جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۲۰:۳۲
کد خبر: ۱۲۱۷۲۸
|
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۰
گپ و گفتی با رئیس خانه کاریکاتور ایران و مروری بر فعالیت های مجازی آن
خانه کاریکاتور ایران متولد سال 1375 است و این جوان بیست و چند ساله با افت و خیزهای مختلفی روبرو بوده است. با شهرام بابایی که یک سالی است مدیریت اینجا را برعهده دارد به گفت و گو پرداختیم و از چند و چون خانه کاریکاتور در یک سال اخیر گفتیم و شنیدیم.
در خصوص اهمیت کاریکاتور و اهداف و نقش خانه کاریکاتور در این عرصه توضیحاتی بفرمایید.
** کاریکاتور همیشه در هنر و زندگی انسان وجود داشته و در سیر تطور و تحولات هنرهای تصویری و در بزنگاه های مهم تاریخی، تاثیراتی جدی داشته است. در جهان پر سرعت کنونی، «کاریکاتور» یکی از مهم ترین ابزارهای کوتاه پیام رسانی است. انتقال و درک مفاهیم و پیام ها در قالب نوشتار، زمان بیشتری نیاز دارد. اما کاریکاتور در زمانی سریع پیام را انتقال می دهد. در  عرصه مطبوعات همواره کاریکاتور نقش ویژه ای داشته  است و بیشتر روزنامه ها و نشریات در صفحات خود بخش اختصاصی برای کاریکاتور دارند. همچنین جشنواره ها و دوسالانه های معتبری در بسیاری از کشورها از جمله ایران به کاریکاتور اختصاص داشته است که از این طریق جدیدترین تجربیات هنری هنرمندان این عرصه بررسی و جوایزی به آنها اهدا می شود.  با نگاهی به مهمترین رویدادهای بین المللی کارتون و کاریکاتور مشاهده می شود که  هنرمندان ایرانی همواره بیشترین سهم دریافت جوایز را به خود اختصاص داده اند که همین امر تاکید بر اهمیت ویژه کاریکاتور در جهان است و این ظرفیت، فرصت ویژه ای را در اختیار نهادها و مراکز فرهنگی هنری قرار داده است تا با نگاهی ویژه، از ظرفیت زبان کاریکاتور در ارتقاء سطح فرهنگی و اهداف توسعه‌ای کشور بهره برداری کنند.

*  خانه کاریکاتور کی و چطور شکل گرفت؟
**  خانه کاریکاتور ایران در مهرماه سال1375، توسط شهرداری تهران شکل گرفت و با حضور زنده یاد گل آقا (کیومرث صابری فومنی)، شهردار وقت تهران و جمع کثیری از هنرمندان کاریکاتوریست افتتاح شد. خانه کاریکاتور ایران، برگزاری و ساماندهی رویدادهای تخصصی ملی و بین المللی در عرصه کاریکاتور و کارتون را در چشم انداز خود قرار داد و به عنوان یکی از شاخص‌ترین مراکز تخصصی، نمایشگاهی، آموزشیو پژوهشی در زمینه توسعه و ترویج کاریکاتور و کارتون و معرفی هنرمندان ایران و جهان، مشغول فعالیت بوده است.‌ 

وقتی کاریکاتور به فضای مجازی می‌رود

خانه کاریکاتور ایران در دوره کرونا چه فعالیت هایی داشت؟ تعطیل شد؟
** همزمان با شرایط و تغییرات ناشی از شیوع کرونا و محدودیت های وضع شده منجر شد که بیشتر فعالیت های فرهنگی هنری کشور متوقف شود اما باوجود این وضعیت نا مطلوب، فرصت های ویژه ای در پیش روی مراکز هنری قرار گرفت و از ظرفیت‌های فضای مجازی که از امکانات و تاثیرگذاری و سرعت بیشتری برخوردار است، بهره برداری بیشتری شد. 
از این رو فعالیت های خانه کاریکاتور نیز در فضای مجازی قوت بیشتری گرفت.
در بین برنامه هایتان به طراحی و راه اندازی سایت جدید خانه کاریکاتور اشاره کردید. مگر خانه کاریکاتور ایران سایت نداشت. 
** سایت قبلی خانه کاریکاتور با عنوان «ایران کارتون» که در هنگام تغییر مدیریت از حیز انتفاع خارج شد. در دوره جدید، یک سایت اختصاصی برای خانه کاریکاتور طراحی شد تا ضمن دارا بودن دامنه اختصاصی و سازمانی در هنگام تغییر مدیران خانه کاریکاتور، قابل انتقال به شخص نباشد که این امر نیز با حمایت های سازمان و تلاش های پیگیرانه همکاران خانه کاریکاتور در فروردین ماه1400 محقق شد و مورد بهره برداری قرار گرفت که تاکنون به صورت مستمر در حال به روز رسانی و اطلاع رسانی است.

وقتی کاریکاتور به فضای مجازی می‌رود

کاریکاتور در فضای کرونایی 
خانه کاریکاتور برنامه های خود در ایام کرونا را بیشتر در قالب برنامه مجازی گنجاند. برخی از برنامه های شاخص این مرکز اینهاست:

1/ نمایشگاه بین المللی30 کارتون از 30 کارتونیست برجسته جهان
2/ نمایشگاه کرونا به وقت تهران (#همه ماسک می زنیم) به صورت گسترده با مشارکت مناطق 22 گانه
3/ نمایشگاه هنرمندان برگزیده کارتون و کاریکاتور 2019 و 2020
4 / نمایشگاه سینما کاریکاتور/ چهره های شاخص سینما
5 / منتخبی از آثار هنرمندان کارتونیست معاصر ایران در اولین سالروز شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی
6 / نمایشگاه مجازی کارتون و کاریکاتور نوروز 1400
7 / نمایشگاه کارتون و کاریکاتور رهایی به مناسبت روز جهانی قدس
8 / نمایشگاه نبض زمین به مناسبت روز جهانی محیط زیست همزمان با مشارکت 8 منطقه سازمان
9 / نمایشگاه مجازی عصرانه کارتونبا مشارکت منطقه گردشگری عباس آباد
10 / برگزاری اولین و دومین نمایشگاه مجازیمروری بر آثار کارتون و  کاریکاتور دفاع مقدس
11 / مروری بر آثار منتخبی از هنرمندان پیشکسوت کارتون و کاریکاتور ایران
12 / برگزاری نمایشگاه مجازی کارتون و کاریکاتور استکبار ستیزی
13/ نمایشگاه مجازی اعتیاد و آسیب های اجتماعی
14/ تهیه وانتشار فتوویدئو نمایشگاه مجازی کاریکاتور با موضوع اعتیاد و آسیب های اجتماعی
15/نمایشگاه هزارویک خط به یاد چهلمین روز درگذشت استاد کامبیز درم بخش
16/ برنامه ریزی، ساماندهی و برگزاری نمایشگاه های گروهی کارتون و کاریکاتور معرفی آثار هنرمندان شهرهای ایران 
17/ برگزاری کارگاه یک روزه تکنیک و اجرا با حضور جمال رحمتی
18/ بارگذاری محتوا و به روز رسانی سایت خانه کاریکاتور ایران
19/ برنامه ریزی،ساماندهی و احیای دوره های تخصصی آموزشی کارتون و کاریکاتور
20 / برگزاری همزمان نمایشگاه کاریکاتور سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر
21/ رونمایی و راه اندازی سایت اختصاصی خانه کاریکاتور

معرفی رئیس خانه کاریکاتور

شهرام بابایی در سال 1370 وارد هنرستان هنر در رشته نقاشی شد و با ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته نقاشی از دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد فارغ التحصیل شد و پایان نامه کارشناسی ارشد او با موضوع «اقتصاد هنرهای تجسمی در حوزه شهری» به عنوان پایان نامه برتر انتخاب شد. وی عضو انجمن هنرمندان نقاش ایران و عضو موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر است. همچنین داوری جشنواره‌های متعددی در عرصه هنرهای تجسمی را عهده دار بوده و سابقه تدریس در چندین دانشگاه را دارد. 
در نمایشگاه های گروهی و انفرادی، دوسالانه ها و جشنواره های متعددی شرکت داشته و همچنین دو بار رتبه اول «جشنواره هنرهای تجسمی جوانان کشور» را به دست آورده است. سوابق اجرایی و مسئولیت‌هایی همچون مدیرهنرهای تجسمی و امور موزه ها و ریاست موزه هنرهای دینی امام علی(ع) در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بخشی از مسئولیت هایی است که مدیر خانه کاریکاتور پیش از این عهده دار بود.

نظر شما