همت را نشنیده باشد، داستان چشمان مجنون را.

یا مگر می‌شود که کسی داستان پر رمز و راز باکری‌ها را نخوانده باشد، داستان نماندن‌هایشان را.

یا اصلاً مگر می‌شود کسی نخوانده باشد که چطور محمدعلی جهان آرا ۳۳ روز خرمشهرش را با خون نگه داشت که نه تنها خرمشهرش را بلکه تمام شرافت و وطنش را.

دوران، چمران، زین‌الدین، کاوه، صیاد و هزاران نام دیگر که تنها یک اسم نیستند و هرکدام خود به تنهایی شرح حماسه‌هایی از تاریخ این سرزمین اند.

مجموعه طراحی‌های حاضر ادای دینی است کوچک به نام‌هایی بزرگ؛ باشد که رستگار شویم.» 
محمد علی بخشی مدیر روابط عمومی انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح درباره این نمایشگاه به خبرنگار مهر گفت: نمایشگاه «شهود» متشکل از آثار طراحی با تکنیک قلم سیاه از محمدعلی نادری هنرمند جوان بوشهری و شاگرد حسن روح‌الامین است. ویژگی آثار این نمایشگاه که به مناسبت هفته بسیج افتتاح شد، نمایش پرتره شهدای شاخص با تکنیک قلم سیاه و سبک هنری آرتیستیک خلق شده‌اند که در عین حال ساده و مینی‌مال هستند و از جذابیت بصری برخوردارند.

وی در توضیح بیشتر آثار طراحی هنرمند بوشهری اظهار کرد: جرقه خلق چنین آثاری زمانی در ذهن هنرمند جوان بوشهری خورده است که نادری قصد می‌کند کاری برای شهدای شاخص بوشهر انجام دهد و شهدای شاخص شهر بوشهر را طراحی می‌کند. پس از آن بوده که به طراحی پرتره شهدای شاخص دیگر استان‌ها و در نهایت کل ایران می‌پردازد و مجموعه آثار طراحی شامل ۵۴ اثر از این شهدای شاخص خلق می‌کند.

علی بخشی با بیان اینکه در نمایشگاه «شهود» ۴۴ اثر از آثار محمدعلی نادری به نمایش درآمده است، عنوان کرد: فکر نمی‌کنم هنرمندی از نسل جوان تاکنون این طور به شهدا ادای دین کرده باشد و ما نیز در بازخوردهایی که در نمایشگاه دیدیم، همه مثبت بوده است همچنان که اساتیدی چون محمد اسدی جوزانی و حبیب صادقی پس از تماشای این آثار، این کارها را تحسین کردند. شاید بتوان گفت چون این آثار در عین سادگی، لطافت خاصی دارند.
مدیر روابط عمومی انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس بنیاد روایت فتح همچنین از چاپ نمایشگاه «شهود» به صورت نفیس خبر داد و افزود: در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه با حضور محمد حبیبی رئیس انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس روایت فتح و حبی الله صادقی هنرمند پیشکسوت نقاش، از کتاب «شهود» که تصویر آثار به صورت نفیس در آن چاپ شده است، رونمایی شد.
علاقه مندان جهت بازدید از این نمایشگاه می‌توانند تا ۱۶ آذرماه همه روزه از ساعت ۱۰ تا ۱۸ و روزهای پنج شنبه ۱۰ تا ۱۵ به موزه هنرهای معاصر فلسطین واقع در خیابان ولیعصر (عج) خیابان بزرگمهر، خیابان برادران شهید مظفر شماره ۷۴ مراجعه کنند.


نظر شما