سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۳۷
کد خبر: ۱۲۱۷۲۹
|
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۵
گفت‌وگو با دبیر قرارگاه جهادی سازمان فرهنگی هنری
محسن ولیئی دبیر قرارگاه جهادی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران مهم‌ترین اقدامات جهادی این سازمان را تشریح کرد.
محسن ولیئی مشاور رییس و دبیر قرارگاه جهادی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران سوابق پرشماری در فعالیت‌های جهادی دارد. او همزمان مدیرعامل سازمان مردم‌نهاد مجمع خیرین استان تهران نیز هست و در مقطع دکترای رشته مدیریت کارآفرینی تحصیل کرده است. ولیئی استاد دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد تهران مرکز است و در کمیته امداد امام خمینی(ره) ۲۶ سال سابقه کار دارد. او پیش از این مدیرکل کمیته امداد استان تهران، معاون اداری مالی کمیته امداد کشور و مدیرکل کمیته امداد استان مرکزی بوده است و فعالیت‌هایی در زمینه محرومیت‌زدایی و رسیدگی به نیازمندان داشته است.

سایت قرارگاه جهادی؛ محلی برای انعکاس فعالیت‌های جهادی 

ولیئی می‌گوید چند ماهی است که همکاری با سازمان فرهنگی هنری را آغاز کرده است. «بعد از به پایان رسیدن دوره مسئولیتم در کمیته امداد، در سال ۱۳۹۸ به عنوان معاون اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد مشغول به کار شدم. در یکی از جلسات میزبان آقایان امرودی، فاطمیان پور و وکیل پور بودیم و آقای امرودی در آنجا دعوت به همکاری کردند. از اوایل امسال برای تقویت و ساختار دادن به فعالیت‌های داوطلبانه و جهادی سازمان فرهنگی هنری به این مجموعه اضافه شدم و در حال حاضر به عنوان مشاور رییس و دبیر قرارگاه جهادی سازمان فرهنگی هنری فعالیت می‌کنم.» او نخستین اقدام خود را بازدید از مناطق مختلف سازمان برای آشنایی با اقدامات جهادی فرهنگ‌سراها می‌داند. «همچنین تهیه پیش‌نویس طرح اجرایی قرارگاه جهادی اقدامی بود که برای تعیین گروه‌های هدف، تعریف اقدامات جهادی، تعیین همیاران قرارگاه و بررسی امکان همکاری و هم‌افزایی با سایر نهادها ضرورت داشت. اَشکال فعالیت‌هایی که می‌توانیم در سازمان انجام دهیم، کارگروه‌هایی که می‌تواند تشکیل شود و وظایف هر یک از مناطق در راستای انجام کارهای جهادی را نیز بررسی کرده‌ایم.» دبیر قرارگاه جهادی سازمان فرهنگی هنری بر استفاده از فضای مجازی و رسانه‌های در اختیار سازمان نیز تاکید می‌کند و از راه‌اندازی سایت قرارگاه جهادی سازمان به نشانی jahadi.farhangsara.ir خبر می‌دهد. او می‌گوید مناطق می‌توانند اخبار خود در حوزه فعالیت‌های جهادی را در این سایت به اشتراک بگذارند.

جهاد روی پشت بام

دبیر قرارگاه جهادی سازمان فرهنگی هنری اقدامات جهادی فرهنگ‌سراها را ارزشمند می‌داند و خاطرات زیادی از بازدیدهایش از مناطق دارد که به برخی از آنها اشاره می‌کند. «در فرهنگ‌سرای ابن‌سینا کلیپی پخش شد که در آن به صورت دوربین مخفی با یکی از پاکبانان مصاحبه کرده بودند. از او پرسیدند چه آرزویی داری؟ گفت دوست دارم الان که ساعت دوی شب است و ۱۰ ساعت کار کرده‌ام، یک نفر مرا ماساژ دهد تا خستگی‌ام در برود. بلافاصله یک برانکارد آوردند و ایشان روی آن دراز کشید و او را ماساژ دادند. یک پاکبان دیگر گفت موهای سرم بلند شده، دوست داشتم یک نفر موهایم را کوتاه می‌کرد. همان لحظه یک آرایشگر آوردند و این کار را انجام داد. این کار بسیار قشنگی بود و من لذت بردم.» اقدام داوطلبانه یکی از کارکنان مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۲۱ نیز مورد توجه ولیئی قرار گرفته است. «یکی از نیروهای تاسیسات فرهنگ‌سرای دانش که مسئولیت نگهداشت سیستم سرمایش و گرمایش فرهنگ‌سرا را بر عهده داشت، در تابستان به صورت داوطلبانه ۱۵ کولر را برای نیازمندان تعمیر کرده بود. نه وجهی از سازمان گرفته بود و نه از آن خانواده‌ها مبلغی طلب کرده بود. این کار نمادی از گسترش فرهنگ جهادی در میان نیروهای سازمان است که می‌تواند بین همه مردم تسری پیدا کند.» او پویش مردمی «همسایه» فرهنگ‌سرای اشراق و پویش «نذر سردار» فرهنگ‌سرای ملل را نیز از کارهای جهادی موفق ارزیابی می‌کند.

نیاز داری بردار!

به نظر ولیئی مهم‌ترین مانع در فعالیت‌های جهادی سازمان، نبودِ یک قرارگاه قوی برای حل مشکلات فعالیت‌های جهادی است. «من معتقدم وظیفه اصلی سازمان فرهنگی هنری در امور جهادی، ترویج آن است و جمع‌آوری و توزیع کمک‌ها کار کمیته امداد و نهادهای دیگر است. باید خیّرپروری کنیم و کار جهادی را در بین مخاطبان فرهنگ‌سراها رواج دهیم تا آنها بتوانند نقش‌آفرین باشند. در این راستا لازم است یک مشارکت جمعی توسط همه ارکان سازمان اعم از صف و ستاد صورت گیرد و این کار را جزو یکی از وظایف خود بدانند. از ظرفیت فضای مجازی هم نباید غافل شویم. در حال حاضر بیشتر محصولات مجازی‌ای که در سازمان تولید می‌شود، به موضوعات فرهنگی و هنری می‌پردازد و لازم است کارهای جهادی در آن بهتر دیده شود.» دبیر قرارگاه جهادی سازمان طرح «مهر با نان» را مهم‌ترین برنامه آینده در زمینه جهادی می‌داند؛ طرحی که در جهت تحقق شعار تهران بدون گرسنه اجرا خواهد شد. «در این طرح کسانی که برای خرید نان وارد نانوایی می‌شوند، می‌توانند در دستگاه‌های پوز مخصوص که برای این کار طراحی شده، کارت بکشند و مبلغ دلخواهشان را واریز کنند. از سوی دیگر، برای نیازمندان کارتی طراحی می‌کنیم که به صورت روزانه شارژ می‌شود و برای مثال فرد می‌تواند با این کارت روزانه 10 هزار تومان نان از نانوایی دریافت کند. این کارت فقط با دستگاه‌های مخصوص نانوایی کار می‌کند و شخص نمی‌تواند مبلغ را به صورت نقدی دریافت کند یا به مصرف دیگری برساند.» ولیئی می‌گوید حسن طرح این است که نیازمند و نیکوکار یکدیگر را نمی‌بینند و شان نیازمندان هم حفظ می‌شود، چرا که بن کاغذی یا صف توزیع در کار نیست و فرد مثل بقیه در نانوایی کارت می‌کشد و نان دریافت می‌کند. «در فاز اول پیش‌بینی شده این طرح در ۵۰۰ نانوایی در سراسر تهران اجرا شود و در نظر داریم در فازهای بعدی طرح را در سراسر کشور گسترش دهیم.»

نظر شما