سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۵۴
کد خبر: ۱۲۴۹۲۲
|
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۷
نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد وضعیت افسرده کننده جهان باعث شده شمار فزاینده‌ای از مردم از خواندن اخبار امتناع کنند.
مردم کمتر از قبل خبر می‌خوانند/ تهدیدی جدید برای میراث رسانهبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ وهنر ، از خبرگزاری فرانسه، گروهی از محققان انگلیسی با انجام یک مطالعه دریافتند تاثیر همزمان همه‌گیری کرونا، جنگ اوکراین و بحران گرانی علاقه مردم را به خواندن اخبار کاهش داده است.

یافته‌های این مطالعه که روی ۹۳ هزار نفر از ۴۶ کشور انجام شد، نشان می‌دهد آمار افرادی که فعالانه از خواندن اخبار خودداری می کنند از سال ۲۰۱۷ تا امروز از ۲۹ درصد به ۳۸ درصد رسیده است.

آمار جمعیت خبرنخوان‌ در این بازه زمانی در برخی از کشورها از جمله برزیل و بریتانیا دو برابر شده است.

در این مطالعه جوانان به طور خاص اخبار را دلسردکننده دانستند اما دلیل اصلی آنها برای نخواندن اخبار تکراری بودن آن بر محور کرونا و سیاست بود.

یکی از شرکت کنندگان بریتانیایی این مطالعه که ۲۷ سال سن داشت در این باره گفت: از هر چیزی که باعث اضطرابم شود و تاثیر منفی روی روزم داشته باشد، دوری می‌کنم. سعی می‌کنم از خواندن اخبار درباره چیزهایی چون مرگ و میر و بلایا خودداری کنم.   

به گفته محققان مشکل از جایی حاد می شود که جوانان به طور فزاینده در حال فاصله گرفتن از میراث رسانه هستند؛ این مطالعه نشان داد ۱۵ درصد جوانان بین ۱۸ تا ۲۴ سال از تیک تاک به عنوان منبع خبری اصلی خود استفاده می‌کنند.

آمریکا، رکورددار کمترین میزان اعتماد به رسانه

آنطور که از نتایج این مطالعه برمی‌آید، میزان اعتماد به رسانه‌ها در نیمی از کشورهای مورد مطالعه کاهش و تنها در هفت کشور افزایش داشته است و تمام پیشرفت‌هایی که در دوران همه‌گیری به دست آمده بود، نقش برآب شده‌اند.

در این مطالعه آمریکا با تنها ۲۶ درصد، به طور مساوی با اسلوواکی، پایین‌ترین میزان اعتماد به رسانه را به خود اختصاص داد.

سوژه‌های مهم، دافعه یا جاذبه؟ مساله این است!

نیک نیومن، مولف ارشد این مطالعه، می‌گوید یافته‌های محققان برای صنعت خبر چالش برانگیز است.

وی در این باره توضیح داد: سوژه‌هایی که برای روزنامه‌نگاران مهمترین سوژه تلقی می‌شود، از جمله بحران‌های سیاسی، درگیری‌های بین‌المللی و همه‌گیری‌های جهانی، دقیقا همان سوژه‌هایی هستند که عده‌ای را از اخبار می‌رانند.
نظر شما