جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۳۳
کد خبر: ۱۲۱۷۹۲
|
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۰
کتاب «گذری بر خاک نمناک: قصه‌هایی از ده بنای ایرانی میراث جهانی» به چاپ دوم رسید
«گذری بر خاک نمناک» /قصه‌هایی از ۱۰ میراث جهانی ایرانیبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، نشر تاریخ ایران دومین چاپ کتاب «گذری بر خاک نمناک: قصه‌هایی از ده بنای ایرانی میراث جهانی» نوشته مجید شفیعی را با شمارگان ۱۲۰۰ نسخه، ۲۳۶ صفحه و بهای ۷۵ هزار تومان منتشر کرد. چاپ نخست این کتاب سال گذشته (۱۳۹۹) با شمارگان هزار نسخه و بهای ۶۰ هزار تومان، منتشر شده بود.

این کتاب شامل ۱۰ قصه فانتزی و تخیلی از ۱۰ بنای ثبت شده ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو است. مخاطبان اصلی این آثار نوجوانان و جوانان هستند اما به سبب گستردگی موضوع و حوزه روایی آثار، می‌تواند برای سنین بالاتر هم جذاب باشد.

نویسنده به همراه هر قصه برای آشنایی هرچه بیشتر مخاطبان با بناهای ثبت شده اطلاعاتی را درباره موقعیت تاریخی و جغرافیایی و اهمیت جهانی و کشوری این آثاری و همچنین تاریخچه مختصری از بنا را ارائه کرده است. عناوین ۱۰ قصه منتشر شده در این کتاب به این شرح است: «راز معبد» درباره زیگورات چغازنبیل، «رویاها» درباره بنای پاسارگاد، «کلمات سنگی» درباره کتیبه بیستون، «گفت‌وگوی ارواح» درباره تخت جمشید، «خاک نمناک» درباره ارگ بم، «ماهی بزرگ» درباره سازه‌های آبی شوشتر، «زندان دیو» درباره تخت سلیمان، «خانه مهر» درباره کلیسای سنت استپانوس، «رویای سلطان» درباره گنبد سلطانیه و «باغ فیروزه‌ای» درباره میدان نقش جهان.

مجید شفیعی شاعر و نویسنده کودک و نوجوان، دانش آموخته رشته موزه داری و عضو انجمن نویسندگان کودک و نوجوان است. به قلم او تاکنون بیش از ۵۰ عنوان کتاب منتشر شده است که از میان آنها می‌توان به این موارد اشاره کرد: «کابوس ماهان»، «سه گانه پهلوان گودرز» و…

در مقدمه این کتاب آمده است:

«گذری بر خاک نمناک یادآوری هویت ملی و میهنی ماست. ده روایت فانتزی و تخیلی از ده بنای ثبت شده ایران که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده اند. چه مایه شکوه می خواهد و چه مایه سربلندی که بنایی جزو میراث همیشگی بشر و سرآغاز پرسشی بزرگ باشد:

ما به راستی در کجای جهان ایستاده‌ایم؟ آثاری که از پس هزاره ها هنوز افسون حضورشان احساس می شود. آثاری که به شیوه ای نو روایت شده اند تا شاید پاسخی باشند؛ برای آن پرسش بزرگ:
ما در کجای این جهان ایستاده ایم؟»

نظر شما