سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۲۲
کد خبر: ۱۲۱۶۴۱
|
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۷
رییس سازمان فرهنگی هنری در صحن شورای اسلامی شهر تهران حضور یافت
رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران یکشنبه ۱۹ دی ماه با حضور در صحن شورای اسلامی شهر تهران گزارشی از فعالیت‌های این سازمان ارائه کرد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، حجت‌الاسلام میثم امرودی رییس سازمان فرهنگی هنری به همراه معاونان این سازمان، دو نفر از روسای شوراهای اندیشه‌ورز این سازمان؛ حجت‌الاسلام محمدحسن اختری و غلامعلی افروز و حسن خجسته عضو هیئت‌مدیره موسسه تصویر شهر یکشنبه ۱۹ دی در صحن شورای اسلامی شهر تهران حضور پیدا کرد.

در این نشست ابتدا حجت‌الاسلام میثم امرودی رییس سازمان فرهنگی هنری به ارائه گزارشی از فعالیت‌های این سازمان پرداخت و در ادامه تعدادی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران به بیان نظرات خود درباره این گزارش و به طور کلی فعالیت‌های سازمان فرهنگی هنری پرداختند. 

پیرهادی: کارکنان سازمان فرهنگی هنری نیروهای متخصصی هستند

ابتدا مهدی پیرهادی ضمن تشکر از توضیحات حجت‌الاسلام امرودی عنوان کرد: یکی از علل موفقیت آقای امرودی در سازمان فرهنگی هنری، شناخت و تجربه‌ای بوده که ایشان در دهه‌های گذشته در شهرداری تهران داشته‌اند و در مسئولیت‌های گوناگون به ویژه در معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران زحمات زیادی کشیده‌اند. البته به واسطه توانمندی ایشان، انتظار ما هم بالاتر است و توقع داریم سازمان هر روز یک کار تازه و مؤثر انجام دهد. 

وی ادامه داد: از رییس سازمان فرهنگی هنری درخواست می‌کنم نسبت به حقوق و دستمزد و وضعیت رفاهی کارکنان این سازمان اهتمام بیشتری داشته باشند، هر چند می دانم که این موضوع مورد توجه ایشان بوده است. امیدوارم بتوانیم با توجه به ظرفیت نیروی انسانی سازمان فرهنگی هنری که انصافاً نیروهای متخصصی هستند، بهره کافی را ببریم و شاهد شکوفایی هر چه بیشتر در این سازمان باشیم. 

مهدی عباسی دیگر عضو شورا نیز از گزارش حجت‌الاسلام امرودی تقدیر کرد و گفت: فعالیت‌های سازمان فرهنگی هنری به ویژه در دوران کرونا که درآمدهای فرهنگی و هنری کاهش می‌یابد، قابل توجه بود. به ویژه که فعالیت فرهنگی وابسته به حضور فیزیکی مردم است و با اینکه این امکان وجود نداشت، رونق برنامه‌های سازمان کاهش پیدا نکرد.

معدنی‌پور: سازمان فرهنگی هنری به اقتضای شرایط سه رویکرد جهادی، مجازی و میدانی را پیش گرفت

نرگس معدنی‌پور رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد: از اقدامات سازمان فرهنگی هنری تشکر می‌کنم که در چند زمینه توفیقات خوبی داشته است؛ چند برابر کردن اجرای برنامه‌های فرهنگی به ویژه در دوران کرونا، استفاده بهینه از فضای مجازی و تولید محصولات فرهنگی هنری باکیفیت و انتشار در شبکه‌های اجتماعی، پرداخت بدهی سازمان فرهنگی هنری در شرایط سخت مالی، تغییر مأموریت دادن به اقتضای شرایط و تبیین رویکردهای جهادی، مجازی و میدانی در مأموریت‌های سازمان، راه‌اندازی شوراهای اندیشه‌ورز در حوزه‌های گوناگون، برگزاری فرهنگ‌سرای منتظر در نماز جمعه، برگزاری برنامه‌های مذهبی به ویژه در اربعین، راه‌اندازی فرهنگ‌سرای شهید حاج قاسم سلیمانی، جذب مشارکت بخش خصوصی در افزایش تعداد صندلی‌های سینمای شهر تهران، راه‌اندازی غرفه‌های کتاب و احیای شهرهای بازی تعدادی از این اقدامات بوده است.

وی افزود: با وجود حجم عظیم برنامه‌های فرهنگی هنری که در شهر تهران اجرا می‌شود، باید بررسی کرد که چرا شاخص‌های فرهنگی و اجتماعی بهبود پیدا نمی‌کند؟ چرا برنامه‌های فرهنگی اثربخشی و کارایی لازم را ندارند؟ آیا نهادهای فرهنگی مدیریت شهری در مقایسه با نهادهای نوظهور فرهنگی اجتماعی مانند شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های مجازی از مرجعیت لازم برخوردار نیستند؟ شاید بتوان یکی از دلایل ضعف‌های موجود را این دانست که سیاست‌ها و برنامه‌ها مبتنی بر شواهد نیستند. نظارت بر سازمان‌های فرهنگی و اجتماعی مدیریت شهری هوشمند نیست و این سازمان‌ها تعالی سازمانی را دنبال نمی‌کنند. مدیریت شهری بیشتر به خروجی برنامه‌ها توجه دارد و کمتر به فرایندها و نیز آثار و پیامدها توجه می‌کند.

معدنی‌پور در پایان گفت: سیاست‌گذاری‌های کلان در مدیریت شهری بر اساس برنامه‌ها و نه شاخص‌هاست. برنامه‌ها به اندازه کافی جامعه‌محور نیستند و نرخ پوشش پایینی دارند. البته این موضوعات کلان هستند و به سازمان فرهنگی هنری محدود نمی‌شوند، ولی از سازمان انتظار می‌رود به این مسائل توجه کند. 

امانی: بودجه سازمان فرهنگی هنری باید متناسب با مأموریت‌های آن تعریف شود

ناصر امانی دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران ضمن تشکر از رییس سازمان فرهنگی هنری گفت: انتخاب آقای امرودی به عنوان رییس سازمان فرهنگی هنری، یکی از انتصابات خوب بود. تجربه ۱۲ ساله ایشان هم به عنوان مشاور شهردار و هم معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران باعث توفیقشان در این مدت شده است؛ آن هم در زمانی که سازمان‌های فرهنگی دیگر در بحران بودند. از بهمن ماه سال ۹۸ تا کنون تقریباً همه سازمان‌های شبیه به سازمان فرهنگی هنری تعطیل یا نیمه تعطیل بوده‌اند. سازمان‌هایی که مردم باید به شکل داوطلبانه و حضوری از برنامه‌هایشان استفاده کنند. این حجم از فعالیت فرهنگی در دوران کرونا نشانه تسلط آقای امرودی بر حوزه فرهنگی است. 

وی تفکیک وظایف و جلوگیری از موازی‌کاری بین سازمان فرهنگی هنری و معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران را ضروری دانست و افزود: در شورای چهارم یک لایحه برای این موضوع تدوین کردیم که بر اساس آن مقرر شد همه فعالیت‌های فرهنگی و هنری در سازمان متمرکز شود و معاونت امور اجتماعی و فرهنگی فقط در زمینه مأموریت‌های شهرداری تهران و تبلیغ فرهنگ شهروندی فعالیت کند. این اشکال وجود دارد که برخی کارهای فرهنگی هنری در معاونت اجتماعی انجام می‌شود و از ظرفیت سازمان فرهنگی هنری به طور کامل استفاده نمی‌شود.

امانی در پایان درباره موضوع بودجه و اعتبارات عنوان کرد: بودجه سازمان فرهنگی هنری معمولاً در همه دوره‌ها متناسب با مأموریت‌های آن تعریف نمی‌شود. پیشنهاد می‌کنم در این دوره این مشکل را حل کنیم. کمیسیون بودجه شورا باید یک بررسی دقیق انجام دهد تا ببینیم حداقل‌هایی که برای نگهداشت سازمان و اجرای مأموریت‌های آن لازم است، به چه میزان است. 

علوی: سازمان فرهنگی هنری حضور موفقی در فضای دیجیتال دارد

سید احمد علوی عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران نیز عنوان کرد: در دوره‌ای که فعالیت‌های فرهنگی هنری به دلیل کرونا تعطیل شد، سازمان فرهنگی هنری توانست وارد فضای دیجیتال شود و در این حوزه موفق هم بود. تفکیک وظایف سازمان فرهنگی هنری و معاونت امور اجتماعی و فرهنگی بسیار مهم است و حتماً باید این اتفاق بیفتد. این دو حیطه خیلی به هم نزدیک شده است؛ هر دو نهاد هم کار فرهنگی، هم کار اجتماعی و هم کار هنری می‌کنند. در حالی که از روز اول قرار بر این نبوده است. فکر می‌کنم شورا در این دوره می‌تواند به این تفکیک کمک کند. 

تشکری هاشمی: سازمان فرهنگی به عنوان یک پایگاه برای مردم، توانسته نقش واقعی خود را ایفا کند

جعفر تشکری هاشمی در این نشست عنوان کرد: خیلی خوشحالم که یک گزارش جامع از یک مدیر شهری در این جلسه داشتیم. این نشان‌دهنده علم و آگاهی و تسلط ایشان به ماموریت‌های سازمان فرهنگی هنری است. از این جهت خدا را شاکریم که این مجموعه به عنوان یک پایگاه برای مردم توانسته نقش واقعی خود را ایفا کند. سازمان فرهنگی هنری به موضوعاتی که شاید به طور طبیعی انتظار نبود ورود داشته باشند، وارد شده و این از جمله کارهای برجسته این سازمان به شمار می‌رود. به هر حال شرایط کرونا تمام ارکان این کشور را تحت تاثیر قرار داده است. اگر از قضا سازمان فرهنگی هنری فقط به برنامه‌های فرهنگی توجه داشت و رسیدگی به مردم را فراموش کرده بود، شاید امروز مورد انتقاد قرار می‌گرفت. بنابراین از این جهت جا دارد تشکر و قدردانی کنم.

وی افزود: در گزارش دیدم توجه ویژه‌ای به کارکنان سازمان و تبدیل وضعیت نیروهای پیمان‌کاری به قرارداد مستقیم سازمان انجام شده است که کار بسیار شایسته‌ای بوده از این بابت که کارمندان دیگر نگران وضعیت قرارداد‌های خود نیستند.

تقدیر اعضای شورای اسلامی شهر از تداوم و گستردگی فعالیت‌های سازمان در دوران کرونا

در ادامه مهدی اقراریان بیان کرد: علی‌رغم تعدد دستگاه‌های فرهنگی در کشور، شاهد این هستیم که وضعیت فرهنگی در جامعه چندان مطلوب نیست. دو دغدغه اصلی مقام معظم رهبری اقتصاد و فرهنگ است و توجه به آن ضرورت دارد. این سؤال مهمی است که آیا سازمان فرهنگی هنری نقشه راهی برای فعالیت‌های فرهنگی دارد؟ و نسبت این نقشه راه با دغدغه‌های مقام معظم رهبری چیست؟ باید تبیین کرد که نسبت سازمان فرهنگی هنری با معاونت امور اجتماعی و فرهنگی چیست؟ خط تفکیک کارهای این دو نهاد باید مشخص شود.

حجت‌الاسلام میثم امرودی در پاسخ به سؤالات شورای شهری‌ها در مورد این سازمان گفت: دو ماه بعد از حضور من کرونا شیوع یافت که باعث شد برخی از برنامه‌ها با مشکل مواجه شود و در مقابل من با 4 هزار نیروی انسانی مواجه بودم که بخش قابل توجهی از آنها آشنا با فضای مجاز نبودند. در ادامه شوراهای اندیشه‌ورز کمک کردند تا فعالیت‌ها را دسته بندی کنیم. تا جایی پیش رفتیم که برنامه‌ها و تولیدات متناسب با فضای مجازی به دست خود پرسنل تولید شد. 

وی افزود: ده‌ها گروه هنری و جهادی در روستا‌های محروم اطراف تهران انواع فعالیت‌های فرهنگی و هنری مثل اجرای نمایش، کتابخوانی و... انجام می‌دهند. این فعالیت‌ها توسط مردم و ۴۲۰ کانون فعال ما انجام می‌شود.

تقدیر اعضای شورای اسلامی شهر از تداوم و گستردگی فعالیت‌های سازمان در دوران کرونا

امرودی بیان کرد: در برنامه‌های جهادی که سازمان فرهنگی هنری انجام می‌دهد، مردم نقش اصلی را ایفا می‌کنند و در حقیقت ما تَکمله مردم هستیم. فضا و امکانات خود را در اختیار خیرین و داوطلبان  قرار می‌دهیم.

فعالیت جهادی تولید انبوه ماسک توسط سازمان فرهنگی هنری

یکی از کارهای جهادی شاخص سازمان فرهنگی هنری تولید انبوه ماسک در شرایطی بود که مردم مجبور بودند ماسک را دانه‌ای پنج هزار تومان خریداری کنند و کمبود‌های زیادی وجود داشت. سازمان فرهنگی هنری با در اختیار قرار دادن فضا به مردم کمک کرد تا با چرخ‌های خیاطی خود یا هنر خیاطی خود در این کار جهادی حضور پیدا کنند. ما توانستیم ماسک را با هزینه دانه‌ای 750 تومان تولید کنیم. این ماسک‌ها پس از تولید، ضدعفونی و از طریق وزارت بهداشت توزیع می‌شد.

حضور سازمان فرهنگی هنری برای نخستین بار در جشنواره موسیقی فجر

وی در خصوص ساخت فیلم در سازمان فرهنگی هنری گفت: بعد از چند سال غیبت در جشنواره فجر، امسال با فیلم «بدون قرار قبلی» به کارگردانی بهروز شعیبی در جشنواره فیلم فجر حضور داریم و همچنین برای نخستین بار در جشنواره موسیقی فجر خواهیم بود. همچنین سال آینده دو فیلم درباره تبین شخصیت دو مرد بزرگ برای تولید داریم. یکی درباره حاج قاسم سلیمانی است که به صورت غیرمستقیم به شخصیت این سردار شهید می‌پردازد و دیگری درباره مرحوم ابوترابی است. 

وی بیان کرد: طبق بيانيه گام دوم انقلاب سه دستور کاری در این سازمان وجود دارد. کادرسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی. در حوزه کادرسازی یا پایش نیروی انسانی می‌توان به برگزاری نشست‌های شورای اندیشه‌ورز اشاره کرد که با حضور نیروی جوان در کنار متخصصان مجرب فضای ساخت نیروی متخصص جوان ایجاد می‌شود. در موضوع جامعه‌پردازی ما از فرهنگ‌سراها خارج شدیم و به داخل جامعه و بین مردم آمدیم. جامعه‌پردازی یعنی خروج از داخل به خارج. متاسفانه بیشتر سازمان‌ها درگیر خودشان هستند.

امرودی گفت: در زمان کرونا خیلی از بخش‌ها مثل آموزش تا مرحله تعطیل شدن پیش رفت اما با مدیریت و راه‌اندازی سامانه شهرآموخت از این اتفاق جلوگیری کردیم و افراد از سراسر کشور و حتی خارج از ایران می‌توانند از آموزش‌‌ها در حوزه‌های مختلف بهره‌مند شوند.

تقدیر اعضای شورای اسلامی شهر از تداوم و گستردگی فعالیت‌های سازمان در دوران کرونا

وی اضافه کرد: فعالیت‌‌های مشارکتی نقش دیگر این سازمان است که باید برای جلب اعتماد سرمایه‌‌گذار تلاش کند تا بتواند فعالیت‌های جهادی را با حضور مردم و خیرین انجام دهد و از شورا هم درخواست داریم همراهی‌های لازم را با ما انجام دهند.

بین سازمان فرهنگی هنری و معاونت اجتماعی تفکیک ساختاری و مدیریتی وجود دارد

امرودی در پایان درباره موازی بودن فعالیت‌های این سازمان با معاونت فرهنگی و اجتماعی گفت: تاکنون هیچ اصطکاک و حاشیه‌‌ای در این زمینه نبوده و در حوزه تفکیک دو موضوع تفکیک ساختاری و مدیریتی وجود دارد. هرکدام از این سازمان‌ها ماموریت‌های خود را دارد؛ البته در لایحه مصوب‌شده در شورای چهارم، وظایف این دو بخش کاملا تفکیک شده و مشخص است.

مطالب مرتبط
نظر شما