شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۴۵
کد خبر: ۱۲۱۷۶۲
|
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۵
فرداد محمدی
گزارش عملکرد به مثابه « چشم عقاب مدیریت »
ارایه گزارش فعالیت‌ های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران توسط ریاست آن (حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا امرودی) در صحن شورای اسلامی شهر تهران و بازخورد مثبت شورا نسبت به برنامه ‌ها، فعالیت ‌ها و عملکرد سازمان حکایت از تجربه‌، شناخت عمیق و هوشمندی ایشان و بلوغ و به نتیجه رسیدن تلاش جمعی مجموعه سازمان دارد.
این مستند که گوشه‌ ای از فعالیت ‌های متنوع و گسترده و مظلومیت‌ های چندین ساله سازمان را نشان داد. سازمانی که همواره با منابع، امکانات و تجهیزات محدود و ناچیز با بهره‌گیری از تجربه‌ ها، توانمندی‌ ها و تلاش سرمایه‌ های ارزشمند انسانی‌ اش، توانسته است خدمات گسترده‌‌ و اثربخش به مشتریانش ارایه دهد و لذا در این فرصت از راز اصلی توفقیاتش - وجود سرمایه‌ های گران‌ سنگ انسانی- رمزگشایی کرد. سرمایه ‌های کم‌ نظیری که همواره با کمترین توجه، بیشترین بهره‌ وری را برای سازمان به ارمغان آورده ‌اند. 
آنچه در گزارش رئیس هیأت مدیره و سازمان در صحن شورا به خوبی و شایستگی ارایه شد، تنها برشی بسیار کوچک از عملکردی است که انجام می‌شود؛ و اقبال از آن به درستی نشان داد، تلاش و فعالیت مستمر و ارایه عملکرد به بهترین شکل و محتوا، در شرایط و موقعیت مناسب، میوه خوب می‌دهد و می‌تواند سازمان را مورد توجه، حمایت و در مسیر بهبودی قرار دهد. 
 این مستند به ‌عنوان یک مصداق عینی موفق، دارای پیام‌ها و آورده‌ های فراوانی بالفعل و بالقوه برای سازمان است که باید در آن تأمل کرد. از جمله مهمترین آنها می‌توان به ضرورت‌ برنامه‌ ریزی و تهیه هدفمند و به ‌موقع انواع گزارش ‌های عملکرد اشاره کرد که جا دارد بیش از پیش و با جدیت به این فرایند ضعیف مدیریتی و جایگاه و اهمیت حیاتی آن توجه شود.
به نظر می‌رسد سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران،در مقوله معرفی و اطلاع‌رسانی آنچه انجام خواهد داد، موفق‌تر عمل کرده  است، اما با این همه تلاش شبانه‌روزی خودکفا و جهادی در ارایه گزارش و نتیجه آنچه انجام داده است،کوتاهی کرده و نواقص و ضعف ‌های آشکاری دارد و لذا، از آن ناحیه دچار آسیب‌های فراوانی مواجه شده و می‌گردد که مهمترین آنها میزان بودجه و کسری مکرر آن‌ می‌باشد که حتی در پرداخت حقوق و دستمزد نیروی انسانی با مشکلات عدیده مواجه می‌شود. 
بنابراین بایسته است سازمان ضمن تقویت پویایی و هوشیاری خویش، با فراهم کردن بسترها، زمینه ‌ها و الزامات لازم با آمادگی کامل و بهنگام با بهره‌مندی از فناوری‌ های نوین بتواند حتی به تک تک مخاطبان و مشتریان حقوقی و حقیقی اطلاعات خاصِ مورد نیاز را ارایه کند. 
در این راستا اگر به مقوله مهم عملکرد یا بازده نگاهی راهبردی هم‌افزا و هدفمند داشته باشد، می‌تواند گزارش‌ های دوره‌ای، منسجم و مستمری را (در طول سال) ارایه ‌کند و از سویی در چنین فرصت‌ها و بزنگاه‌ هایی مانند صحن شورا، آنچه به عنوان عملکرد، بازده و دستاورد دارد را به بهترین وجه ممکن، به طور جامع و با اثربخشی بالایی منعکس کند. 
از این رو برای معرفی هر چه بهتر تلاش ‌ها و اقدامات ارزشمند سازمان و قدرشناسی، قدردانی و تکریم از تلاشگران آن و نیز تحقق حق بایسته‌ی آن از بودجه و جذب فرصت‌ های سرمایه‌گذاری، مشارکت و حمایت و رفع تهدید ها و موانع بازدارنده، ضرورت دارد سازمان در کنار سایر اهداف و برنامه‌ ها به مقوله طراحی و تدوین، تولید و انتشار گزارش‌ های عملکرد استاندارد، منسجم، منظم و مستمر به عنوان یک فرایند تکمیلی راهبردی، به مثابه «چشم عقاب مدیریت» نگاه کند. لذا با شناخت جامع و تحلیلی از ظرفیت‌ ها، امکانات، منابع، توانمندی‌ ها، سرمایه‌های فرهنگی-اجتماعی و قوت‌ها و نیز آگاهی به فاصله یا نارسایی در عملکرد‌ها، شاهد افق‌گشایی و رشد، توسعه و اثربخشی روزافزون آن باشیم.
نظر شما