پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۳۱
کد خبر: ۱۲۴۴۲۲
|
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۴
شاهد پیوند در فرهنگ‌سرای کتاب عنوان کرد
کتاب «ادوارد گوردون کریگ و تاثیر تفکرات وی بر تئاتر مدرن» جمعه ۳۰ اردیبهشت ماه توسط مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۲۲ در فرهنگ‌سرای کتاب رونمایی شد.
به گزارش پایگاه تحلیلی خبری فرهنگ و هنر، آیین رونمایی از کتاب «ادوارد گوردون کریگ و تاثیر تفکرات وی بر تئاتر مدرن» با حضور عباس باباخانیان، مدیر امور کتابخانه‌ها و ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، شاهد پیوند، نویسنده کتاب، پریشاد مستوفی‌فرد و جمعی از علاقه‌مندان در ویژه‌برنامه «کرسی کتاب» فرهنگ‌سرای کتاب برگزار شد.

در این نشست، شاهد پیوند، نویسنده کتاب «ادوارد گوردون کریگ و تاثیر تفکرات وی بر تئاتر مدرن» در خصوص این اثر گفت: این کتاب موضوع پایان‌نامه‌ی فوق‌لیسانس من در سال ۱۳۷۹ بود. آن زمان من از دکتر «امیر دژاکام» استاد خوبم کمک خواستم و استاد راهنمای من بودند و پروفسور فردوس حاجیان هم استاد مشاور پایان‌نامه بودند و خوشبختانه کار خوبی ارائه شد. اما برای کتاب شدن ناقص بود که در این سال‌ها تلاش کردم مطالب را کامل کنم و بلاخره در سال ۹۸ این اتفاق افتاد و کتاب منتشر شد.

وی ضمن تاکید بر حمایت نهادها از حوزه کتاب و کتاب‌خوانی گفت: با وجود فضای مجازی خوشبختانه نسل کتاب‌خوان و علاقه‌مند به کتاب هنوز مشتاق خواندن کتاب‌های جدید است اما اتفاقاتی که دارد در صنعت نشر می‌افتد نیاز به پشتیبانی جدی دارد. در حال‌حاضر نه‌تنها حق تالیف مناسب وجود ندارد بلکه مولف باید چیزی هم پرداخت کند که کتاب چاپ بشود که این موضوع موجب دلسردی ناشر و مولف می‌شود.

این نویسنده ادامه داد: موضوعات زیادی با همین سبک کارهای پژوهشی کتاب بنده، در خصوص تفکرات و زندگی‌نامه‌ی هنرمندان و نظریه‌پردازان وجود دارد که خیلی جای کار دارد. چاپ کتاب در این خصوص نیاز به حمایت دارد و نهادهایی مثل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بسیار  می‌تواند در این خصوص تاثیرگذار باشد.

پیوند شناسایی نیازهای جامعه را از ضروریات حوزه نشر دانست و افزود: نیازهای جامعه در همه‌ی زمینه‌های فرهنگی و هنری باید شناسایی شود و بعد بر اساس آن، به اساتید و پژوهشگران هر حوزه سفارش تالیف کتاب داده شود و پس از چاپ هم، اثر منتشر شده حمایت شود. خصوصا در خصوص پخش کتاب این حمایت مهمتر است. باید زمینه‌هایی فراهم شود که کتاب راحت‌تر به دست علاقه‌مندان برسد.

این استاد حوزه تئاتر در پایان گفت: برای رسیدن به هر هدفی باید ثابت قدم بود و با مطالعه و تلاش به اهداف خود رسید و آن‌زمان می‌توانید در حوزه‌ی خود تاثیرگذار باشید. ادوارد گوردون کریگ آن زمان نظریاتی  را با شجاعت بیان کرد که همان موقع خیلی مورد نقد قرار گرفت اما می‌بینیم که امروزه دقیقا پیش‌بینی‌هایش در عرصه هنرهای نمایشی اتفاق افتاده است و این مهم اتفاق نمی‌افتد مگر با مطالعه و تلاش.

در این مراسم همچنین پریشاد مستوفی‌فرد، طراح صحنه و استاد دانشگاه ضمن تقدیر از چاپ این کتاب، درباره طراحی صحنه گفت: در طراحی صحنه ‌باید به دنبال یک زبان بصری دراماتیک باشیم. باید هر جزیی از صحنه فراتر از چیزی که هست مفهوم داشته باشد. در همین کتاب هم در این خصوص مواردی آمده که باید اجزای صحنه متناسب با موضوعی که در حال اجرا است انتخاب شود و باید از زیبایی‌شناسی صرف و تجمل‌گرایی فاصله بگیرد و بتواند با یک قالب ثابت زمان‌ها و مکان‌های مختلف رابه نمایش بگذارد. 

وی در خصوص تاثیر هنر تئاتر بر ترویج کتاب‌خوانی گفت: به نظرم انتشار و معرفی کتاب‌هایی از این دست، در این امر تاثیرگذار است چراکه به مخاطبان و علاقه‌مندان موضوعات جدید را در حوزه‌های مختلف معرفی می‌کند و همین موضوع موجب ایجاد اشتیاق در میان اهالی کتاب و علاقه‌مندان به مطالعه می‌شود.

در پایان این نشست، کتاب «ادوارد گوردون کریگ و تاثیر تفکرات وی بر تئاتر مدرن» رونمایی شد و با امضای نویسنده به دانشجویان حاضر، هدیه شد.

کتاب «ادوارد گوردون کریگ و تاثیر تفکرات وی بر تئاتر مدرن» در ۷۴ صفحه و از سوی انتشارات دانش‌پژوهان شریف یار و با شمارگان هزار نسخه منتشر شده است.

نیازهای جامعه در حوزه کتاب باید شناسایی شود
نظر شما