پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۲۰:۰۹
کد خبر: ۱۲۱۸۲۵
|
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۵
نمايشگاه سالانه انجمن هنرمندان سفالگر ايران با عنوان «عبور» جمعه، ۲۴ دي‌ ماه در خانه هنرمندان ايران افتتاح شد.
سالانه سفالگري «عبور» برگزار مي‌شودبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر ،به نقل از روابط عمومي خانه هنرمندان ايران، نمايشگاه سالانه انجمن هنرمندان سفالگر ايران با عنوان «عبور» عصر روز جمعه ۲۴ دي ماه در گالري‌هاي اين مجموعه افتتاح شد. 
در اين نمايشگاه ۵۴ اثر از ۵۱ هنرمند براي بازديد علاقه‌مندان به نمايش گذاشته شده است. بهزاد اژدري، رييس هيات‌مديره انجمن هنرمندان سفالگر ايران درباره محوريت آثار اين نمايشگاه گفت: «نمايشگاه امسال تقريبا تفاوتي با دوره‌هاي قبل ندارد و وقايع پيراموني همچون قبل در آثار هنرمندان تاثيرگذار است. 
امروزه هنرمندان اگر يك مساله دروني هم دارند، متاثر از اتفاقات بيروني مانند كرونا، از دست دادن كسي، وقايع اجتماعي، محيط‌زيست و... است. هنرمندان امروزه مي‌دانند كه نبايد در خلأ اثر توليد كنند و اثرشان به لحاظ نگاه به مسائل، فردي نيست.» وي درباره موضوع نمايشگاه بيان كرد: «ما هميشه موضوعات و عناويني را انتخاب مي‌كنيم كه قابليت‌هاي بيشتري براي تجسم‌ بخشيدن و توسعه نگاه تجسمي داشته باشد. كلماتي مانند عبور، انبساط و... را در هر زمينه و شرايطي مي‌توان بسط داد. در سراميك نيز عبور پديده‌اي است كه در توليد اثر با آن مواجهيم.» او ادامه داد: «ما وقتي يك محصول سراميكي مي‌سازيم، از يك مرحله عبور مي‌كنيم و به مرحله ديگر مي‌رسيم و همين‌طور مي‌گذريم تا به هدف برسيم.
 البته گاهي نيز به هدف نمي‌رسيم و فكر مي‌كنيم كه مقصود مطلوب نبوده است. اما چيزي در آن راه براي‌مان جذاب مي‌شود و به شكل يك تكنيك مجزا روي آن تمركز مي‌كنيم. در ذات هنر سفال و سراميك بحث عبورهاي متوالي و پي‌در‌پي نهفته است. بايد اين را هم در‌نظر گرفت كه ما در مرحله گذار اجتماعي هم هستيم. به لحاظ بومي و جهاني مرحله سختي را مي‌گذرانيم. كرونا نيز مي‌تواند يكي از مصاديق اين گذار باشد كه از چنين بحران‌هايي چطور مي‌توانيم عبور كنيم. ما هر لحظه با مساله عبور مواجهيم.» 

رييس هيات‌مديره انجمن سفالگران ايران درباره تاثير كرونا در برگزاري اين رويداد مطرح كرد: «به دليل برگزاري بينال، هيات‌مديره قبلي در سال گذشته تمام تمركزش روي بينال بود. بينال رويداد بزرگي در اوج كرونا بود و هنوز به مرحله واكسيناسيون نرسيده بوديم. امسال نسبت به سال گذشته، برگزاري نمايشگاه راحت‌تر بود، اما تاثيراتش در آثار مشهود است. 

خيلي از آثار درباره مرگ و فقدان بود. شايد آثار به‌طور مستقيم به موضوع كرونا نپرداخته بودند اما در آنها تبعات از دست دادن، فقدان، رنج و عبور از بحران ديده مي‌شد.»  همچنين شبنم عماني، عضو شوراي سياستگذاري نمايشگاه عبور، دبير اجرايي اين نمايشگاه و عضو هيات‌مديره انجمن هنرمندان سفالگر ايران گفت: «ردپايي از گذر و عبور در لايه‌هاي مختلف آثار اين نمايشگاه ديده مي‌شود. آثار اين نمايشگاه از لحاظ فرم و محتوا ريزبينانه انتخاب شدند. 
برچسب ها: سالانه سفالگري
نظر شما