پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۱۰
کد خبر: ۱۲۱۷۳۱
|
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۳
شیوع کرونا و لزوم قرنطینه، شکل بسیاری از فعالیت‌ها را تغییر داد و مجموعه فعالیت‌های بسیاری از اصناف را به تعطیلی کشاند. تعطیلی به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز رسید و برنامه‌های حضوری فرهنگسراها، به صورت مجازی ادامه پیدا کرد تا با این کار برای مردمی که در خانه مانده‌اند، سرگرمی ایجاد شود و دوره‌های آموزشی همچنان برای مخاطبان برگزار شود. اما فارغ از فعالیت‌های فضای مجازی، همکاران ما در سازمان فرهنگی هنری با مجموعه اقداماتی به طور مستقیم وارد میدان مبارزه با ویروس کرونا شدند و به همیاری کادر درمان پرداختند. گزارشی از این اقدامات را در ادامه می‌خوانید.
حضور ۲ هزار داوطلب و  ۱۱۵۰ چرخ خیاطی برای تولید ماسک

همزمان با شیوع ویروس کرونا، تولید ماسک، گان و مواد ضدعفونی کننده در دو مرکز سازمان فرهنگی هنری آغاز شد. قرارگاه جهادی «حضرت زینب (س)» همزمان با سالروز وفات عقیله بنی‌هاشم(س) و تنها با ۱۰ دستگاه چرخ خیاطی فعالیت خودش را در فرهنگسرای خاوران آغاز کرد. آغازی که در ادامه، شدت بیشتری پیدا کرد. کمی بعد نیز قرارگاه جهادی «چهارده معصوم (ع)» در فرهنگسرای رضوان برای تولید ماسک و گان راه‌اندازی شد.

اسماعیل قضات‌لو، رییس وقت فرهنگسرای خاوران درباره شکل‌گیری قرارگاه جهادی حضرت زینب(س) گفت: «بعد از شیوع ویروس کرونا دیدیم ظرفیتی در فرهنگسرای خاوران وجود دارد و آن کلاس خیاطی با ۶ دستگاه است که این دستگاه‌ها می‌توانند به تولید ماسک کمک کنند. ۴ دستگاه دیگر هم از مراکز گرفتیم و مجموعاً با ۱۰ دستگاه این کارگاه کار خودش را شروع کرد. با همکاری دوستان و همکاران، تعداد چرخ خیاطی‌ها و تعداد افراد فعال به مرور بیشتر شد و در روزهای پایانی تولیدات این قرارگاه، با استفاده از ۱۱۵۰ چرخ خیاطی در ۱۸۵ کارگاه و با فعالیت 2 هزار نفر، روزانه حدود ۳۰ هزار ماسک و گان تولید می‌شد.» این اتفاق باعث شد کارگاه تولید ماسک فرهنگسرای خاوران جزو ۳ کارگاه اصلی تولید ماسک مردمی شهر تهران شناخته شود. اما این قرارگاه، در ادامه به تولید ضدعفونی کننده گیاهی هم وارد شد.

بر این مبنا، از ابتدای آغاز به کار قرارگاه جهادی حضرت زینب(س) تا امروز، ۵۰ میلیون ماسک، یک میلیون گان و ۲۰ هزار لیتر مواد ضدعفونی گیاهی تولید شده است.

فریده صاعلی رییس فرهنگسرای رضوان نیز درباره تولیدات قرارگاه جهادی «چهارده معصوم (ع)» در دوران کرونا گفت: 75 هزار ماسک در این قرارگاه تولید شده که همه این تولیدات در میان مردم حاشیه تهران و روستاهای کم‌برخوردار توزیع شده است. قرارگاه جهادی فرهنگسرای رضوان علاوه بر این، وظیفه توزیع 25 هزار ماسک را نیز به عهده داشته است که از این میان 12 هزار ماسک به مردم خوزستان اختصاص یافت.»

البته در این مراکز فرهنگی جلوه‌هایی از همدلی مردم نیز مشاهده می‌‌شد، چرا که هزینه تولید ماسک در این مراکز کاملا به صورت مردمی تأمین شد و همچنین در فرهنگسرای خاوران با حدود ۲ هزار داوطلب به طور روزانه مشغول تولید ماسک بودند.

5 فرهنگسرا و تزریق 413 هزار و 216 دوز واکسن 

پس از آغاز واکسیناسیون کادر درمان در بهمن ۱۳۹۹، واکسیناسیون عمومی مردم نیز از اوایل سال ۱۴۰۰ آغاز شد. با افزایش تعداد پایگاه‌های واکسیناسیون، سازمان فرهنگی هنری نیز برای در اختیار قرار دادن مراکز فرهنگی شهر تهران اعلام آمادگی کرد و با فعالیت چندین مرکز خود در این زمینه، تا 13 دی ماه عددی بالغ بر 413 هزار و 216 دوز واکسن در این مراکز تزریق شده است. 
فرهنگسرای سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در منطقه 17  نخستین مرکز سازمان بود که در روز ۲۷ اردیبهشت ماه با تزریق واکسن به پدران و مادران بالای ۷۵ سال شهدا فعالیتش را در زمینه واکسیناسیون آغاز کرد. فرهنگسرای ملل در منطقه ۱ تهران دومین مرکز سازمان فرهنگی هنری بود که فعالیت خود را به عنوان پایگاه واکسیناسیون کرونا آغاز کرد. این پایگاه در روز ۱۲ تیرماه آغاز به کار کرد. فرهنگسرای اشراق در شرق تهران، سومین مرکزی بود که در ۱۶ مردادماه واکسیناسیون کرونا را آغاز کرد. فرهنگسرای خاوران در جنوب شرقی تهران، از دوم شهریور به چرخه تزریق واکسن پیوست و فرهنگسرای رسانه در منطقه ۳ نیز در ابتدای شهریور به پایگاه‌های واکسیناسیون اضافه شد. اتفاقی که همچنان نیز در این مراکز ادامه دارد. 

نظر شما