جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۲:۰۱
کد خبر: ۱۲۳۳۷۸
|
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۲:۲۱
کودکان از مهمترین افرادی هستند که در معرض استفاده نادرست از فضای مجازی قرار دارند، به نظر شما استفاده نامحدود و بی‌رویه از فضای مجازی چه تبعاتی برای کودکان دارد؟
چگونگی استفاده کودکان از فضای مجازی

به گزارش پایگاه خبری تحلیل فرهنگ و هنر، به دلیل مصنوعی و غیر طبیعی بودن ارتباط در فضای مجازی و ایفای نقش فضای مجازی به عنوان محرکی مصنوعی؛ استفاده از این فضا «احساس انزوا و افسردگی»، «بی حوصلگی» و «تنبلی» در انجام فعالیت‌های روزمره را برای کودکان به همراه دارد.

از طرفی محتوا‌های خشونت‌آمیز و عدم تناسب محتوا‌های تولیدی با سن کودک؛ تبعاتی، چون پرخاشگری و بی اعتنایی به رنج و درد دیگران را برای کودکان به همراه دارد. چاقی و اضافی وزن نیز که به دلیل کم شدن فعالیت‌های فیزیکی و ورزشی رخ می‌دهد منجر به دیابت در کودکان می‌شود. همچنین «خستگی چشم»، «اختلال در خواب» و «نداشتن خواب راحت» مشکلاتی است که از این طریق کودکان را تهدید می‌کند.

ازجمله موارد بسیار مهمی که می‌توان به آن اشاره کرد، استفاده کودکان از فضای مجازی است، شما به عنوان یک پدر و مادر، چگونه فضای مجازی را مدیریت خواهید کرد تا فرزندانتان مورد سوء استفاده قرار نگیرند؟

نکاتی مانند ممنوع کردن اشتراک گذاشتن تصاویر شخصی و خانوادگی، در اختیار نگذاشتن رمز‌های عبور خود به دیگران؛ عدم انتشار آدرس و شماره تماس در فضای مجازی و پاسخ ندادن به پیام‌های تهدید آمیز تنها بخشی از نکاتی هستند که در فرهنگ درست و آموزش روش صحیح استفاده از فضای مجازی می‌توان برای کودکان به کار برد.

در نهایت یادآوری می‌شود، همان طور که ما در فضای حقیقی هر چیزی را در اختیار فرزندان خود قرار نمی‌دهیم در فضای مجازی نیز باید قوانینی وضع کنیم که آنان را از آسیب‌های احتمالی در امان نگه داریم.

در همین راستا فرهنگسرای رسانه با مشارکت خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) اقدام به تهیه کلیپ‌هایی با عنوان «باهم یاد بگیریم» کرده است که در ادامه می‌بینید.

https://iqna.ir/fa/news/4037932/

نظر شما