جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۴۳
کد خبر: ۱۲۴۴۵۱
|
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۳
میوه های تاریخ شفاهی جبهه فرهنگی انقلاب /جنبش اجتماعی مُلهم از واقعه "کربلا"و "ظهور"
جدا از شباهت هایی که در شکل و محتوا میان این دو اثرهنری وجود دارد، هر دو یک ویژگی واحدی دارند. هردو توانسته اند برغم شرایط بسیار خاص ناشی از "جنگ" و "تحریم" یک جنبش اجتماعی در دوران خود پدید آورند تا ملت آمال و آرزوهای انسانی و الهی خود شامل شهادت و ظهور را ورای محدودیت های ناشی از شرایط، از طریق آن پیگیری کنند.

ازپایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر؛ سعید رضا دل شکیب: تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی ایران پر است از نواها و سرودها و سخنرانی های خاطره انگیز بسیار که برخی از انها ماندگاری و جاودانگی یافته اند.

از سخنرانی های پرشور امام خمینی (ره) معمار کبیرانقلاب اسلامی ایران در مدرسه فیضیه قم که سرآغاز نهضت ایشان شد و بعدها در بهشت زهرا(س) تا نواهای پر سوز و گداز حاج صادق آهنگران در میانه های دوران دفاع مقدس همگی تاثیرات شگرفی بر روح و جان ملت ایران گذاشته اند و همچنان با شنیدن دوباره آن می گذارند.

در این میان برخی از این نواها اما از شیرینی و غرور و هیجان خاصی در دوران خود برخوردار بوده اند که در زمان حاضر نیز خاطره انگیز و برانگیزاننده اند.

یکی از این میوه های شیرین تاریخ شفاهی انقلاب سرود جمع خوان و نوای خاطره انگیز " مادر برام قصه بگو" اثر هنری و ماندگار احمد توکلی با اجرای گروه سرود آباده شیراز با تک خوانی محمد حسین توکل از زبان کودکان دهه شصتی است.

مادر برام قصه بگو دل تنگ تنگه... قصه بابا رو بگو دل تنگ تنگه... مادر تو دونی و خدا... از خوبی هاش بگو ..

بابا برام یه لاله چید؛ منو تو آغوشش کشید... درد دلامو که شنید؛ حرفِ حسین و پیش کشید...

خواندن متن بالا برای عده ای یعنی زندگی در خاطرات شیرین دهه 60 ، حال و هوای جنگ، صدای آژیر خطر، رهسپار کردن عزیزترین ها به مبارزه با دشمن و در یک کلام خاطرات روزهای تلخ و شیرین کنارهم بودن در برابر یک دنیا دشمن و خاطرات فرزندانی که پدران خود را فدای انقلاب و اسلام کردند...

در واپسین روزهای سال 66 و در آستانه سال نو بود که گروهی از نوجوانان به اسم بچه های گروه سرود آباده شیراز در ساختمان پاستور نهاد ریاست جمهوری در محضر رئیس جمهور وقت، حضرت آیت الله خامنه ای سرود "مادر برام قصه بگو" را اجرا کردند که با گذشت بیش از سه دهه از آن اتفاق، هنوز هم بسیاری از مردم خاطرات آن زمان خود را با این اثر هنری بی بدیل مرور می کنند.

در همان زمان به دلیل محبوبیت این سرود که گویی از جان و دل مردم برای همراهی با فرزندان ملت در جبهه های نبرد حق علیه باطل سخن می گفت برنامه های متعددی هم سرایی در شهرهای مختلف ایران توسط گروه یاد شده برگزار می شد و مورد استقبال عموم ملت قرار می گرفت.

این سرود هم به دلیل آمیختگی محتوایش با واقعه کربلا و پیوند میان شهادت پدران رزمنده با شهادت سالار شهیدان کربلا و یارانش در عمق جان آحاد ملت از دهه چهلی ها گرفته تا دهه شصتی های رسوخ کرد و ماندگار شد.

این روزها هم اجرای سرود جمع خوان "سلام فرمانده" با استقبال بسیار چشمگیر احاد ملت ایران اسلامی مواجه شده است. «سلام فرمانده» سرودی است به تک خوانی ابوذر روحی دربارهٔ امام زمان (عج) از زبان کودکان دههٔ نودی .

نماهنگ این سرود با اجرای گروه سرود ۳۱۳ نفرهٔ ماح (ملت امام حسین ع) از استان‌های گیلان و قم (۲۰۰۰ هزار نفر از جمله ۳۱۳ کودک از استان گیلان و ۳۱۳ کودک از استان قم) در مسجد جمکران قم برای شبکهٔ باران صدا و سیمای گیلان تهیه و اسفند ۱۴۰۰ همزمان با نیمه شعبان ولادت با سعادت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و ساعاتی پیش از تحویل سال نو خورشیدی پخش شد.

سرود سلام فرمانده به یکی از محبوب‌ترین سرودها بین کودکان و نوجوانان نسل پنجم انقلاب تبدیل شده است. صدای پُرغرور و شور و حال و کودکان و نوجوانان ایرانی در اجرای این برنامه چنان زیبا و نشاط ‌آور و غرور انگیز است که این شور انقلابی در میان نسل پنج انقلاب و فرزندان بیانیه گام دوم دل هر بیننده‌ای را به وجد می‌آورد.

جدا از شباهت هایی که در شکل و محتوا میان این دو اثرهنری به رغم رخ داد در دو برهه تاریخی وجود دارد، هر دو یک وجه اشتراک واحد و به عبارتی یک ویژگی واحدی دارند.

هردو توانسته اند برغم شرایط بسیار خاص فرهنگی و معیشتی ناشی از "جنگ" و "تحریم" یک جنبش اجتماعی در دوران خود پدید آورند که آرزوهای انان را ورای محدودیت های مادی فریاد می زند تا ملت آمال و آرزوهای انسانی و الهی خود را ورای محدودیت های ناشی از شرایط، از طریق آن پیگیری کنند.. شاید همین ویژگی باعث می شود بتوانیم از انان به عنوان شیرین ترین میوه های تاریخ شفاهی جبهه فرهنگی انقلاب یاد کنیم. ویژگی ای که از درون دو واقعه مهم کربلا و ظهور مُلهم شده است.

انتهای پیام/

نظر شما