سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۱۸
کد خبر: ۱۲۱۷۵۶
|
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۷
مدیر امور هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی هنری:
مدیر امور هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری از پیگیری برای احداث موزه شبیه‌خوانی و مرکز شبیه‌پژوهی خبر داد و ابراز امیدواری کرد مشکلات حقوقی مرکز نمایش‌های آیینی صبا بالاخره رفع شود.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، علی عطایی مدیر امور هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران درباره پیگیری‌هایی که برای احداث موزه شبیه‌خوانی و مرکز شبیه‌پژوهی داشته است، اظهار کرد: با وجود اینکه شبیه‌خوانی هنری با ریشه‌های اصیل ایرانی است و مهم‌ترین گونه‌اش تعزیه سال‌های سال در این سرزمین عزیز راوی و پرچم‌دار حقیقت عاشوراست، اما متاسفانه هیچ موزه یا مرکز پژوهشی در کشور ندارد.

وی در گفتگو با مهر افزود: بنا بر ضرورت ریشه‌های اصیل و حفظ فرهنگ و هنر ایرانی و اسلامی در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تصمیم گرفتیم که چنین مرکزی تأسیس شود تا هم برای اولین بار موزه‌ای در خور و شایسته به این هنر گرامی اختصاص دهیم و هم در آن مرکز امکانی فراهم آوریم تا در یک آزمایشگاه تجربی جوانان مستعد با استفاده از ابزارها و نشانه‌های نمایش‌های ایرانی دست به خلق تجربه‌های جدید بزنند. در کنار اینها این مرکز می‌تواند به عنوان یک مرکز گردشگری هنرهای نمایشی مورد توجه باشد و هر گردشگر داخلی و خارجی در هر فصل و ماهی از سال نمایش‌های ایرانی را بر صحنه این مرکز تماشا کند.

این مدیر هنری  یادآور شد: در همین راستا مدتی است که با شورای اسلامی شهر و شهرداری تهران مکاتبه کرده‌ایم و منتظریم که دوستان به ما پاسخی راهگشا بدهند. به خصوص امیدواریم برخی از اعضای شورای اسلامی شهر که از همکاران قدیمی سازمان هستند و سابقه فرهنگی بیشتری دارند برای تحقق این ضرورت مشارکت و مساعدت ویژه داشته باشند.

عطایی با اشاره به محل احداث موزه عنوان کرد: «مرکز نمایش‌های آیینی صبا» اولین گزینه ما برای احداث موزه و مرکز شبیه‌پژوهی است. خود مرکز هم از ابتدای تأسیس بنا بوده که محلی برای ارائه نمایش‌های ایرانی و آیینی باشد. هزینه‌های بسیاری هم برای آن شده است اما اکنون به دلیل اختلاف حقوقی میان پیمانکار و شهرداری مدت‌هاست که بلا استفاده مانده است.

وی با ابراز تأسف از رهاشدگی این مکان به مدت چندین سال گفت: این مرکز اکنون با میلیاردها تومان هزینه در آستانه فرسودگی قرار گرفته است. امیدوارم مشکل این ملک به زودی در شهرداری و شورای شهر حل شود و هنرمندان هنرهای نمایش ایرانی و آیینی بتوانند فضای تازه‌ای برای ارائه آثار خود در اختیار بگیرند.

وی در پایان صحبت‌هایش درباره نهادها و مراکز دیگری که می‌توانند در تحقق این امر مثمر ثمر باشند، بیان کرد: در کنار شهرداری، سازمان فرهنگی هنری و حتی وزارت ارشاد و دیگر نهادها، فکر می‌کنم هنرمندان و البته رسانه‌ها هم باید داشتن چنین فضاهایی را مطالبه کنند و پیگیر روند کار باشند و هر جا نقص یا کم‌کاری وجود دارد، گوشزد کنند و حتی پیشنهادهای راهگشا بدهند.
نظر شما