جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۰۱
کد خبر: ۱۲۴۳۱۵
|
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۱
مصطفی رحماندوست میهمان کافه کتاب فرهنگسرای خاوران در فرهنگسرای کتاب بود. او در نشستی با موضوع مساله خواندن در ایران گفت: باید برای بچه‌ها کتاب خواند حتی اگر کتاب زرد باشد. بگذارید بچه‌ها خودشان کتاب‌هایشان را انتخاب کنند؛ البته بچه‌ها کتاب‌های رنگ و وارنگ و اجق وجق را انتخاب می‌کنند.
بگذارید بچه‌ها خودشان کتاب‌هایشان را انتخاب کنند
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، نشست «مساله خواندن در ایران» روز جمعه ۲۳ اردیبهشت‌ با حضور مصطفی رحماندوست نویسنده، شاعر و مترجم کتاب‌های کودک و نوجوان در محل فرهنگسرای کتاب سی‌وسومین دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از سوی فرهنگسرای خاوران برگزار شد.

رحماندوست در این نشست با اشاره به اهمیت کتاب خواندن گروه سنی کودک و نوجوان گفت: بگذارید بچه‌ها خودشان کتاب‌هایشان را انتخاب کنند؛ البته بچه‌ها کتاب‌های رنگ و وارنگ و اجق وجق را انتخاب می‌کنند؛ اما شما به آنها کمک کنید تا کتاب‌های بهتری را انتخاب کنند.

وی با بیان این‌که سطح مطالعه در کشور به‌شدت پایین است، ادامه داد: درباره کشورهایی که سطح مطالعه بالایی دارند، یک بررسی انجام دادم، متوجه شدم در هر کشوری که در آن بزرگترها برای بچه‌هایشان کتاب می‌خوانند یا قصه می‌گویند سطح مطالعه بالا می‌رود و کودکان در بزرگسالی کتابخوان می‌شوند.

این شاعر و نویسنده، کتاب‌های کودک و نوجوان ادامه داد: باید از صفر سالگی در دوره جنینی کتاب بخوانیم. حتی خانم‌های باردار می‌توانند برای بچه‌هایشان از قبل تولد آنها قصه بگویند. برای بچه‌ها کتاب بخوانیم و حتی اگر حواسشان جای دیگری بود، بدانیم که به کتاب گوش می‌دهند و تلاشمان بی‌تاثیر نیست. پس آنقدر باید برایشان کتاب بخوانیم تا کم‌کم به کتاب خواندن علاقه‌مند شوند.

رحماندوست در پاسخ به پرسشی درباره وجود کتاب‌های زرد در بازار کتاب کودک و نوجوان گفت: خوراک زرد، کتاب زرد، مجله زرد و … در همه جای دنیا وجود دارد و نمی‌توان با انتشار این کتاب‌ها مقابله کرد. این نویسنده افزود: فسنجان بهتر است یا ساندویچ؟ فسنجان خوب است اما اگر فسنجان ندارید همان ساندویچ را به کودکتان بدهید. برای آنها کتاب بخوانید ولو کتاب زرد. باید کتاب زرد هم به بچه‌هایمان بدهیم تا به کتاب خواندن علاقه‌مند شوند.

این شاعر و نویسنده حوزه کودکان و نوجوانان تاکید کرد: شب فقط زمان قصه‌گویی نیست؛ بلکه در روز هم می‌توان برای بچه‌ها قصه گفت و کتاب خواند.

به گفته وی، علاوه بر کتاب خواندن برای کودکان می‌توان آن‌ها را به دیدن نویسندگان یا نمایشگاه‌های کتاب هم بُرد یا می‌توان برای آن‌ها فیلم‌های خوب پخش کرد تا کم‌کم سطح فکرشان بالا برود.

این نویسنده و شاعر ادامه داد: در زمینه کتاب نخواندن کودکان و نوجوانان، مشکل از آنان نیست؛ بلکه ناشی از نواقص موجود در برنامه‌ریزی فرهنگی است. اگر اراده بر ترویج کتابخوانی باشد، تمام نهادها درگیر می‌شوند تا آن را به نتیجه برسانند.

رحماندوست افزود: به هرحال هریک از آحاد جامعه به ۱۸ سالگی رسید نسبت به فرزندان خود یا حتی کودکان همسایه مسئول است. بچه‌ها به دعوت ما به این دنیا آمده‌اند و باید به آن‌ها رسیدگی کنیم. رسیدگی فقط به غذا و پوشاک جسم نیست؛ بلکه غذای روح هم مهم است.

این شاعر و نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان در پایان نشست در پاسخ به این پرسش که اگر به گذشته بازگردد آیا بازهم به نوشتن برای کودکان و نوجوانان خواهد پرداخت، عنوان کرد: من تا زمانی که به دوره لیسانس رسیدم، شاعر بزرگسالان بودم و بعد تصمیم گرفتم برای بچه‌ها بنویسم. اگر به گذشته بازگردم، نه از دوره لیسانس، بلکه از همان ابتدا برای کودکان و نوجوانان خواهم نوشت.

سلسله نشست‌های «مساله خواندن در ایران» هر روز در سی و سومین نمایشگاه کتاب تهران توسط فرهنگسرای خاوران برگزار می‌شود.
مطالب مرتبط
نظر شما