جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۵۶
کد خبر: ۱۲۰۹۹۰
|
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۳
حمید شانس مجسمه ساز پیشکسوت
آدمی یک تاریخ نوید بخشپایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر/کتاب «آدمی یک تاریخ نوید بخش» نوشته روتخر برخمان و ترجمه مزدا موحد که در سال 2020 نوشته شده است را پیشنهاد می‌کنم در این زمانه که کرونا تمام مناسبت‌های جهان و انسان را تحت‌الشعاع خود قرار داد، بخوانید.
این کتاب در مورد سرشت آدمی صحبت می‌کند. این بحث که انسان گوی و یاور آدمی است. نویسنده این مسأله را با تعداد زیادی نظریه آن هم با نگاه تاریخی و مردم شناسی پی‌گرفته است و بزرگ‌ترین حکمش این است که این حجم عظیم نظریه را دوباره بینی کرده است و سعی کرده از طریق زیست‌شناسی تکاملی، تاریخ طبیعت و جامعه شناسی نشان دهد که سرشت انسانی خیرخواه است و در حقیقت شیوه‌های دشمنی، خشونت و به اصطلاح نفرت روش‌هایی است که در طول فرهنگ و بخصوص فرهنگ سوداگری پیدا شده است و نیز این بخش از قضیه که شکل گیری، پیشرفت وهوشمندی آدمی ثمره فرعی همبستگی و همدلی و محبت است، مبحث مرکزی این بحث است. 

 اینکه تلاش می‌کند تا اثبات کند جنگ امری ناگزیر نیست و جنگ لزوماً خصلت بشری نیست و بشر می‌تواند از طریق رفتارهای عاطفی محور روابط بهتر و گیراتری را شکل دهد.
به‌نظرم کتابی است که نثر ساده و روانی دارد و چفت و بست عاطفی در کل کتاب وجود دارد و خواندنش جذاب و پربار است. در حقیقت مجموعه‌ای از کتاب‌ها اخیراً بیرون آمده که گونه‌ای آسیب‌شناسی نولیبرالیسم در ابعاد اجتماعی است.
اینکه با توجه به کرونایی که ایجاد شده و چالش‌های انسانی که ایجاد کرده، بازبینی‌ها و دوباره سازی‌ها به چه نحوی باید باشد. به‌نظرم خواندن این کتاب‌ها ضروری است.
چون تصمیمات و روش‌هایی که در پیش می‌گیریم و ساختارهایی را در دوران بحران شکل می‌دهیم، به سرقفلی زندگی آینده تبدیل می‌شود و در طول تاریخ بارها تکرار شده است.
اینکه در یک بحران چگونه اندیشه کنیم و چه کنیم و چطور رفتارمان را برای آینده شکل دهیم. در مسأله کرونا و بحران زیست محیطی؛عاطفی و اقتصادی همراهش اتفاقی که افتاده این است که تعداد زیادی آدم بیکار و گرسنه شدند و فاصله فقیر و غنی در دنیا زیاد شده است. 

بسیاری از مردم دنبال قربانی و مقصر می‌گردند. این مسأله تنش‌های انسانی و اجتماعی و بیگانه ستیزی و دشمن فرض کردن را تشدید کرده است. در این شرایط لازم است که بهانه‌های کافی برای مقابله با این تفکر پیدا شود. در شرایط کنونی برای دشمنی و خشونت به اندازه کافی دلیل وجود دارد از طرفی نیاز است که همبستگی، همدلی و مراقبت و تعهد رشد کند تا مبادا جامعه به طرف جریان‌های خشن‌تر کشیده شود. بنابراین خواندن این کتاب مناسب است.
از :روزنامه ایران
نظر شما