سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۲۴
کد خبر: ۱۲۱۸۸۴
|
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۴
اسامی نامزدهای اعلام شده بخش‌های مختلف این جایزه گویای توجه داوران به نویسندگان کتاب اولی است. به گفته دبیر علمی این دوره «سعی ما این بود که بهترین آثار به عنوان برآیند جریان‌های ادبی کشور انتخاب شوند.»
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر ،غلامرضا طریقی، دبیر اجرایی جایزه جلال با اشاره به چرایی تأخیر در برپایی مراسم اختتامیه این جایزه گفت: «با توجه به تغییراتی که در دولت اتفاق افتاد، اعضای هیأت علمی دیر انتخاب شدند و جلسات اعضا نیز بسیار دیرتر از موعد معمول این جایزه تشکیل شد. ما اگر همان آبان ماه داوری‌ها را به پایان می‌رساندیم، به طور قطع بسیاری به ما خرده می‌گرفتند که چطور توانستید در عرض کمتر از دو ماه کار را تمام کنید؟»

ایران نوشت:امسال در بخش رمان و داستان بلند قاسمعلی فراست، منصور علیمرادی و اکبر صحرایی، در بخش داستان کوتاه خسرو باباخانی، هادی خورشاهیان و یوسف قوجق، در بخش مستندنگاری ابراهیم زاهدی مطلق، داوود امیریان و مهدی قزلی و در بخش نقد ادبی نیز ابوالفضل حری، علی کاشفی خوانساری و محمدرضا سنگری داوری کتاب‌ها را برعهده داشته‌اند. مریم بصیری، دبیر علمی این دوره از جایزه ادبی جلال آل‌احمد نیز گفت: «سعی ما این بود که بهترین آثار به عنوان برآیند جریان‌های ادبی کشور انتخاب شوند و به همین دلیل جلسات داوری معمولاً با چالش‌های بسیار بالایی مواجه می‌شدند.»

 در این دوره از جایزه یک هزار 579 اثر به دبیرخانه رسید. بخش رمان و داستان بلند با ۹۰۹ پرشرکت‌کننده‌ترین بخش جایزه بود. ۲۶۰ اثر نیز در بخش داستان کوتاه شرکت کرده بودند و در بخش‌های مستندنگاری و نقد ادبی نیز به ترتیب ۳۶۱ و ۴۹ اثر شرکت کرده بودند. از میان نامزدهای نهایی نیز چهار نویسنده کتاب اولی هستند. علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران نیز در این نشست گفت: «آنچه که توانسته جایزه جلال را در جایگاهی قرار دهد که همه چشم‌ها منتظرش باشند، نخست به شخصیت خود زنده‌یاد جلال آل احمد برمی‌گردد. بخش دیگری از این توجه هم به عموم مردم بازمی‌گردد، چرا که می‌خواهند برگزیده‌ها را شناسایی کرده و برنامه مطالعاتی خود را بر‌اساس کتاب‌های برگزیدگان تنظیم کنند. به همین دلیل ما وظیفه داریم تا دامنه این جایزه را گسترش دهیم.»

گفتنی است که آیین اختتامیه چهاردهمین دوره جایزه جلال دوازدهم بهمن ماه در تالار وحدت برگزار می‌شود.
مطالب مرتبط
نظر شما