چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۲۹
کد خبر: ۱۲۱۶۵۹
|
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۰
شیوا مقدم رییس فرهنگ‌سرای خانواده خبر داد
شیوا مقدم رییس فرهنگ‌سرای خانواده از حضور علاقه‌مندان از سراسر کشور در جشنواره نمایشنامه‌نویسی «ثمر» خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، شیوا مقدم رییس فرهنگ‌سرای خانواده درباره برگزاری جشنواره «ثمر» گفت: تا کنون از استان‌های اصفهان، بوشهر (بوشهر، برازجان، بندردیر)، تهران (تهران، شهرری، رباط‌کریم)، البرز، خراسان رضوی (نیشابور و مشهد)، خراسان جنوبی (بیرجند)، خراسان شمالی (بجنورد)، خوزستان (اهواز، باغملک و شوش)، زنجان (زنجان و خدابنده)، سیستان و بلوچستان (روستای بلوچ ناروئی و زاهدان)، فارس (شیراز و کازرون)، قم، کرمانشاه، کهکیلویه و بویراحمد (یاسوج)، گلستان (گرگان)، گیلان (بندرانزلی، رضوانشهر، رشت و لاهیجان)، مازندران (آمل، بابل، ساری و روستای ولسیده)، همدان (تویسرکان)، یزد (اردکان)، کردستان (قروه)، اصفهان (فلاورجان و کاشان) و کرمان در این جشنواره شرکت کردند. 

وی با ابراز خرسندی از حضور علاقه‌مندان از استان‌های مختلف ایران و حتی شهرستان‌های دورافتاده و کم‌برخوردار کشور گفت: این اتفاق را به فال نیک می‌گیریم  و نعمتی برای ماست، چرا که نگاه به خانواده و مسائل مربوط به آن از دید اقلیم‌های مختلف ایران را شاهد خواهیم بود. می‌دانیم امکانات در شهرستان‌ها به حد مطلوب نیست، ولی استعدادهای فوق‌العاده‌ای در نقاط دورافتاده کشور وجود دارد که امید است با شناسایی و حمایت از آنها از طریق این جشنواره بتوانیم در جهت شکوفایی استعدادهای نهفته گام برداریم.

رییس فرهنگ‌سرای خانواده با اشاره به اینکه نخستین دوره از جشنواره  نمایشنامه‌نویسی «ثمر» در حال برگزاری است، تصریح کرد: نمایش به علت زنده بودن و ارتباط بی‌واسطه با تماشاگر می‌تواند تأثیر زیادی بر مخاطب بگذارد. نمایش با نشان دادن مسائل مربوط به جامعه انسانی و طرح مسئله می‌تواند ذهن مخاطبش را تحت تأثیر قرار بدهد، چرا که نمایشنامه به عنوان یکی از ارکان اصلی نمایش حامل دیدگاه‌ها و نقطه نظرات نویسنده‌اش است و همین مسئله اهمیت نمایشنامه را نشان می‌دهد و برپایی چنین جشنواره‌هایی می‌تواند نقطه عطفی در پیشرفت روزافزون هنر نمایش در شهرستان‌های دورافتاده تا پایتخت کشور باشد و اثرات آن را قطعاً در جامعه شاهد خواهیم بود. 

مقدم در ادامه اظهار کرد: این جشنواره به همت فرهنگ‌سرای خانواده با مشارکت مدیریت هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به منظور کشف استعدادهای جدید در حوزه نمایشنامه‌نویسی و بهره‌گیری از تجارب نمایشنامه‌نویسان و هنرمندان تئاتر با رویکرد خانه و خانواده در سه بخش نمایشنامه‌نویسی برای آثار صحنه‌ای، نمایش کودک و نوجوان و نمایش محیطی و میدانی برگزار می‌شود.

رییس فرهنگ‌سرای خانواده گفت: فارس باقری (نویسنده، کارگردان و مدرس دانشگاه)، بهزاد آقاجمالی (نمایشنامه‌نویس، کارگردان تئاتر و مدرس دانشگاه)،  آزاده انصاری (نمایش‌نامه نویس و کارگردان تئاتر عروسکی)، ساناز بیان (نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر) و محمد منعم (نمایشنامه‌نویس و مترجم) اعضای هیئت‌داوران جشنواره نمایشنامه‌نویسی «ثمر» هستند. 

همچنین شیوا مقدم درباره جوایز نخستین دوره جشنواره نمایشنامه‌نویسی «ثمر» اظهار کرد: بخش صحنه‌ای شامل نفر اول: ۵۰ میلیون ریال، نفر دوم: ۴۰ میلیون ریال و نفر سوم: ۳۰ میلیون ریال، بخش کودک و نوجوان نفر اول: ۴۰ میلیون ریال، نفر دوم: ۳۰ میلیون ریال، نفر سوم: ۲۰ میلیون ریال و بخش میدانی و محیطی نفر اول: ۳۰ میلیون ریال، نفر دوم: ۲۰ میلیون ریال و نفر سوم: ۱۰ میلیون ریال است.

فراخوان جشنواره نمایشنامه‌نویسی «ثمر» ۱۷ مردادماه سال جاری منتشر شد و با توجه به استقبال خوب علاقه‌مندان از سراسر کشور مهلت شرکت در این جشنواره تا ۱۸ دی ماه تمدید شد.
مطالب مرتبط
نظر شما