پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۳۲
چرا اینستاگرام هشتگ «قهرمان» را حذف کرد؟/ عکاف: هشتگ را می شود حذف کرد، اما پیام شهدا را نه!
پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، اینستاگرام از زمانی که ماجرای سردار حاج قاسم سلیمانی رخ داد، تمام محتواهایی که با موضوع شهید سلیمانی توسط مخاطبان بارگذاری می شود را بعد از مدتی حذف می کند.
 اگر شما عکس شهید سلیمانی یا محتوای مربوط به ایشان را در صفحه تان داشته باشید بعد از مدتی یا محتواهای شهید سلیمانی حذف می شود یا کلا صفحه شما بسته می شود و این سیاستی است که توسط اینستاگرام بعد از شهادت سردار سلیمانی شروع شده و خیلی از دوستان خصوصا دوستان رسانه ای با این جریان دست به گریبان هستند.  
امسال هشتگ قهرمان که باب شد، خیلی ها بعد از اینکه نتوانستند اسم سردار را هشتگ بزنند به سمت هشتگ قهرمان رفتند. ضمن اینکه این هشتگ تداعی کننده قهرمانی های سردار عزیزمان هست و نزدیک به ۱۳ میلیون هشتگ قهرمان در فضای مجازی خصوصا فعالان خارج از ایران زده شده است. اما طی اتفاقی عجیب متوجه شدیم که این هشتگ قهرمان هم حذف شد و اگر شما محتوایی را با این هشتگ کار می کردید می دیدید که حذف می شد.
نکته اصلی این است که مجموعه رسانه ای که ارتباط معناداری با غرب دارد و سیاست های رسانه ای غرب را دنبال می کنند به شدت نسبت به این اتفاق موضع می گیرند و شما هر محتوای رسانه ای که تولید کنید و رنگ و بویی از سردار سلیمانی و شهدای محور مقاومت  داشته باشد به بهانه های مختلف به کاربران اجازه نمی دهد که به این محتوا دسترسی پیدا کند.

 جلوه دیگری که با آن مواجه هستیم این است که اثربخشی این حذف هشتگ های مرتبط با محور مقاومت تبدیل به یک اتفاق فرهنگی شده است. یعنی خود افرادی که فکر می کنند این هشتگ ها را حذف کنند می بینند موجی از سمت فعالان رسانه ای ایجاد می شود که ماجرا را حساس کرده است و خیلی ها که از هشتگ مطلع نبودند ماجرا را پیگیری می کنند اما در کل معضلی که در فضای مجازی خصوصا اینستاگرام هست این هست که کاملا فضای مجازی را رصد می کنند تا رنگ و بویی از محور مقاومت دیده نشود. از طرفی رفتارهای به شدت غیر انسانی و خلاف حقوق بشر در جهان اتفاق می افتد اما خبرهایشان را منتشر می کنند و هیچ گونه فیلتر و برخوردی با این خبرها نمی شود.
 نمونه اش دختری که در امریکا توسط پلیس امریکا کشته شد. کاملا رفتار دو گانه با این ماجرا دارند و لازم هست بچه های رسانه ای ما خصوصا جبهه مقاومت خسته نشوند و این فضا را ادامه دهند تا بتوانیم در میدان رسانه ای پرچم جبهه مقاومت را بالا نگه داریم.
اتفاق خوبی که افتاده و طی صحبت با دوستان رسانه ای ام در عراق و یمن شنیدم این بود که می گفتند تعداد زیادی از نوجوانان و جوانان عراقی دست به کار شدند برای برگزاری هر چه باشکوه تر مراسم سالگرد سردار سلیمانی. بچه های جبهه مقاومت در عربستان واقعا تحت فشار و کنترل هستند و کار کردن برایشان خیلی سخت است اما تدارک هایی که می بینند از نظر محتوایی بی نظیر است. پیام شهدا به مخاطبی که باید می رسد و هشتگ را می شود حذف کرد اما پیام شهدا را نمی شود حذف کرد.
( برگرفته از برنامه رادیویی عصر مقاومت)
 
«محمد عکاف» عضو شورای سردبیری روزنامه جام‌جم 
نظر شما