سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۱۳
کد خبر: ۱۲۵۰۳۶
|
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۷
ویژه‌برنامه «عارف مجاهد» به مناسبت سالگرد شهادت دکتر چمران برگزار شد
شهردار تهران در ویژه‌برنامه بزرگداشت شهید دکتر مصطفی چمران با عنوان «عارف مجاهد» که چهارشنبه یکم تیرماه در خانه موزه شهید چمران برگزار شد، عنوان کرد: شهید چمران از ستارگان درخشان آسمان ایثار و شهادت است. باید به او اقتدا کرد و مسیرش را ادامه داد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، ویژه‌برنامه بزرگداشت شهید دکتر مصطفی چمران با عنوان «عارف مجاهد» چهارشنبه یکم تیرماه با حضور علیرضا زاکانی شهردار تهران، مهدی چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران، مهرداد باقری رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مالک شریعتی نماینده مجلس شورای اسلامی، مهدی پیرهادی عضو شورای اسلامی شهر تهران، امیر یزدی شهردار منطقه ۱۲ و جمعی از مدیران و چهره‌های فرهنگی در خانه موزه شهید چمران برگزار شد.

زاکانی: شهید چمران از ستارگان درخشان آسمان ایثار و شهادت است/ افتتاح نخستین جشنواره فرهنگی هنری «مهاجر»

چمران: راه شهید کشور را حفظ می‌کند

در ابتدای مراسم مهدی چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران و برادر شهید مصطفی چمران با خیر مقدم به حاضران گفت: پس از مدت‌ها که به دلیل شیوع کرونا این نشست را نداشتیم، امشب بالاخره این توفیق را داریم که در خدمت شما عزیزان باشیم. البته صاحب مجلس شهید، خود شهید است و در واقع ایشان به شما خیر مقدم می‌گوید.

زاکانی: شهید چمران از ستارگان درخشان آسمان ایثار و شهادت است/ افتتاح نخستین جشنواره فرهنگی هنری «مهاجر»

وی ادامه داد: چند روز پیش سالگرد وفات مادر ما هم بود؛ بانویی که یک مبارز انقلابی بود و در تجمعات اعتراضی علیه رژیم ستم‌شاهی حضور می‌یافت. یاد شهدایی را که در آن دوران به شهادت رسیدند گرامی می‌داریم و به طور ویژه از شهید عزیزمان حاج قاسم سلیمانی یاد می‌کنم که نامش را در هر مجلسی باید ذکر کرد. امیدوارم ما این سعادت را داشته باشیم که نام آنها را زنده نگه داریم و مهم‌تر از آن، راهشان را ادامه دهیم.

چمران با بیان اینکه راه شهید کشور را حفظ می‌کند، افزود: حتی اگر ناسیونالیست هم باشیم و تنها به ایران اهمیت دهیم، راهی جز گام نهادن در راه شهدا نداریم. شهید مصطفی چمران و همراهانش راه حسین(ع) را دنبال کردند و پیروز شدند؛ راهی که امروز هم ادامه دارد و می‌بینید اسرائیل در منطقه به چه عجزی رسیده است و محور مقاومت جایگاه رفیعی دارد. امیدواریم هر چه زودتر ریشه صهیونیسم از این منطقه کنده شود و این سرزمین به دست صاحبان اصلی‌اش اداره شود.

رییس شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: از سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، بنیاد شهید چمران و همه دست‌اندرکاران برپایی این مجلس سپاسگزارم.

وی در پایان یکی از دست‌نوشته‌های کوتاه شهید چمران را برای حاضران در مراسم قرائت کرد.

زاکانی: شهید چمران از ستارگان درخشان آسمان ایثار و شهادت است

علیرضا زاکانی شهردار تهران سخنران بعدی این مراسم بود که با گرامی داشتن یاد شهید مصطفی چمران گفت: زمانه می‌گذرد و خاطرات آدم‌ها به تناسب بزرگی و نقش‌آفرینی‌شان در جبهه حق به یادگار می‌ماند. ما امشب میهمان شهید چمران هستیم؛ شهیدِ سعیدی که در مسیر بزرگی‌ها به عنوان یک اسوه در برابر ماست.

زاکانی: شهید چمران از ستارگان درخشان آسمان ایثار و شهادت است/ افتتاح نخستین جشنواره فرهنگی هنری «مهاجر»

وی اضافه کرد: ما معمولاً شهدا را بزرگ می‌داریم و یادشان را زنده می‌شماریم و با آنها سره را از ناسره و مرد را از نامرد تشخیص می‌دهیم. آنها را پیشوای خود قرار می‌دهیم و قسمشان می‌دهیم که در دیار باقی شفاعتمان کنند. بنده مدتی توفیق داشتم با این شهید بزرگوار در جنگ‌های نامنظم همراه شوم و این را توفیقی برای  خودم می‌دانم که چهره پرابهت این شهید را دیده‌ام. به واقع یک دل نه صد دل عاشق او شدم؛ چون او یک بنده خوب خدا بود.

زاکانی ادامه داد: ویژگی‌های مجاهدان در راه خدا که در قرآن کریم آمده است، در شخصیت شهید چمران موج می‌زند. او محکم در مقابل دشمنان و فروتن در مقابل مردم بود. ویژگی اصلی شهید چمران این است که خدا را شناخت. او یکپارچه قیام کرد، به تکلیف عمل می‌کرد و در این مسیر استقامت ورزید. در نهایت هم جانش را کف دست گرفت و در میدان مبارزه حاضر شد.

شهردار تهران با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی شهید چمران افزود: در علم و دانش سرآمد بود، اما فریفته ظواهر دنیوی نشد و به لبنان رفت. به اهالی لبنان حسینی زیستن را آموخت و آنها را به میدان مقاومت فرا خواند و با صلابت در برابر کفر ایستاد. پس از پیروزی انقلاب به ایران آمد و هر کجا به حضورش نیاز بود، قبول زحمت کرد و خوش درخشید. در دوران دفاع مقدس در سخت‌ترین لحظات جنگ مقاومت کرد و از پنجه‌های مرگ هراس نداشت. میان امثال من با ایشان از خاک تا افلاک فاصله است و ایشان در همه ابعاد اسوه هستند.

وی در پایان گفت: علم و دانش، در میدان مبارزه بودن، محروم‌نوازی و نوع‌دوستی و... در شخصیت شهید چمران الگو است. این عزیز از ستارگان درخشان آسمان ایثار و شهادت است. باید به او اقتدا کرد و مسیرش را ادامه داد.

در این مراسم نخستین جشنواره فرهنگی هنری «مهاجر» افتتاح و از پوستر آن رونمایی شد. این جشنواره در بخش‌های داستان کوتاه، پوستر و محصولات فرهنگی از یکم تیرماه آغاز به کار کرد و در سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی به پایان می‌رسد.

زاکانی: شهید چمران از ستارگان درخشان آسمان ایثار و شهادت است/ افتتاح نخستین جشنواره فرهنگی هنری «مهاجر»

شعرخوانی آیینی احمد حسین‌پور و اجرای گروه سرود دانش‌آموزی اسرا از دیگر بخش‌های ویژه‌برنامه «عارف مجاهد» بود. همچنین مجتبی صالحی هنرمند خوشنویس همزمان با برگزاری مراسم تابلویی با جمله‌ای از شهید مصطفی چمران طراحی کرد. این تابلو در پایان مراسم رونمایی شد و از سوی مهدی چمران به علیرضا زاکانی شهردار تهران اهدا شد.

نظر شما