شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۱۰
کد خبر: ۱۲۰۵۰۶
|
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۶
پانزدهمین آیین تجلیل از «نوگلان حسینی» به کار خود پایان داد
رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در اختتامیه پانزدهمین آیین تجلیل از «نوگلان حسینی» که چهارشنبه ۱۰ آذرماه با معرفی برگزیدگان در فرهنگ‌سرای اندیشه برگزار شد، عنوان کرد: «نوگلان حسینی» یک مدرسه بزرگ است که باید قدر آن را بدانیم.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، پانزدهمین آیین تجلیل از «نوگلان حسینی» چهارشنبه ۱۰ آذرماه با حضور مسئولان و چهره‌های فرهنگی با معرفی برگزیدگان در فرهنگ‌سرای اندیشه به کار خود پایان داد. حجت‌الاسلام میثم امرودی رییس سازمان فرهنگی هنری و جمعی از معاونان و مدیران این سازمان ، مهدی چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران، سید محمد حسینی معاون امور مجلس رییس‌جمهور، منصور قصری زاده مدیر رادیو قرآن، عباس باستانی رییس سازمان دانش‌آموزی شهر تهران، سمیه حاجوی شهردار منطقه ۷، یوسف ارجونی رییس بسیج مداحان و هیئت‌های مذهبی کشور، حسن بیادی و استادانی نظیر آیت‌الله سید محمد قائم‌مقامی، محمدرضا سنگری، محمدحسین رجبی دوانی، اسماعیل امینی و قاسم صرافان در این مراسم حضور داشتند.

آیت‌الله قائم‌مقامی: مجالس امام حسین (ع) جاذبه الهی را به صحنه می‌آورد

آیت‌الله سید محمد قائم‌مقامی نخستین سخنران این مراسم بود. او با طرح این پرسش که بشریت چه نیازی به دستگاه امام حسین (ع) دارد، افزود: باید بررسی کنیم که در این دستگاه چه اتفاقی می‌افتد که منحصر به فرد است؟ در این دستگاه ما به عینه تجربه می‌کنیم، تمام آنچه در دین خداوند وعده داده شده است. هر چه در دین هست، وجود خداوند، جهان آخرت، بهشت و دوزخ، صراط و... را در دستگاه امام حسین (ع) تجربه می‌کنیم. 

حجت‌الاسلام امرودی: «نوگلان حسینی» یک مدرسه بزرگ است

وی افزود: دین دارای دو مرحله است؛ در یک مرحله خبر داده می‌شود و در مرحله بعد، مشاهده و دیدن چیزی است که به آن اعتقاد داشتیم. آیا همه چیز را می‌شود دید؟ پاسخ مثبت است. همه اجزای دین را می‌توان با چشم ایمان دید. از طرف دیگر، شیطان هم دارد توسط دشمنان مشهودسازی می‌شود و جاذبه‌اش را به جهان نشان می‌دهد. این جاذبه می‌تواند روی انسان‌ها اثر بگذارد و اگر انسان حقیقت دین را ندیده باشد، منحرف می‌شود. 

آیت‌الله قائم‌مقامی تصریح کرد: کار منحصر به فرد دستگاه حضرت اباعبدالله (ع) این است که حقایق اعتقادی را مشهودسازی و عینی می‌کند تا ببینیم که خدا هست. همان خدایی که هیچ چشمی نمی‌تواند ذاتش را ببیند، اما خدا را در مقام تجلیاتش می‌توان دید. اگر خداوند را دیدیم، می‌توانیم درست عمل کنیم. مجالس امام حسین (ع) حقایق را عینی می‌کند و جاذبه الهی را به صحنه می‌آورد. جاذبه‌ای که تنها با آن می‌توان در برابر جاذبه شیطان ایستاد. از دست‌اندرکاران برگزاری آیین تجلیل از «نوگلان حسینی» تشکر می‌کنم و امیدوارم در نوکری برای حضرت سیدالشهدا (ع) موفق باشند. 

سنگری: هر مداح باید ۱۶ رشته علمی را بلد باشد

محمدرضا سنگری سخنران بعدی مراسم بود که سخنانش را به بیان دو نکته درباره حضرت زینب (س) اختصاص داد و گفت: حضرت زینب (س) پنج سال بیشتر محضر مادر بزرگوارش را درک نکرد. یک روز ایشان در حدود ۳۰ سالگی خدمت پدر بزرگوارش قرآن می‌خواند. ایشان مشغول خواندن آیات سوره آل‌عمران بود؛ همان آیاتی که شب عاشورا امام حسین (ع) می‌خواندند و موضوع آن صبر است. در این زمان امام علی (ع) گفت دخترم دوست داری این آیات را برایت تشریح کنم؟ حضرت زینب (س) گفت بله پدر. امیرالمؤمنین(ع) شروع کرد به توضیح دادن و بحث را به کربلا و لحظه شهادت امام حسین (ع) رساند. حضرت زینب (س) گفت ای پدر همه اینها را می‌دانم، قصه تازه‌ای برای من نگفتی. مادرم همه این جریان را پیش‌تر برایم گفته بود تا مرا برای آینده آماده کند. برداشت من از این ماجرا این است که ما باید نسل تازه را برای چالش‌های آینده آماده کنیم. 

حجت‌الاسلام امرودی: «نوگلان حسینی» یک مدرسه بزرگ است

وی سپس به بیان نکته دوم پرداخت و گفت: خطبه فدکیه حضرت زهرا (س) را همه شنیده‌ایم. ابن عباس می‌گوید من این خطبه را از حضرت زینب (س) آموخته‌ام. در حالی که ایشان در زمان قرائت این خطبه توسط حضرت زهرا (س) سن کمی داشته است. نتیجه‌گیری من از این مطلب این است که مداحان نوجوان ما باید روی حافظه‌شان کار کنند و در حد امکان اشعار خود را از حفظ بخوانند. 

سنگری خطاب به مداحان نوجوان عنوان کرد: توصیه می‌کنم مطالعات خود را افزایش دهید تا خطاهای اشعاری که می‌خوانید کمتر شود. حتماً باید تاریخ اسلام را به دقت بخوانید و روی زبان عربی هم کار کنید تا آیات و روایات را درست بخوانید. هر مداح باید ۱۶ رشته علمی را بلد باشد، و گر نه ناکام خواهد بود. 

رجبی دوانی: مداحی یک ظرفیت بزرگ برای ترویج روح حماسه و شور و شعور است

محمدحسین رجبی دوانی نیز ضمن تشکر از برگزارکنندگان آیین تجلیل از «نوگلان حسینی» گفت: یکی از جنبه‌های نرم قدرت جمهوری اسلامی ایران و چه بسا جامعه شیعی، داشتن مداحی اهل بیت (ع) است که نه تنها در ادیان دیگر، بلکه در فِرَق دیگر اسلامی هم وجود ندارد. مداحی یک ظرفیت بزرگ برای ترویج روح حماسه و شور و شعور است. 

حجت‌الاسلام امرودی: «نوگلان حسینی» یک مدرسه بزرگ است

وی لازمه توفیق در مداحی اهل بیت (ع) را داشتن سه چیز دانست و گفت: اولین شرط دارا بودن هنر است؛ صدای خوش که نعمتی خدادادی است و قریحه سرودن شعر که اگر کسی داشته باشد، ارزش بالایی دارد. شرط دوم دارا بودن علم است. باید میزان مطالعات را بالا برد و هر چیزی را نباید خواند، مگر اینکه سند درستی داشته باشد. مداحان قدیمی ما اشعارشان را به علما عرضه می‌کردند و پس از تأیید گرفتن از آنها می‌خواندند. متاسفانه این رویکرد کمرنگ شده و بعضاً محتواهای نادرستی انتشار می‌یابد که این گناه بزرگی است. 

رجبی دوانی با اشاره به شرط سوم گفت: داشتن اخلاص نیز اهمیت زیادی دارد. آفت بزرگی که می‌تواند ذاکران را مبتلا کند، رقابت، شهرت و نگاه مادی به مداحی است. اگر کسی اخلاص داشته باشد، خداوند هم کمک می‌کند و توفیق می‌دهد. 

حجت‌الاسلام امرودی: «نوگلان حسینی» یک مدرسه بزرگ است

در ادامه حجت‌الاسلام میثم امرودی رییس سازمان فرهنگی هنری در سخنان کوتاهی ضمن گرامی داشت سالروز شهادت آیت‌الله مدرس گفت: دستگاه اباعبدالله الحسین (ع) مکتب تعلیم و تربیتی است که نظیر ندارد و باسوادترین و مسلط‌ترین مبلغان را شیعه و حضرت اباعبدالله (ع) دارد. به برکت امام حسین (ع)، آگاه‌ترین مخاطبان را هم شیعه دارد. این مکتبی است که کودک و پیر و جوان و دانشمند و بی‌سواد و کشاورز و صنعتگر همه در آن شرکت می‌کنند. «نوگلان حسینی» یک مدرسه بزرگ است که در این مکتب راه‌اندازی شده و باید قدر آن را بدانیم. 

معرفی و تجلیل از برگزیدگان پانزدهمین آیین تجلیل از «نوگلان حسینی» پایان‌بخش این مراسم بود. اسامی برگزیدگان در چهار رده سنی به شرح زیر است:
دوره اول مقطع ابتدایی:
رتبه اول: سبحان امیری لر   رتبه دوم: محمدرضا جلوانی   رتبه سوم: علی جعفریان   رتبه چهارم: مهدی بیک وردی   رتبه پنجم: محمدطاها بهمنی
دوره دوم مقطع ابتدایی:
رتبه اول: علی بهزادی   رتبه دوم: امیرعلی خمسه   رتبه سوم: محمدمهدی گرامی   رتبه چهارم: محمدحسین کاردگر کجوری   رتبه پنجم: محمدطاها طلوعی
دوره اول مقطع متوسطه:
رتبه اول: پارسا حسینی   رتبه دوم: محمدحسن احمدی کمرودی   رتبه سوم: امیرمحمد پیرزاد   رتبه چهارم: محمدحسام نوید یکتا   رتبه پنجم: معین صالحی
دوره دوم مقطع متوسطه:
رتبه اول: امیرحسین باقری   رتبه دوم: محمدمهدی ابراهیمی نژاد   رتبه سوم: محمد محمدعلی‌خانی   رتبه چهارم: امیرحسین رمضانی   رتبه پنجم: محسن میرکوهی

در ادامه شرکت‌کنندگان برگزیده دوره قبل «نوگلان حسینی» نیز جوایز خود را دریافت کردند که اسامی آنها به شرح زیر است:
دوره اول مقطع ابتدایی: محمدیاسین عاملی زاده   دوره دوم مقطع ابتدایی: امیرحسین حیدری   دوره اول مقطع متوسطه: امیر کرامتی   دوره دوم مقطع متوسطه: علی علی پور

اجرای شهروز حبیبی و امیر کرامتی با موضوع سالروز ولادت حضرت زینب (س) و اجرای گروه سرود دانش‌آموزی نسیم رحمت بخش‌های دیگر این مراسم بود. 

حجت‌الاسلام امرودی: «نوگلان حسینی» یک مدرسه بزرگ است
مطالب مرتبط
نظر شما