جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۵۷
کد خبر: ۱۲۰۴۴۷
|
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۸
معصومه ایمان‌پور رییس فرهنگ‌سرای یاریگران زندگی مأموریت‌ها و اهداف راه‌اندازی این فرهنگ‌سرا را تشریح کرد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، فرهنگ‌سرای یاریگران زندگی مدتی است با رویکرد پیشگیری از آسیب اجتماعی اعتیاد در منطقه ۱۲ تهران راه‌اندازی شده است. معصومه ایمان‌پور رییس این فرهنگ‌سرا درباره علت راه‌اندازی آن عنوان کرد: با توجه به اینکه متاسفانه آسیب‌های اجتماعی در منطقه ۱۲ فراوانی بالایی دارد و یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری مقابله با این آسیب‌ها و به ویژه اعتیاد است، رییس سازمان فرهنگی هنری تصمیم گرفتند فضایی به نام فرهنگ‌سرای یاریگران زندگی برای مقابله با این آسیب‌ها ایجاد شود که با رویکرد فرهنگی هنری به این موضوع بپردازد. فعالیت‌های فرهنگ‌سرا عمدتاً در زمینه پیشگیری از اعتیاد خواهد بود و قصدمان این است که بر اساس قوانین بالادستی در این زمینه و مشخصاً بند چهارم سیاست‌های کلی مبارزه با مواد مخدر که سال ۱۳۸۵ توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده، فعالیت کنیم. 

وی اضافه کرد: مأموریت فرهنگ‌سرای یاریگران زندگی آموزش اجتماعی و ارتقای مهارت‌هایی است که منجر به پیشگیری از اعتیاد در جامعه می‌شود. اتفاق نگران‌کننده‌ای که در کشور در حال رخ دادن است و باید نسبت به آن هشیار باشیم، درگیر شدن دانش آموزان با مواد مخدر است. متاسفانه سن اعتیاد پایین آمده و پژوهش‌های علمی نشان می‌دهد ابتلای نوجوانان و جوانان به اعتیاد فقط مختص کسانی نیست که والدین معتاد دارند و افرادی داریم که پدر و مادر و خانواده‌شان درگیر اعتیاد نیستند، اما خودشان مبتلا شده‌اند. پس می‌توان نتیجه گرفت که گروه هم‌سالان و مدرسه نقش مهمی در اعتیاد دانش آموزان ایفا کرده است. با این نگاه، نوجوانان و جوانان یکی از مخاطبان جدی فرهنگ‌سرای یاریگران زندگی هستند و برای زنان سرپرست خانوار یا آسیب‌دیده هم برنامه‌هایی داریم. 

مروری بر مأموریت های فرهنگ‌سرای تازه‌تأسیس یاریگران زندگی

ایمان‌پور تصریح کرد: توجه به کسانی که اعتیاد را ترک کرده‌اند نیز اهمیت بالایی دارد، چرا که وضعیت روحی این افراد به شدت شکننده است و اگر مشکلی برایشان پیش بیاید، دوباره به مواد مخدر برمی‌گردند. تلاش می‌کنیم در فرهنگ‌سرای یاریگران زندگی به خانواده‌ها آموزش دهیم که این افراد نیازمند حمایت عاطفی خانواده‌ها هستند. تقویت پیوند فرد معتاد با خانواده‌اش، یکی دیگر از مأموریت‌های ماست. ترک اعتیاد و بازگشت به زندگی تنها در صورتی امکان‌پذیر است که فرد حمایت خانواده‌اش را داشته باشد. خیلی از والدین درباره فرزند معتادشان می‌گویند ما اصلاً چنین فرزندی نداریم و این خطرناک است. 

رییس فرهنگ‌سرای یاریگران زندگی با اشاره به ضرورت مهارت‌آموزی به افراد بعد از ترک اعتیاد گفت: در حال تأسیس کانونی با موضوع کارآفرینی هستیم که افرادی که از بند اعتیاد رها شده‌اند، می‌توانند به آن مراجعه کنند و استعدادسنجی شوند. بر اساس این استعداد، مهارتی را می‌آموزند و مرحله بعد این است که برایشان بازار کار ایجاد کنیم و در این مسیر می‌توان از ظرفیت‌های سازمان فرهنگی هنری کمک گرفت. 

وی درباره پشتوانه علمی فعالیت‌های فرهنگ‌سرا و استفاده از روانشناسان و مشاوران عنوان کرد: ما کارمان را با هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر آغاز کردیم که ۳۰ دستگاه مختلف مانند بهزیستی، کمیته امداد، هلال احمر، وزارت کشور، صداوسیما و... در آن جمع می‌شوند و یکی دیگر از این نهادها، دپارتمان روانشناسی دانشگاه تهران است. هر ماه با این دوستان جلسه داریم و در جریان آخرین دستاوردهای پژوهشی با موضوع اعتیاد قرار می‌گیریم. فرهنگ‌سرای یاریگران زندگی می‌خواهد نخ تسبیحی برای گرد آمدن دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و مردمی برای مبارزه با اعتیاد باشد و برای این کار حتماً از روانشناسان و مشاوران هم کمک می‌گیریم. 

ایمان‌پور در پایان گفت: باید درباره مواد مخدر آگاهی بخشی کنیم و به خانواده‌ها ویژگی‌های مواد مخدر صنعتی و نوین را بیاموزیم. خانواده‌ها باید کودکانشان را با مهارت‌های زندگی به ویژه مهارت مهم نه گفتن آشنا کنند. 

فرهنگ‌سرای یاریگران زندگی در خیابان ری، نرسیده به میدان قیام، بوستان کوثر واقع شده و حدود ۷۰۰ متر زیربنا دارد. سالن اجتماعات ۸۰ نفره و کتابخانه تخصصی با موضوع مبارزه با اعتیاد دیگر امکانات این فرهنگ‌سراست که منابع تخصصی این کتابخانه به زودی تکمیل خواهد شد. 

مطالب مرتبط
نظر شما